מדענים יכריזו היום: הושלמה הטיוטה של גנום האדם

היום יכריזו ראשי שני הפרויקטים שעוסקים בפענוח הגנום, על השלמת טיוטה ראשונה של גנום האדם.

מאת תמרה טראובמן

ההכרזה תבוצע כנראה בבית הלבן, במעמד נשיא ארה”ב ביל קלינטון. פענוח הגנום מבוצע בשני פרויקטים מתחרים: חברת סלרה ופרויקט ציבורי, שבו שותפים מדענים מאוניברסיטאות.

למעשה, עיקר חשיבות ההכרזה היא פוליטית: היא מהווה ציון דרך, והיא מוכיחה כי שתי החברות התחילו לתאם את מהלכיהן. גרסה מסוימת של הטיוטה של הפרויקט הציבורי כבר פורסמה באינטרנט. מנגד, חברת סלרה לא תפרסם מחר את המידע שאספה, אולם היא הבטיחה לפרסם את הטיוטה בתוך כמה חודשים, לאחר שתמצה את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בה.

שני הגופים המפענחים את הגנום החליטו בימים האחרונים לקחת פסק זמן בתחרות ביניהם, ולהכריז יחד על השלמת הטיוטה. המו”מ ביניהם עדיין לא הסתיים, אולם הם שוקלים עתה לפרסם את הנתונים שאספו במאמר משותף בכתב עת מדעי.

הטיוטה של הפרויקט הציבורי בנויה ממקטעים גדולים של דנ”א, שמקומם בתוך הגנום ידוע. הטיוטה של סלרה מורכבת מפאזל של מיליוני קטעים קטנים, שמקום רובם עדיין אינו ידוע. סלרה לא פירסמה עד היום איזה אחוז מהגנום היא עדיין לא הצליחה למקם, ולכן רמת הדיוק שלה לא ידועה.

“זו פשוט מאוד מהפכה כמו המהפכה התעשייתית”, אמרה ד”ר פרנסיס קלוש, מדענית בסלרה. בתשובה לשאלה על התועלת שתצמח מפענוח הגנום היא אמרה כי “בעתיד נעבור לרפואה אישית, שתהיה הרבה יותר יעילה. אדם ילך לרופא ויהיה לו כרטיס מגנטי, שבו יהיו כל המאפיינים הגנטיים שלו. כך, הרופא ידע להתאים לו תרופה שלא תגרום לתופעות לוואי, ותהיה הכי יעילה בשבילו”.

אולם פיתוח תרופות וטכנולוגיות חדשות לאבחון רפואי יימשך עוד זמן רב. ד”ר אריק לנדר, מנהל מרכז הגנום ב-MIT ואחד החוקרים הבולטים בפרויקט הציבורי, השתמש בדבריו של צ'רצ'יל כדי לתאר את המצב: “למעשה, אנחנו נמצאים עכשיו בסוף ההתחלה”, אמר.
{הופיע בעיתון הארץ, 25/6/2000}
* אתר הידען היה חלק מפורטל IOL מקבוצת הארץ עד שנת 2002

1. אגב,לעניין הגנום והכרטיס המגנטי.
    פותחה גישה מעניינת נוספת העוסקת באבולוציה של סוגי הדם,(המחקר מעניין בתחום.)אך מוזר העניין ,שלרוב אם נשאלים האנשים דבר פשוט ובסיסי ביותר,כגון מהו סוג הדם שלהם ,הם אינם יודעים.ופה אני בעצם מציינת פרט בסיסי למודעות עצמית=חירות.לא הכל צריך להיות בידי הרשות בלבד או הרופא.אדם צריך לדעת את "תכולתו".(ולמשל ,אצל כל בוגר צבא לפחות,הנתון מצוי בידו..כך שאין זה נסתר לרוצים.)
    וכעיקרון נושא:"תכולתך שווה תכליתך"אם רק תהייה מודע…(ושוב עלי להזכיר,שגם למסקנות אותו מחקר לא חייבים להיות מקובעים..בפאנטיות עיוורת,אבל שווה ללמוד לאותו עניין-לקרוא).

2. ל-1
    אפשר לקבל פירוט,הבהרה ומקורות לשאיבת אינפורמציות נוספות לחקר העניין?