האבל צילם גלקסיה שכנה מסתורית ובה פרץ של היווצרות כוכבים

הגלקסיה השכנה IC 10 - גלקסיה לא סדורה ובה התפרצות יצירת כוכבים. צילום: טלסקופ החלל האבל, NASA
הגלקסיה השכנה IC 10 – גלקסיה לא סדורה ובה התפרצות יצירת כוכבים. צילום: טלסקופ החלל האבל, NASA

בתמונה נראית הגלקסיה הלא סדורה IC 10. גלקסיה זו חברה בקבוצה המקומית – אוסף של למעלה מחמישים גלקסיות בסביבה הקוסמית שלנו הכוללת את שביל החלב.

IC 10 היא עצם מרשים. היא הגלקסיה הקרובה ביותר שיש בה גל של הולדת כוכבים, ומשמעות הדבר היא שהיא עוברת התקף של היווצרות כוכבים שמתודלקת על ידי אספקה מתמדת של גז מימן קר. גז זה מתעבה ומצטבר לעננים מולקולריים עצומים ולאחר מכן נוצרים בתוכם לחצים וטמפרטורות גבוהות. כאשר צירוף כזה מגיע לנקודה המתאימה, ניצת היתוך גרעיני וכך צומחים להם דורות חדשים של כוכבים.

כגלקסיה לא סדורה, IC 10 חסרה את הצורה המרהיבה שיש לגלקסיה ספירלית כדוגמת שביל החלב, או את המראה העגול של גלקסיות אליפטיות. זהו עצם חיוור, למרות קרבתו היחסית אלינו – 2.2 מיליון שנות אור.

למעשה, על אף קרבתה, IC 10 מוכרת לאנושות רק משנת 1887, כאשר האסטרונום האמריקנית לואיס סוויפט צפה בה במהלך מבצע תצפיות. הגלקסיה הקטנה נותרה קשה לצפיה גם כיום, משום שהיא נמצאת לאורך קו הראויה מלא באבק קוסמי ובכוכבים.

להודעה באתר נאס”א