האבל צילם את הגלקסיה הצעירה ביותר שנצפתה אי פעם

טלסקופ החלל האבל ממשיך בסדרת הגילויים והפעם הוא צילם את הגלקסיה הצעירה ביותר שנצפתה אי פעם

גלקסיה I Zwicky 18

טלסקופ החלל האבל צילם לאחרונה מראה של מה שעשויה להיות הגלקסיה הצעירה ביותר שנראתה אי פעם. הגלקסיה הזו התאפיינה בפריחה מאוחרת ויתכן שהיא לא החלה בפעילות יצירת כוכבים עד 13 מיליארד שנים אלחר המפץ הגדול, כלומר לפני כחצי מיליארד שנים. הגלקסיה ששמה I Zwicky 18 (למטה משמאל). הגלקסיה הזו היא בת לכל היותר 500 מיליון שנים. הכוכבים הראשונים שלה נוצרו לפני 500 מיליון שנה והאחרונים – רק לפני 4 מיליון שנים.

עוללה זו היא מהסוג הטיפוסי של גלקסיות שאפיינו את היקום המוקדם. היא מסווגת כגלקסיה אי רגולרית ננסית והיא קטנה בהרבה משביל החלב שלנו.

שני האיזורים העיקריים שבהם נוצרים כוכבים הנראים כקשרים בצבעי תכלת לבן משולבים בליבה של הגלקסיה. הסלילים הכחולים הסובבים את איזור יצירת הכוכבים שבמרכז הם בועות גז שהתחממו ברוח הכוכבים וכן אור אולטרה-סגול שהשתחררה מכוכבים צעירי וחמים. הכוכבים וצבירי הכוכבים האדומים הם מעט זקנים יותר, אך גם הם בני פחות ממיליארד שנים.

גלקסיה מלווה נמצאת בדיוק למעלה בחלק הימני העליון של הגלקסיה הננסית. יתכן שקיימת בין שתי הגלקסיות פעילות גומלין ויתכן שהיא זו שהתניעה את תהליך יצירת הכוכבים הנוכחי. הבועות האדומות המקיפות את הגלקסיה הננסית הן שריד עמום של גלקסיות פעילות עתיקות.

התמונה צולמה במצלמת הסקרים המתקדמת של האבל בשנת 2003.
Credit: NASA, ESA, Y. Izotov (Main Astronomical Observatory, Kyiv, UA) and T. Thuan (University of Virginia)