תשכחו מחורים שחורים, עכשיו המשימה למצוא חורי תולעת

פיסיקאי רוסי חישב איזה ציוד נדרש כדי לאתר חותם קרינה של חור תולעת, גוף תיאורטי שנגזר מתורת היחסות הכללית של איינשטיין ומשמש כנקודת מעבר בין איזורים מרוחקים בחלל. מי אמר סטארגייט?

מאת איאן אוניל, יוניברס טודיי

חור תולעת מחבר שתי נקודות בחלל-זמן

גילוי חורים שחורים היא משימה קלה, לפחות בהשוואה לחיפוש אחר חורי תולעת. ניתן למדוד את השפעת הכבידה של חורים שחורים על כוכבי לכת, כוכבים ואפילו גלקסיות, הם יוצרים קרינה ומייצרים סילונים ודיסקות האצה. חורים שחורים אפילו מסיטים את האור באמצעות תופעת עדשות הכבידה. ואולם נסו למצוא חור תולעת? חוקר רוסי סבור כי מצא התשובה לשאלה כיצד לגלות חור תולעת באם תופעה זו אכן קיימת ואולם לצורך כך יש צורך להשתמש בטלסקופ רדיו רגיש בהרבה מטלסקופי הרדיו הרגישים ביותר הקיימים כיום והמון סבלנות, כדי למצוא את החתימה המיוחדת של חור תולעת.

קיומם של חורי תולעת הוא בגדר השלכה תקפה מתורת היחסות הכללית של איינשטיין. חור תולעת, בתיאוריה, משמש כקיצור דרך או מנהרה דרך החלל והזמן. לפי התיאוריות השונות ישנם גם חורי תולעת המחברים שני יקומים, שתי נקודות נפרדות באותו יקום, וכאלו המקשרים חור שחור עם חור לבן, ואולם הפיסיקה של כולם זהה, חור שחור יוצר קישור בין שתי נקודות בחלל-זמן ועוקף את הצורך במסע התלת ממדי הרגיל דרך החלל. כמו כן, בתיאוריה יכול חומר לנוע דרך מנהרת חורי תולעת. כך הם מככבים לדוגמה ביצירות מדע בדיוני כדוגמת סדרות סטארגייט ומסע בין כוכבים – חלל עמוק 9. אם חורי תולעת קיימים, לא סביר שנוכל למצוא מדריך שמאפשר לנו לפתוח את פיו של החור השחור בקרבתנו, הם יהיו ככל הנראה כל כך חמקמקים שנזדקק לציוד מיוחד כדי לנסוע דרכם, מסע ההופך איפוא לכמעט בלתי אפשרי.

אלכסנדר שצקי ממכון לבדב לפיסיקה במוסקווה, העלה רעיון כיצד לצפות בחורי תולעת. בשלב ראשון, ניתן להבחין בהם מחורים שחורים –לועם של חורי תולעת לא מכיל אופק אירועים. שנית, אם החומר יכול לנוע דרך חורי תולעת, האור בוודאי יכול, אך פליטת האור תצטרך להיות מוטה בחוזקה בזוית אופיינית. אם היינו צופים בפיו של חור תולעת, היינו רואים מעגל המזכיר בועה שבה מוקרן אור חזק מתוך ה"מכתש". אך נצפה לעבר המרכז, נוכל להבחין כי האור מתעמעם לפתע. במרכז עצמו נבחין כי אין אור, אך נוכל להתבונן ישר דרך הלוע של חור התולעת ולראות כוכבים (מהצד השני של היקום) זוהרים ישירות מולינו.

לצפות דרך חור תולעת

באשר לאפשרות לצפות בלוע חור תולעת יהיה צורך להשתמש באינטרפרומטרי רדיו כדי לצפות עמוק לתוך הסביבה המאסיבית של גרעיני הגלקסיות ולהבדיל בין רוח הרפאים הקוסמית לבין חורים שחורים שישנם במרבית מרכזי הגלקסיות.

ואולם, רק העובדה שתאורטית חורי התולעת אפשריים, אין משמעותו שהם קיימים. הם יכולים להיות פשוט שאריות מתמטיות של תורת היחסות הכללית. ואפילו אם הם קיימים, הם נוטים להיות מאוד לא יציבים, כך שהאפשרות של מסע דרך הזמן והחלל דרכם תהיה קצרת חיים.

מלבד זאת, הקרינה החוצה את חור התולעת תהיה מוטה מאוד לכחול, כך שיש לצפות להישרף במהירות. אל תארזו את החפצים שלכם בינתיים.

באותו נושא באתר הידען

1. אגב, יהודה:
    האמת היא שציפיתי לתגובה שלך אבל חשבתי שתהיה לגמרי אחרת.
    אתה הרי יודע שאינני הולך כעיוור אחרי דעות קדומות ושכל דברי מנומקים היטב וכן שדעותיי דווקא מעניינות כפי שאפילו טרחת לציין לפעמים.
    חשבתי שתצליח להתעלות הפעם מעל לוויכוח הקטנוני שכל סיבתו היא אגו פגוע ודווקא להגן עלי מפני גידופיו של עופר.
    מה לעשות – שוב התאכזבתי ממך.

2. ליהודה:
    אינני נוהג ללגלג על העברית בתגובות בעלות תוכן.
    בתגובות שאינן ראויות לתגובה אני מרשה לעצמי לעשות זאת.
    שגיאות העברית המאפיינות את עופר, אגב, אינן שגיאות של עולה חדש אלא של מי שלא הצליח להפנים את חוקי ההטיה של פעלים – כאלו שדווקא צברים מתאפיינים מהן.
    בתגובתו אין כל תוכן מעבר להטפת מוסר בלתי מוסרית.
    הדבר היחיד שטען הוא שיש לו טענות שהוא לא רוצה לפרט.
    מלבד זה הוא רק גידף.