תאי גזע בוגרים משקמים לב שבור תוך שימוש במנגנון התיקון העצמי

חוקרים בריטיים הצליחו להפעיל מחדש תאים בלב של עכבר הצליחו לשקם נזקים בשריר לאחר התקף לב

תא גזע תופס מקום של תאי שריר לב פגומים. איור: יוניברסיטי קולג' לונדון

הזמן יספיק לרפא לב שבור, אך לב שנפצע רק לעיתים נדירות יתקן את עצמו. ואולם מחקר שפורסם בכתב העת נייצ’ר מדווח כי חלבון טבעי יכול להפעיל תאי גזע בלב של עכברים כדי להחליף את הרקמה הפגועה בתאי שריר חדשים.
תאי השריר בלב, או cardiomyocytes ניזוקים בנזק בלתי הפיך בעת התקף לב. כדי שהלב ימשיך לתפקד באורח תקין – יש צורך להחלף את התאים. תאי האב של הלב – תאים שיכולים ליצור את מגוון הרקמות מהם עשוי הלב, כגון כלי הדם והשרירים – קיימים אך אצל מבוגרים הם לא פעילים דיים לתיקון הנזק. פול רילי (Riley) במכון יוניברסיטי קולג’ לבריאות הילד, ועמיתיו מצאו דרך להאיץ אותם.
רילי וצוותו השתמשו בחלבון קטן המכונה thymosin β4 (Tβ4) הנמצא בתאים רבים ומווסת את מבנה ותנועת התא. הם הראו כי Tβ4 יכול לעורר את תאי האב בלב כדי שייצרו כלי דם חדשים. כעת הם גם מנסים ליצור גם רקמת שריר באותה הדרך. “חקרנו את פעילות הגן המכונה Wt1 משום שידענו כי תאי גזע עובריים המבטאים את Wt1 יכולים להפוך לתאי שריר הלב, אך Wt1 מכובה אצל מבוגרים” אמר רילי. הוא ואנשי צוותו הזריקו לעכברים Tβ4 כל יום במשך שבוע, ולאחר מכן הם חסמו את העורק הראשי, דבר שחיקה התקף לב. העכברים שרדו את ההתקף ולאחר מכן ניתן היה לחקור את הדרך בה הלב שלהם מגיב לטיפול.
החוקרים בדקו את מצב ליבם של העכברים במגוון פרקי זמן לאחר הפעולה. הם מצאו כי תאי לב ביטאו את Wt1 בסך הכל יומיים לאחר הפגיעה. התאים היו בתחילה בשכבה החיצונית של הלב, אך בתוך שבועיים לאחר הניתוח הם נעו פנימה והקיפו את איזור הפציעה. גם צורת התאים וגודלם השתנה והם נראו בדיוק כמו תאי שריר לב נורמליים.
רילי ועמיתיו עדיין חוקרים כיצד בדיוק Tβ4 ממתג את הגנים בתאי הגזע בלב בחזרה למצב פעולה, אך הם מהמרים על אפקט אפיגנטי – כמיקל המשנה את ה-DNA ואשר משפיע על הבעת הגנים. הם סבורים כי הפציעה מספקת טריגר לתאי הגזע להמשיך ולהתחלק ולבנות תאי שריר חדשים. החוקרים גם מנסים לחפש מה בדיוק בפציעה הוא הגורם המאותת.
מוריס ואן דר הוף, ביולוג העוסק בתחום הלב במרכז למחקר כשלי לב באמסטרדם שאינו מעורב במחקר אמר כי נעשה שימוש בליפידים או בתאי גזע של מח העצם אצל חולי לב קודם לכן, אך תאי גזע אלה לא הפכו לתאי לב אמיתיים, כך שהם פסקו לעבוד אצל החולה בטווח הארוך, “ואולם תאי גזע בלב הם בעלי סיכויים גבוהים יותר להפוך לתאים הנכונים שיובילו לתיקון המוצלח”. אמר.

להודעה של החוקרים באתרUCL

1. ענת,
    כנראה שעורכי Nature (שמפרסם פחות או יותר רק פריצות דרך ותגליות משמעותיות מאד) ודי הרבה אתרי חדשות מדעיים אחרים דוקא כן חושבים שזו פריצת דרך ואפילו מרשימה מאד. נכון שאין עדיין טיפול מיידי ויש עוד הרבה עבודה אולם זו הפעם הראשונה שבה הצליחו לתקן נזק לתאי לב, ואם זה לא פריצה משמעותית ברפואה לא ברור לי מה את מגדירה ככזו.

2. זאת יותר מדרגה בדרך לקומה 2 בטיפול מאשר פריצת דרך היות
    וטיפול כזה עלול לגרום הפרעות קצב חדריות מסכנות חיים
    ואפקט זה בתורו יעכב מבחינת זמן את הישום בבני אדם בצורה משמעותית.