פטריית התקווה הטובה

מחקר ישראלי: מרכיב של פטריית מאכל עשוי לסייע במניעת סרטן

מימין: ד"ר איריס לביא, פרופ' יצחק הדר, פרופ' בטי שוורץ. מחפשים מימון למחקר קליני בבני אדם. תצלומים באדיבות הפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית
מימין: ד”ר איריס לביא, פרופ’ יצחק הדר, פרופ’ בטי שוורץ. מחפשים מימון למחקר קליני בבני אדם. תצלומים באדיבות הפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית

פטריות פלאורוטוס (Pleurotus), הן פטריות דמויות צדף, הגדלות בטבע בדרך כלל על גזעי עצים. הן מוכרות לנו כפטריות מאכל טעימות בשם “פטריות ירדן”, אך מתברר כי חוץ מטעם, הן גם מייצרות חומר שעשוי לסייע בטיפול בסרטן. מדענים בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה של האוניברסיטה העברית, קמפוס רחובות, בחנו את השפעת הפטריה על תאים סרטניים בתרבית.

הם גילו כי מולקולות של רב-סוכר שמייצרת הפטריה, אלפא-גלוקן, (alpha-glucan) מעודדות מוות של תאי סרטן בתרבית. בין השאר הם ראו את התופעה בתאים של סרטן השד ושל סרטן המעי הגס. לאור התוצאות המעודדות עברו החוקרים למחקר בעכברים – הם הניחו כי האלפא-גלוקנים הם בעלי פעילות אנטי-דלקתית, ולכן השתמשו בעכברים שהגידולים שלהם התפתחו מתהליך דלקתי. החוקרים השקו את העכברים בתמיסת אלפא-גלוקנים שמוצו מן הפטריה, וגילו כי האלפא-גלוקנים אכן מנעו את תהליכי הדלקת, וכן מנעו במידה רבה את התפתחותם של גידולים סרטניים ואת היווצרותן של גרורות – תאים הנפרדים מן הגידול המקורי ומתחילים גידול חדש במקום אחר בגוף. “הגלוקנים מהווים חיץ בין התאים הסרטניים, לבין התווך הבין-תאי וכלי הדם, כך הם מונעים את אחיזתם של תאי הסרטן ברקמה ומונעים אפשרות של שגשוגם”, מסבירה ראש צוות המחקר, פרופ’ בטי שוורץ מן המעבדה לתזונה וסרטן. “הם פועלים ישירות על התאים וגם ממתנים את הפעילות הדלקתית הגורמת להיווצרות סרטן”.

על עכברים ואנשים

את המחקר הובילה שוורץ עם תלמידת המחקר – כיום דוקטור – איריס לביא, ועם פרופ’ יצחק הדר, מומחה בחקר פטריות. השלב הבא בעבודה, אומרת שוורץ, יהיה לגייס מימון למחקרים קליניים, כדי לבדוק אם יכולה להיות לתמיסת האלפא-גלוקנים השפעה דומה גם על בני אדם. בינתיים פורסמו הממצאים בכמה כתבי עת מדעיים, וסיכום שלהם יראה בקרוב אור בספר חדש על תרופות ממקורות טבעיים.

קישורים נוספים:
אחד המאמרים המדעיים על העבודה – כתב העת לחקר גסטרואנטרולוגיה

1. מעניין. אבל מעניין לא פחות לגלות האם פטריות אחרות, אשר מסנתזות אלפא-גלוקאן (Blastomyces dermatidis, Histoplasma capsulatum, Aspergillus niger…) יגרמו לאפקט אנטי-דלקתי דומה.