התחממות – במציאות/ד”ר אסף רוזנטל

כתמי השמש

למרות ההתייחסות החוזרת ונשנית להתחממות העולמית ולתוצאותיה עדיין יש ספקנים (בדרך כלל מדענים “מטעם”) שחולקים על הדעה כי הגורם המשמעותי ביותר להתחממות הוא : הפעילות התעשייתית והחקלאית של המין האנושי, בעיקר במאה האחרונה, וגם קודם לכן.

רוב הקלימטולוגים, האקולוגים ומדענים אחרים שאינם “תלויים” בגורמים “אינטרסנטים” מסכימים ומקבלים שני נתוני יסוד: האחד – העולם מתחמם במהירות שעולה על כל תחזית, ובקצב שכמוהו לא היה בהיסטוריה (הגאולוגית) הנתון המוסכם השני – לנו לבני האדם בחברה התעשיתית תפקיד מרכזי ועיקרי בגרימת ההתחממות, ע”י השמדת יערות, פגיעה בבתי גידול, בנית ערי ענק (מגהפוליס) ובעיקר פליטת גזי חממה.

לאחרונה נוספו נתונים המראים מי הגורם הראשי להתחממות, מה-הן התופעות שכבר קורות ומה התחזיות לעתיד הקרוב. אחת הטענות של הספקנים היתה כי ההתחממות היא תוצאה משולבת: גאזי החממה שתורמים להתחממות רק מעט, אבל הגורם העיקרי והחשוב הוא טבעי, כלומר מחזורי מזג-אוויר טבעיים כשהפעילות האנושית אינה משמעותית, או בעלת השפעה מזערית.

לטענת אותם ספקנים הגורם העיקרי והמשמעותי ביותר הוא מחזוריות התפרצותם של כתמי-שמש. מה שנראה לנו ככתמים הן התפרצויות אנרגיה יש כתמים כהים, וכתמים בהירים שמפיצים חום ואור. ההתפרצויות באות במחזוריות, כאשר המחזור הקצר ביותר הוא בן אחת-עשרה שנים, הספקנים טוענים כי אנחנו נמצאים בתקופה ארוכה של התפרצויות וכי ההתפרצויות מהוות את הגורם העיקרי להתחממות העולמית.

חוקרים במרכז הלאומי לחקר האטמוספרה – בארה”ב (National Center for Atmospheric Research).

ובמכון מקס-פלנק לאסטרופיסיקה – בגרמניה (Max Planck Institute for Astrophysics) פרסמו תוצאות מחקרם ב נייצ'ר. החוקרים אספו נתוני אקלים משלושים השנים האחרונות והשוו אתם להתפרצויות כתמי-שמש, הנתונים נאספו מתחנות מטאורולוגיות בעולם מלווינים וטלסקופים וכן ממקורות הסטורים החל מהמאה השבע-עשרה. להרחבת התמונה נבדקו איזוטפים של יסודות נדירים שנילכדו במשקעים ימיים ובשכבות קרח באנטארקטיקה ובגרינלנד. בשיקלול כל הנתונים מסתבר כי : במחזורים בני אחת-עשרה שנים בהם פעילות כתמי-השמש היתה מירבית, עלתה בהירות השמש רק ב 0.07% ומכאן שהתרומה להתחממות היא מזערית. יתרה מכך, באלף השנים האחרונות לא השתנתה רמת האנרגיה שהשמש הקרינה.

מסקנת החוקרים היא כי “תרומת השמש להתחממות העולמית בשלושים השנים האחרונות היא שולית, לעומת השפעה רבת משקל של הפעילות האנושית”. להצדקת טענתם נתלים הספקנים ביציאה מתקופת הקרח – לפני כ- 10,000 שנים וב”תקופת הקרח הקטנה” במאה השבע-עשרה. על פי החוקרים שני האירועים קשורים לשנויים במסלול כדור-הארץ סביב השמש ולא ברמת הקרינה שכמעט ולא השתנתה.

שכן החוקרים טוענים כי על פי כל הבדיקות “לא נמצאו הוכחות להבדלים משמעותיים בעוצמת הקרינה מהשמש בעשרות / מאות / אלפי ואפילו מליון השנים האחרונות”.

שנת 2000 היתה שיא המחזור בן אחת-עשרה שנים בפעילות השמש שנת 2005 היא השנה בה נמדדו הטמפרטורות הממוצעות הגבוהות מאז תחילת התיעוד, כך שהניסיון לתלות התחממות בכתמי שמש אינו מוצלח בלשון המעטה.

מרק סרז (Mark Serreze) נחשב לאחד המדענים היותר נשמעים ב קולורדו – ארה'ב. על פי עדותו “עד לפני חמש שנים עדיין 'ישב על הגדר' בנושא ההתחממות” אבל הנתונים העכשוויים המתקבלים מתמונות לווינים וממדידות בשטח אינם משאירים מקום לספק והפכו גם אותו ל”נביא זעם”, שקורא להפחתת הפליטות ולצעדים מידיים להפסקת ההשפעה השלילית של החברה התעשיתית על האקלים.

בתמונה למעלה אנו רואים את כסוי הקרח הארקטי, משמאל 2004 ומימין 2005. במשך 25 השנים האחרונות נסוג הקרח בקצב של 1.5% בעשור. בשנתיים האחרונות מתגבר התהליך, לקצב מהיר יותר, פי 10 עד 15. יתרה מכך על-פי נאס”א במזרח האוקיאנוס הארקטי נסוג הקרח ב 40% בשנתיים האחרונות. הקרח ממשיך לסגת גם בטמפרטורות הנמוכות בחורף בגלל המים שמתחת לקרח, מים ששומרים על טמפרטורות גבוהות והולכות, ושוב לספקנים שטענו כי אין מקום ל”נבואות זעם” באשר לעלית פני הים שכן אין סמנים ברורים וחד-משמעיים להמסת קרחונים, הממצאים האחרונים ממחישים את ההמסה ומראים כי התחזיות היו זהירות הרבה ממה שקורה, שכן בקצב הנוכחי לא יעבור זמן רב ומנהטן תוצף. על ההשפעות הסביבתיות כבר נכתב ורק נזכיר, פחות פלנקטון, פחות דגים, פחות מזון בים, פחות מזון מהים ושוב הצפת ערי-חוף ואיים..

עכשיו יש יותר ויותר קולות שקוראים לפעולה מיידית, פעולה בקנה מידה גדול מכל האמנות וההסכמים שכן ההתפתחות הקטסטרופאלית של תוצאות ההתחממות מהירה הרבה מהמצופה. ג'מס הנסן (James Hansen) היה אחד החוקרים המובילים בנאס”א עמד בראש המכון ללמודי חלל (NASA's Goddard Institute for Space Studies) ונחשב למוביל בחקר האקלים. לדבריו “יש לעולם חלון הזדמנויות של לא יותר מעשר שנים כדי לפעול בהחלטיות לעצירת ההתחממות ולמניעת אסון”, שכן אם ימשיך העולם ב”עסקים כרגיל” תעלה הטמפרטורה במידה שתשנה לחלוטין את הסביבה וכדבריו “ניצור עולם אחר”. חמישים אחוז מהמינים יכחדו סופות והוריקנים יגרמו נזקים ומוות גלי חום ושטפונות יהרגו ויפגעו, עונות בצורת יביאו תקופות רעב.

בשנים האחרונות ניסו פקידים בממשל בוש להשתיק את הנסן ו”לערוך” את דיווחיו לממשל, שכן למרות היותו “עובד ממשל” התמיד בטענותיו כי על ארה”ב – המובילה בפליטת מזהמים – להיות מובילה בכוון ההפוך, בפתוח אנרגיה חלופית/נקיה ובחזרה להתחיבות על אמנת קויוטו ממנה (כזכור) נמנע הנשיא לחתום בטוענה כי “זה יפגע בכלכלת ארה”ב”. לאחרונה מדווח “ניצ'ר” כי ממשל בוש חוסם דווח שבו יותר מרמז כי ההתחממות העולמית מהווה גורם “תורם” לשכיחותם ועוצמתם של הוריקנים בשנים האחרונות.

ניתן לקוות כי הלחץ הצבורי הגובר והפעילות הירוקה של מדינות בארה”ב יביאו לשינוי הגישה של הממשל הפדרלי. כדרכי רציתי להוסיף – ובא לסביבתנו גואל, אלא שאני מעט ספקן.

1. אכן מקובל היום ,יותר ויותר, שקיימת מחזוריות במזג האוויר ובאקלים, השפעת האנושות על שינוי האקלים היא מזערית