יבמ ונשיונל ג'אוגראפיק משיקות מיזם מחקר ראשון מסוגו: מיפוי תהליכי אכלוס כדור הארץ

יבמ וארגון המחקר נשיונל ג'אוגראפיק בארה”ב משיקים את מיזם המחקר האנתרופולוגי הגנטי הגדול ביותר בכל הזמנים: שני הגופים ישתפו פעולה בבניית מאגר ה-DNA הגדול בעולם, במגמה למפות את תהליכי האכלוס של כדור הארץ בבני המין האנושי

מפת נדידת האדם, לפי נתוני כרומוזום Y

מפה המראה את נתיבי ההגירה של בני האדם המתבססת על סקר של סוגים שונים של כרומזום Y הגברי. “אדם” מייצג את הגבר שכרומוזום ה-Y שלו משותף עם כל בני האדם. המחקר כלל דגימות DNA של עשרת אלפים איש מאוכלוסיות ילידות בכל רחבי העולם. המקור: נשיונל גיאוגרפיק.

יבמ וארגון המחקר נשיונל ג'אוגראפיק בארה”ב משיקים את מיזם המחקר האנתרופולוגי הגנטי הגדול ביותר בכל הזמנים: שני הגופים ישתפו פעולה בבניית מאגר ה- DNA הגדול בעולם, במגמה למפות את תהליכי האכלוס של כדור הארץ בבני המין האנושי.
במהלך חמש שנות המחקר, שיחל בקרוב, ייעשה שימוש בציוד מעבדה מתוחכם ובמערכות מחשוב מתקדמות של יבמ , לצורך ניתוח מאות אלפי דגימות שנאספו בכל העולם – הן מאוכלוסיות מחקר מוגדרות והן בקרב הציבור הרחב.

המחקר המשותף ליבמ ולנשיונל ג'אוגרפיק צפוי להניב תובנות חדשות לגבי השורשים הגנטיים של האדם המודרני.

במסגרת המחקר, יוקמו עשרה מרכזים, סביב העולם, שינתחו למעלה מ- 100 אלף דגימות DNA. הפרוייקט צפוי לחשוף פרטים חדשים אודות דפוסי ההגירה ההיסטוריים של המין האנושי, ולהניב תובנות חדשות אודות הקשרים וההבדלים בין המינים האנושיים השונים.

המחקר הגנטי האנתרופולוגי של יבמ ונשיונל ג'אוגרפיק יסגור פערים משמעותיים הקיימים כיום בכל הנוגע לידע אודות ההיסטוריה האנושית. תופעות ההגירה המודרניות ונשואי התערובת בין מינים שונים, המואצות והולכות, הופכות את חמש השנים הקרובות לקריטיות בניסיון לעמוד על מקורות ההתפתחות וההתערבות של הגנום האנושי בתקופות קדומות.

מדעני מרכז הביולוגיה החישובית של יבמ, שהוא כיום אחד ממתקני המחקר המתקדמים בעולם בתחום מדעי החיים, יעשו שימוש בטכנולוגיות ניתוח חדשניות על מנת לגלול דפוסי התפתחות וקשרים בין דוגמאות DNA שונות.

יבמ מספקת לפרוייקט את הידע המחשובי ותשתיות העיבוד, מערכות מחשב מתקדמות וכן מערכות אחסון וניהול לאלפי הקודים הגנטיים שינותחו במסגרת הפרוייקט.

הפרויקט הגנוגראפי (מושג חדש, המשלב בין גנטיקה וגיאוגרפיה) הגדול ביותר בכל הזמנים, כולל איסוף דוגמאות דם מאוכלוסיות בעלות מאפיינים גנטיים ייחודיים שנשמרו לאורך מאות דורות – ומהווים בסיס למידע אודות דפוסי נדידה קדומים.

הציבור הרחב, יוכל להשתתף במחקר באמצעות רכישת ערכת השתתפות במחיר של 99 דולר, באמצעותה יכול כל אדם ליטול דגימת DNA, לשלוח אותה ולעקוב אחד תוצאות הניתוח שלה באתר האינטרנט של נשיונל ג'אוגרפיק.

התקבולים ממכירת הערכות יאפשר לממן מחקרי שטח נוספים, ומחקר מורשת תרבותית.

נשיונל ג'אוגרפיק – החברה הגיאוגרפית הלאומית של ארצות הברית – נוסדה בשנת 1888, והיא כיום אחד מארגוני המחקר והמדע ללא כוונת רווח הגדולים בעולם. נשיונל ג'יאוגרפיק פועלת להרחבה ולהפצה של הידע הגיאוגרפי תוך שימור תרבויות, נכסים היסטוריים וערכי טבע. נשיונל ג'אוגרפיק מוציאה לאור חמישה עתונים, מפעילה ערוצי טלוויזיה ורדיו, ומוציאה לאור סרטים, ספרים מפות ווידיאו.

המחקר המשותף ליבמ ולנשיונל ג'יאוגרפיק ימומן מתרומה של קרן משפחת וויט (Waitt), שהוקמה בשנת 1993 על ידי טד וויט.