הפיכת המכונית לאוטנומית אינה רק שינוי טכני, היא תגרום למהפכה בהגדרה מה זאת עיר

בפאנל שהתקיים במסגרת תערוכת CES התוו המשתתפים ובהם שר התחבורה האמריקני ומנכ"ל מובילאיי הישראלית, את העתיד של תעשיית הרכב המתקדמת לעבר מכונית חשמלית, מקושרת ואוטונומית

מימין: וולקמר דנר, מנכ"ל בוש; אנתוני פוקס, שר התחבורה האמריקני; סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום; ופרופ' אמנון שעשוע, מייסד יו"ר ו-CTO של מובילאיי. צילום: אבי בליזובסקי
מימין: וולקמר דנר, מנכ"ל בוש; אנתוני פוקס, שר התחבורה האמריקני; סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום; ופרופ' אמנון שעשוע, מייסד יו"ר ו-CTO של מובילאיי. צילום: אבי בליזובסקי

בפאנל שהתקיים במסגרת תערוכת CES התוו המשתתפים ובהם שר התחבורה האמריקני אנתוני פוקס ומנכ"ל מובילאיי הישראלית פרופ' אמנון שעשוע, את העתיד של המכונית נע לעבר מכונית חשמלית, מקושרת ואוטונומית. בפאנל השתתפו ד"ר וולקמר דנר, מנכ"ל בוש (Bosch) המייצרת בין היתר גם מערכות תשתית עירוניות; וסטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום (Qualcomm); את הפאנל הנחה פרופ' קנת לרסון מנהל Changing Places.

מנחה הפאנל, לרסון, אמר כי שינוי בהגדרת המכונית ובתשתית התחבורה אינו סתם שינוי הדרגתי, אלא ממש שינוי בהגדרת המושג עיר. הערים המרשימות של ימי הביניים באירופה, קמו מאוסף של כפרים שכל אחד מהם התאפיין ברוחב שניתן לחצות אותו ברגל בתוך 20 דקות. כל זה השתנה בסביבות 1880 עם פיתוח הרכבות והחשמליות. שינוי זה אפשר לערים להתפשט לאורך פסי הרכבת. הדברים השתנו פעם נוספת בשנות העשרים של המאה הקודמת עם המצאת המכונית שאפשרה נדידה מכל מקום לכל מקום, וכך הערים התפשטו לכל עבר. בתחילה ההתפשטות היתה למרחק גדול עם בניה דלילה, כמו למשל בלוס אנגל'ס, ואחר כך התפשטות על פני מרחב עצום תוך בניה לגובה (שנחאי). התוצאה, פקקי תנועה אדירים. כיום 90% מצמיחת האוכלוסייה מתרחשת בערים, מה שמוסיף אתגרים אבל גם מאפשר למצוא פתרונות מרכזיים שיכסו את מרבית האוכלוסיה.

מנכ"ל בוש דנר הוסיף כי "העתיד של המכונית נע לעבר מכונית חשמלית, מקושרת ואוטונומית. כבר היום יש מכוניות המחנות את עצמן. הרכב יהפוך לעוזר אישי אמיתי. צריך לתכנן לא רק את התחבורה, אלא את כל מה שמסביב. אנו מכנים זאת Byond Mobility. אנו נמצאים בעידן שבו הכל הופך להיות חכם. דוגמה מתחום אחר – היום עיריות רבות מחליפות את תאורת הרחוב למערכות LED במטרה לחסוך אנרגיה. מדוע למעשה שנחליף נורה טיפשית אחת בנורה טיפשית אחרת, נורות חכמות יוכלו לזהות מתי אנשים נמצאים באזור כדי לא לבזבז חשמל. הנורות גם יכולות לשמש כחיישנים מקומיים עבור העירייה".

מולנקוף אמר כי "כל דבר יהיה מקושר, והדבר ישנה את החיים לחלוטין. הדבר דורש המון תיאום, זה אתגר גדול מאוד. יש הזדמנות אחת בחיי עיר לבצע מודרניזציה, וחשוב שהתהליך הזה יתבצע בדרך הטובה ביותר".
מובילאיי (Mobileye) תתקין את מערכת Shield Plus למניעת תאונות בין אוטובוסים להולכי רגל ורוכבי אופניים על כל האוטובוסים בעיר שתזכה בתחרות Smart Cities Challenge. כך הכריז שר התחבורה האמריקני, אנתוני פוקס בפאנל שעסק באתגרי התחבורה העירונית בעתיד.

"החלטתי לקחת דוגמה מ-XPRIZE של גוגל (Google)" אמר פוקס. "ולפתוח את תחרות Cites Transportation Challeng, שבה מתחרות מאות ערים ברחבי ארצות הברית על תקציב מיוחד בשווי 40 מיליון דולרים, בהעלאת רעיונות כיצד להפוך את התחבורה בעירם לחכמה ובטוחה יותר". משרד התחבורה הפדרלי האמריקני גם יזם פיתוח של מערכות תקשורת מרכב לרכב שלדבריו יצא לדרך שנה.

פוקס אמר כי "אנחנו בתקופה שבה חלים שיפורים רבים בטכנולוגיית התחבורה המספקים הזדמנויות רבות כדי לנצלה. על השלטונות המקומיים לחשוב כיצד לנצל אותם כדי לשפר את התחבורה בערים. מטרתה של תחרות Smart Cities Challenge – לגרום לראשי הערים למצוא רעיונות כיצד לייעל את התחבורה, לצמצם את התחממות כדור הארץ ולהגדיל את בטיחותה. העיר הזוכה תקבל תקציב מיוחד של 40 מיליון דולר שנועד לה כדי לבצע את התוכנית. מנכ"ל בוש הציע להוסיף עוד 10 מיליון דולרים, והיום אני שמח לבשר שמובילאיי הודיעה כי תתקין את מערכות Shield Plus על כל האוטובוסים בעיר הזוכה.

600 אלף הרוגים

מעל 600 אלף בני אדם נהרגים כהולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי דרך אחרים בתאונות דרכים מדי שנה ברחבי העולם. רבות מהתאונות נגרמות בין כלי רכב גדולים לבין הולכי רגל או רוכבי אופניים, בעיקר אוטובוסים במרכזי הערים. לפיכך פיתחה מובילאיי את מערכת Shield Plus המכסה במצלמות חכמות את הנקודות העיוורות של נהג האוטובוס. המערכת מתריעה אם ישנו אדם שהאוטובוס עלול לסכן אותו, ומאפשרת לנהג לעצור את הרכב ולמנוע את התאונה. בנוסף, המערכת מדווחת לענן באמצעות ניתוח Big Data בזמן אמת, ומתריעה על אותם מקומות בהם מתרחשות כמעט תאונות ולטפל בהם נקודתית.

בהמשך דנו משתתפי הפאנל באתגר המכוניות האוטונומיות. לדברי המנחה, ייתכן שכל המחשבה על הבעלות על מכונית תשתנה, אולי כל התחבורה תהיה בסגנון אובר (Uber) עם מכונות אוטונומיות שיביאו את התושבים ממקום למקום בתוך העיר – למשל מתחנות התחבורה הציבורית עד לכתובת המבוקשת בתוך העיר. שעשוע העריך כי בעידן המכוניות האוטונומיות יצטמצם מספר התאונות בסדרי גודל, פחות מאחוז מאשר היום. "זה לא יתאפס לחלוטין כי תמיד יהיו טעויות אנוש, גם מצידם של הולכי רגל, ובפרט כשתהליך ההחלפה יהיה ארוך".

מנכ"ל קוואלקום: "את מה שלמדנו מהסמארטפונים ניישם ברכבים"

בתחום הרכב הכריזה קוואלקום בתערוכה על שני שבבי סנאפדרגון חדשים – 820A ו-820Am – ועל שיתוף פעולה עם אאודי (Audi). השבבים החדשים הם בעלי ליבות של 64 ביט ואחת היכולות שיש בהם היא לקלוט אותות ממערכות ה-GPS של גלונס הרוסית, גלילאו האירופית וביידו (Baidu) הסינית. במערכת הרוסית התכונה כבר פעילה בעוד שבאירופית ובסינית עדיין לא.

בהדגמה שנערכה במסיבת העיתונאים נראה כי מדובר במעבד חזק מאוד, משום שהוא מאפשר, לדוגמה, לראות תצוגה תלת ממדית של האזור אליו נוסעים מכל זווית שרוצים. בנוסף, המערכת תומכת בשני מסכים במושב האחורי שיכולים לשמש, למשל, האחד לבידור (חשוב במיוחד כשנוסעים עם ילדים) והשני למידע על הדרך.

השבבים יכולים לזהות סימוני נתיבים מסוגים שונים ולהבין את התמרורים בעזרת לימוד מכונה או לימוד עמוק. הם מכילים קישוריות LTE במהירות של עד 600 מגה-ביט לשנייה וניתנים לעדכון מרחוק. לכן, כשיגיע הדור הסלולרי החמישי, המערכת תעודכן מבלי שיהיה צורך ללכת למתקין או למוסך.

סמארטפון, רחפנים ורובוטים

מוצר נוסף שעליו הכריזה קוואלקום אתמול בלאס וגאס הוא מכשיר ראשון מבוסס שבב סנאפדרגון 820, שמצפים לו זמן רב. מדובר בסמארטפון MAX Pro של יצרנית סינית בשם LeTV. זוהי החברה הגדולה ביותר בתחום האלקטרוניקה הבידורית בסין, והיא מייצרת מגוון מכשירים – מטלוויזיות אינטרנט ועד למכוניות חשמליות.

הטלפון החדש מכיל מערכת לזיהוי טביעות אצבעות באמצעות אולטרה סאונד. החידוש הוא שלא צריך להשאיר את הכפתור חשוף ואפשר למקם את מזהה טביעות האצבעות בכל מקום על המכשיר. ניתן להשתמש בו גם עם אצבע רטובה ואפילו משומנת. לדברי מולנקוף, 80 מכשירים כאלה נמצאים בפיתוח.

עוד הכריזה קוולאקום על כוונתה להביא את ביצועי סנאפדרגון לרחפנים ולרובוטים. כדי להצליח בתחום הרחפנים יש צורך להגיע לטכנולוגיה קטנה וקלה, שדומה מאוד לזו שנדרשת בשוק הטלפונים החכמים. קוואלקום, לדברי מולנקוף, מוכנה לכך.

המחשוב הלביש והאינטרנט של הדברים

התחומים האחרונים שאותם סקר מולנקוף היו המחשוב הלביש והאינטרנט של הדברים. קוואלקום הכריזה על מספר שבבים לאפליקציות עיר חכמה, לדוגמה שבב 9607 LTE, שמסוגל לשרוד 10 שנים באמצעות שתי סוללות AA. שבב אחר, CSR102X Bluetooth SOC, יכול להזרים אודיו באיכות HD לאוזניות או לרמקולים.

קוואלקום ציינה כי יותר מ-65 מכשירים לבישים מסחריים המבוססים על טכנולוגיה שלה כבר קיימים בשוק ו-50 נוספים נמצאים בדרך.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

3 תגובות

  1. עינת
    אני חושב שזהו אחד ממעודדי המוטיבציה המרכזיים בפיתוח הטכנולוגיה הזו
    מכוניות אוטנומיות שלא יהיו שייכות לאדם פרטי אלא פשוט יסיעיו,ולאחר מכן אדם אחר וכך הלאה, כמו מונית
    מה שימזער, בתאוריה, את מספר האנשים המחזיקים רכב פרטי וכך אכן שטח רב יתפנה.

  2. אני מקווה שהמתכננים של המכוניות האוטומטיות ישכילו להכניס שיקולים סביבתיים לרכבים,
    ככה שיתפנו הרבה מגרשי חניה וכבישים ויהיה אפשר להחזיר קצת טבע עירוני וקרקע לסביבה במקומם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן