"אבו-נפחא דג הפוגו תרם 961 גנים לא מוכרים עד כה

לא ייאמן: הדג המוכר בישראל בכינוי "אבו-נפחא", ובשמו האמיתי "פוגו", מעדן תאווה יפני, למרות שמדובר ביצור ארסי מאד – סייע למדענים לאתר 961 גנים אנושיים חדשים, לא נודעים עד כה שהצטרפו למפת הגנום. הסיבה: יש קירבה מדהימה, גנטית, בין הדג הזה, לאדם.

צוות מדענים מארה"ב, בריטניה וסינגפור, דיווח שכ-%75 מהגנים שזוהו בדג הפוגו, הם בעלי קירבה ישירה לאלו שבאדם. מקובלת ההערכה, כי לכל בעלי החוליות, וביניהם האדם וגם הדגים, היה אב-קדמון משותף אחד, החוליתן הראשון – וההתפצלות למינים וסוגים נעשתה במהלך 450 מיליון שנה של תהליך אבולוציוני.

ד"ר סמואל אפריסיו מאוניברסיטת קיימברדיג' ופרופ' סידני ברנר ממכון סאלק בסן-דייאגו, האישים מרכזיים במחקר הזה, דיווחו לשבועון "סיינס", כי לפוגו מספר כמעט זהה של גנים כמו לאדם, למרות שמימדי הגנום שלו, כדי שמינית בלבד ממימדי גנום האדם. הסיבה: בניגוד לאדם, אצל הדג, אין כל-כך הרבה צבירים של חומר גנטי חסר-משמעות (מה שמכונה "ד.נ.א זבל").

החוקרים זיהו ואיפיינו מעל 31 אלף גנים בפוגו. בגנום האדם זוהו עד כה כ-29 אלף גנים. ד"ר ברנר אמר כי לדעתו סך כל הגנים בבעלי- חוליות (ובאדם) איננו מגיע אלא ל-40 אלף.