שומן שגילו 558 מיליון שנה חשף את בעל החיים המוקדם ביותר בכדור הארץ

מדענים גילו מולקולות של שומן במאובן עתיק וגילו את בעל החיים המוקדם ביותר ברשומות הגיאולוגיות שחי על כדור הארץ לפני כ-558 מיליון שנים

מאובן של דיקינסוניה. צילום: האוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה (ANU)

מדענים מהאוניברסיטה הלאומית האוסטרלית של אוסטרליה (ANU), האקדמיה הרוסית למדעים, מכון מקס פלנק לביו-גיאוכימיה ואוניברסיטת ברמן בגרמניה, גילו מולקולות של שומן במאובנים עתיקים וגילו את בעל החיים המוקדם ביותר ברשומות הגיאולוגיות, שחי על כדור הארץ לפני כ-558 מיליון שנה.

היצור המוזר הנקרא “דיקינסוניה” (Dickinsonia). אורכו הגיע ל-1.4 מטרים והיתה לו צורה סגלגלה, עם תצורות שנראו כמו צלעות לאורך גופו. בעל חיים זה היה חלק מסוג בעלי החיים  Ediacara Biota שחי על פני כדור הארץ 20 מיליון שנה לפני “התפוצצות הקמבריון” שהביאה להתפתחות בעלי החיים המודרניים.

ד”ר איליה בוברובסקי, חוקר רוסי העובד כיום באוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה, גילה מאובן של דיקינסוניה שהשתמר היטב באזור מרוחק לחופי הים הלבן בצפון מערב רוסיה. הרקמה של המאובן שגילה עדיין הכילה מולקולות כולסטרול, סוג של שומן המהווה סימן ההיכר של בעלי החיים.

פרופ’ יוכן ברוקס, מבית הספר למדעי כדור הארץ באוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה והחוקר הראשי במאמר אמר כי “ההתפוצצות הקמבריאנית” החלה כאשר בעלי חיים מורכבים ואורגניזמים מקרוסקופיים אחרים – כגון רכיכות, תולעים, פרוקי רגליים וספוגים – החלו להשתלט על מצאי המאובנים.

“מולקולות השומן המאובן שמצאנו היו שייכים לבעלי חיים גדולים ושופעים שחיו לפני 558 מיליון שנה, מיליוני שנים לפני מה שחשבו בעבר”

“מדענים מתווכחים כבר יותר מ-75 שנים מהי הדיקינסוניה ושאר המאובנים של Ediacara Biota. ההשערות שהועלו היו: מושבת אמבות חד תאיות, חזזית, ניסויים אבולוציוניים כושלים או בעלי החיים המוקדמים ביותר על כדור הארץ. השומן המאובן אישר כיום כי מאובן הדיקינסוניה העתיק ביותר הידוע עד כה הוא מאובן של בעל חיים, וכך נפתרה תעלומה בת עשרות שנים שנחשבה לגביע הקדוש של הפלאונטולוגיה.”

לדברי בוברובסקי, חברי הצוות פיתחו גישה חדשה לחקר מאובנים של דיקינסוניה, אשר מהווים גורם הביניים בין העולם הישן הנשלט על ידי חיידקים לבין העולם של בעלי חיים גדולים שצצו לפני 540 מיליון שנה במהלך “הפיצוץ הקמבריוני”.

היה צורך למצוא מאובני דיקינסוניה שנשמר בהם גם חומר אורגני” אמר בוברובסקי. “רוב הסלעים המכילים את המאובנים האלה, כמו גבעות אדיאקארה באוסטרליה, סבלו מחום רב והיו נתונים בלחץ גבוה, ולפיכך גם היו נגועים בזיהומים של חיים מתקופות מאוחרות יותר. אלה הסלעים שפליאונטולוגים חקרו במשך עשורים רבים, וזה מסביר מדוע הם היו תקועים בשאלת הזהות האמיתית של דיקינסוניה”.

פליאונטולוגים בודקים בדרך כלל את מבנה המאובנים, אך בוברובסקי חילץ מולקולות מתוך מאובן הדיקינסוניה שנמצא בסלעים עתיקים ברוסיה כדי להגיע לפריצת הדרך.

“לקחתי מסוק כדי להגיע לחלק מרוחק מאוד זה של העולם – בית לדובים וליתושים – שבו יכולתי למצוא מאובנים של דיקינסוניה המכילים חומר אורגני שלם”, אמר בוברובסקי.

“המאובנים האלה היו ממוקמים באמצע צוקי הים הלבן בגובה של 60 עד 100 מטר. הייתי צריך להיתלות מעל קצה המצוק על חבלים ולחפור גושי אבן ענקיים, לזרוק אותם, לשטוף את החול ולחזור על התהליך עד שמצאנו את המאובנים מתחתם.”

לידיעה באתר ANU

1. חדשה הרבה יותר מעניינת מהשיעמום שלכאורה היא נראית. כדור הארץ לפני 560 מיליון שנה נראה שונה לגמרי. אנו מדברים על שליש חיי כדור-הארץ.