לוויין חדש יחפש כוכבי לכת מסביב לשמשות אחרות

בנאס"א מחפשים תאום לכדור הארץ

בסוף השבוע האחרון החליטה הנהלת נאס"א לשגר לוויין שיעזור למצוא כוכבי לכת הדומים לכדור הארץ. " ,"FAME(ראשי תיבות של מיפוי אסטרומטרי של כל השמים), ישוגר בשנת 2004 וינתח את מיקומם ועוצמת אורם של כוכבים, ובאמצעותו אפשר יהיה למצוא כוכבי לכת סביב לשמשות אחרות עד למרחק של 1,000 שנות אור.
בשנים האחרונות התגלו יותר מ-20 כוכבי לכת. סביב אופסילון אנדרומדה, למשל, התגלו שלושה כוכבי לכת. באחרונה פירסמה קבוצת אסטרונומים מאוניברסיטאות תל אביב וקיימברידג', בראשות פרופ' צבי מאז"ה, כי כוכב הלכת השלישי במרחקו מאופסילון אנדרומדה כבד פי עשרה מצדק. זו הפעם הראשונה
שמדענים הצליחו למדוד בדיוק רב את גודלו של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש.

עד כה היה אפשר לאתר רק כוכבי לכת גדולים, שכוח משיכתם משפיע על מסלול השמש שהם חגים סביבה. פרופ' עקיבא בר-נון, מומחה למדעים פלנטריים באוניברסיטת תל אביב ולשעבר מנהל סוכנות החלל הישראלית, מסביר כי באמצעות הלוויינים החדשים יהיה קל יותר לצפות לחלל, בלי ההפרעות האטמוספריות, המשבשות את הצפייה בטלסקופים הקרקעיים. כך יהיה אפשר למצוא כוכבי לכת קטנים יותר, גם כאלה שגודלם רק כגודל כדור הארץ.

איך מאתרים כוכב לכת? על פי פרופ' בר-נון, בודקים אור המגיע מכוכב ומפרקים אותו לרכיביו (לאורכי הגל שלו או לצבעיו). כשמבחינים בשינוי באורך הגל מסיקים לפי תופעת דופלר, שגוף כלשהו המקיף את הכוכב משנה את מסלולו – פעם מתקרב ופעם מתרחק.

ואולם, גם כאשר יוצבו הלוויינים בחלל עדיין לא יהיה אפשר לצפות ישירות בכוכבי לכת קטנים, מכיוון שאורם קלוש. אפשר להבחין רק בהשפעת כוח המשיכה שלהם על הכוכב המרכזי (השמש) שלהם. לכן, לדברי בר-נון, נראה שעדיין מוקדם מדי לזהות, למשל, הימצאות חמצן על כוכבי הלכת האלה.

פרופ' בר-נון, אם יש כל כך הרבה כוכבי לכת, מדוע לא מוצאים חיים?
"אם מסתכלים על היצירה והאבולוציה של החיים על כדור הארץ , נראה שהם נוצרו לפני 3.6 מיליון שנה, כאשר רק 200 מיליון שנה קודם כדור הארץ עדיין הופצץ באסטרואידים. ברוב התקופה של החיים על פני כדור הארץ, הם היו ברמה של מיקרו אורגניזמים – ציאנו-בקטריות. יצורים פרימיטיביים מאוד. רק לפני 700 מיליון שנים החלו להיווצר יצורים קצת יותר מסובכים, רק ב-10,000 השנים האחרונות אפשר לדבר על ציוויליזציה, ורק ב-100 השנים האחרונות נוצרה ציוויליזציה טכנולוגית. חיים נוצרים בקלות, אבל חיים עם ציוויליזציה טכנולוגית הם חלק קטן מאוד מהזמן שהחיים קיימים. ייתכן שבמקומות אחרים הכוכבים הופכים לענקים אדומים ובולעים את כוכבי הלכת נושאי החיים לפני שהם הספיקו להתפתח"