סיקור מקיף

הכחדה בידי אדם

לעתים קרובות כאשר יש התיחסות להכחדת מינים שנגרמת ע”י פעילות אנושית יש הטוענים כי “זו דרכו של עולם, וההכחדות הן כורח טבעי מאז ומעולם”. האמנם?

גיבון לבן לחיים הנמצא בסכנת הכחדה חמורה. מתוך וקימדיה
גיבון לבן לחיים הנמצא בסכנת הכחדה חמורה. מתוך וקימדיה

לעתים קרובות כאשר יש התיחסות להכחדת מינים שנגרמת ע”י פעילות אנושית יש הטוענים כי “זו דרכו של עולם, וההכחדות הן כורח טבעי מאז ומעולם”. האמנם?

מדוע מינים שנכחדים בעולמנו בזמננו מעוררים אצל שוחרי הסביבה “התרגשות” כה סוערת? דיוויד שוקמן (David Shukman) כותב ומגיש תכניות סביבתיות ברשת הבי.בי.סי. מתייחס לנושא: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-21866456. להלן דבריו בשינויים קלים ובשילוב הערות ותוספות שלי.

“מה רע בהכחדה? שאלה שעבור שוחרי סביבה מהווה מוקש או “מלכודת פילים”. השאלה נשאלת מאחר שלפעמים נשכחת המציאות הקשה של סיפור החיים על פני כדורנו. אנו נוטים לשכוח כי הכחדות מהוות מציאות שחזרה בקביעות ולפעמים אפילו לטובת השורדים. הכחדת הדינוזאורים איפשרה את ההתפתחות המהירה של היונקים, הפשטות מיני האדם ושינויי האקלים גרמו להעלמות הענקים היבשתיים. אין ספק כי מצבנו נוח יותר ללא דינוזאורים טורפים וללא טיגריסים שן-חרב, או חרקים בגודל נשרים. מהציידים הקדומים נמנעה ההתכתשות עם טורפי הענק על בשר הממותות, כך שהכחדת מינים מסויימים מהווה למעשה פן חיובי עבור המין שלנו.

שאלת ההכחדה עלתה בתחילת מרס בכינוס ה”אמנה הבין לאומית לסחר במינים בסכנת הכחדה” Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora (CITES). מטרת אמנה זו היא להציל מינים מההשפעה המשחיתה של הסחר הפרוע, שחיטת קרנפים, רצח פילים, הכחדתם של אחרוני הטיגריסים, ועוד מינים שנמצאים על סף הכחדה ומצבם נדון בהרחבה והיה לנושא מרכזי בדיונים בכנס ה”אמנה” שהיה בבנגקוק.

כשמתוודעים לסטטיסטיקה המזעזעת על אובדן המינים בהכחדות בעבר וכאשר שומעים את המחאות והמערכה למניעת ההרג והפגיעה במינים היום, ניתן לסלוח על המחשבה כי ההכחדה היא דבר רע שהומצא רק ע”י חמדנותו ואדישותו של המין האנושי ובכל זאת ראוי להצהיר ולהבהיר כי כמה מהדוגמאות היותר נוראיות של הכחדות הן אכן תוצאה של פעילותו של המין האנושי, לפעמים מתוך אדישות ולעיתים בהיסח דעת.

הכחדות היו חלק מהסדר הטבעי לאורך ההיסטוריה של כדורנו. המפורסמת מבין ההכחדות היתה העלמות הדינוזאורים. ארבע הכחדות נוספות זוהו ותוארו כשאחת מהן השמידה 90% מכלל המינים. ניתן לומר כי עולם החי “חסר מנוחה” מתסיס ומעורר מיזמים בהם מאום לא נמשך לעד, בה בעת מתקיימת “הכחדת רקע”. מינים נעלמים מדי שנה, יצורים אובדים וצמחים נעלמים, אובדנים שאינם “מרהיבים” … למעשה אלה אובדנים שהפכו לשגרה.

כתוצאה מכך אורך חייו של מין נמשך בממוצע כמיליון שנים. מיני יונקים הם בעלי אורך השרדות הקצר ביותר, רכיכות חיות כחמישה מליון שנים, ישנם כמה שורדים בודדים שחיים עשרות מליוני שנים. המין הומו ספיינס קיים פחות ממאתיים אלף שנים ומתקדם בצעדי ענק להשמדה עצמית. האמת הצרופה היא כי עולם החי חסר מנוחה ומאום לא שורד לנצח. כמעט כל מין שהיה קיים אי-פעם מת ונעלם.

כדאי לעצור כדי לקלוט את משמעות הפיסקה האחרונה: כ-99% מהמינים שחיו בים או ביבשה, מיני חיות, חרקים או צמחים, היוו פרק בחיי הכדור ואז נעלמו לתהום הנשיה. בודדים השאירו חותמם כמאובנים שמוצגים במוזאונים, אחרים נעלמו ללא עקבות.

דרווין כתב על ההכחדות בספרו “מוצא המינים”. עבורו, תהליך האבולוציה מהווה השתלטות של מינים חדשים כאשר אחרים מאבדים את מקומם ונעלמים. דרווין לבטח לא ביכה את “המפסידים” שעברו מהעולם.

הצב הגילדני הוא שורד ותיק וכך גם המולת הפעילות לשימורו, המולה סביב הפעילות לשמר “מיני סמל”, מינים שמהווים סמל לצורך שימור הסביבה הטבעית כולה. האם עלינו להיות יותר “מעשיים” באפשרותנו להתערב? האם תיתכן העובדה המביכה שלא נצליח להציל הכל?

ברור כי יצורים “שובי-לב”, בעלי עיניים גדולות ופרווה רכה מושכים את מירב תשומת הלב של הציבור הרחב ולכן סיכויי המיזמים לשמירתם טובים יותר. אבל מה עם חרקים, רכיכות, תולעים ואחרים שאינם “נחמדים”?

האם יש צורך בשינוי הדגשים אם ההכחדה היא באשמתנו, האם יש צורך בהתנהגות שונה כאשר אובדן המינים מואץ בגללנו? באשמתנו ובגללנו כיוון שבתי גידול מושמדים, האוויר והים מזוהמים, ושחיטה של מינים. האם יש צורך בהתיחסות מיוחדת לאור העובדה כי רשימת המינים נעלמים בגלל פעילות אנושית הולכת וגדלה?

אחד המייצגים הידועים למינים שאנחנו השמדנו הוא “ג’ורג’ הבודד” Lonesome George. אחרון צבי הענק ממינו בגלפגוס, באי בו התקיימו בני מינו נאכלו כל הצמחים מהם ניזונו ע”י עיזים שיובאו ע”י מלחים. את ביצי הצבים אכלו חולדות שהגיעו באוניות, הצבים עצמם הועלו לאוניות כ”קופסאות שימורי בשר”, לדרך. וכך כש”ג’ורג’ הבודד” מת – הוכחד מין. הכחדה שהאשם בה הוא המין האנושי.

עם השנים השתנה היחס כלפי עולם הטבע. שינוי שאינו שווה ערך באזורים שונים, שכן כאשר כפרי עני באפריקה צד פיל כדי למכור את בשרו וחטיו … זה “כסף קל”. כאשר שכניו צדים קופים או אנטילופות הרי בכך הם מעשירים את תפריטם בחלבונים מהחי ואת כיסם במעט כסף ממכירת הבשר בשוק. עבור סינים לשנהב יש חשיבות תרבותית ולקרני קרנף חשיבות רפואית (גם אם שגויה). שימור הסביבה והטבע נחשבים לרעיונות חדשים. השימוש בקרני קרנפים ובחטי פילים טבוע במסורות בנות מאות שנים. ראוי לזכור כי שנהב היווה את אחד המרכיבים החשובים במסחר שנוהל בתקופת האימפריה הבריטית. ובכל זאת מראה של מטען שנהב שהוברח לבנקוק (תאילנד) עולה באש הוא מראה קשה. הצחנה שעולה מהאש הוגדרה ע”י קציני המכס התאילנדים כ”ריח המוות”.

כשדרווין התיחס להכחדות הוא עשה זאת ללא רגשנות. אז מה הם הטיעונים לנסיונות לעצור הכחדה? טענה אחת היא “פשוט” אנוכית וכלכלית. למשל: אם ילכדו ויעלו ברשת כל דגי הטונה, אלפי אנשים בענף הדיג יאבדו את פרנסתם. אם יירו כל הפילים או האריות תאבד התיירות את אחד ממקורות ההכנסה החשובים.

הכחדה תעלה לנו כסף רב. יותר מכך יתכנו השפעות לא צפויות בגלל אובדן “מיני מפתח”. אובדן צמח אחד או יצור אחד בשרשרת המזון משפיעה על כל שרשרת המזון על כל המערכת בצורה שעדיין אינה ברורה או מובנת. למשל: כאשר בתאילנד יהיו מעט מדי טיגריסים יתרבו האיילים מה שיגרום להרס צמחיה ועצים, הרס עצים יגרום לפגיעה קשה בבתי הגידול של מיני עופות וקופים, עופות וקופים מפיצים זרעים של עצי פרי, עצי פרי מגדלים פירות שנאכלים ע”י אנשים, ושוב, פגיעה ישירה באוכלוסיה אנושית.

טיעון נוסף לצורך בשימור הסביבה הטבעית הוא מוסרי, כמין “החזק ביותר ” על פני האדמה אנו נושאים באחריות לא להכחיד מינים אחרים, במיוחד כאשר ההכחדה נעשית מתוך גחמה, אדישות או בורות. במילים אחרות “נזר הבריאה” “המין הנבחר” מי שמציב עצמו “בראש העץ האבולוציוני” חייב לקבל אחריות על המינים החלשים. ראוי לזכור כי כתבי הקודש של דתות שונות מטילים את האחריות לקיומם ושרידותם של חיות וצמחים על “נזר הבריאה”, כמי ש”נבחר” מחויב האדם לדאוג לכל המינים.

לבסוף, המין האנושי הוא הראשון שרכש את הידע כי “כל המינים החיים נושאים את מולקלות הד.נ.א.” זהו המכנה המשותף של כולנו. אנו נראים שונים מנמלים, עכבישים, חלזונות או נחשים, אבל כולנו קרובים להם. באופן רחב מאוד כולנו בני אותה משפחה, כלומר איום ההכחדה תלוי מעל קרובי משפחה שלנו, מה שמאיר את תפקידנו באור שונה לחלוטין.

טיעון זה מחייב אותנו לשמור על הסביבה הטבעית ולמנוע את ההכחדה לה אנו גורמים. איש חכם אמר כי: “רק כאשר העץ האחרון יגדע, רק כשהנהר האחרון יזדהם, רק כאשר הדג האחרון ילכד ברשת, רק אז יבין האדם שאי אפשר לאכול כסף”. יש לקוות שהוא טעה וכי הבנה כבר מחלחלת.

14 תגובות

  1. אליהו
    אני חי בפילוסופיה פשוטה: אני רוצה להשאיר אחרי עולם יותר טוב לילדי. אם כולם יחשבו כמוני – התוצאה תהיה עולם שמשתפר עם השנים.
    הבעיה שיש מעט כמוני, ואני במהלך שנות חיי רואה איך העולם מתדרדר. אני חושב שלמגוון היצורים החיים יש חשיבות להשרדותו של האדם עצמו. תשאל את תושבי אירלנד מה קורה כשמסתמכים על גידול יחיד.

    ולמה אתה חושב שהם יראו טיגריסים בגני החיות? גם הם על סף הכחדה. אולי כדאי לצלם אותם כדי שמשהו ישאר?

  2. נסים,
    כמה אתה מוכן לשלם כדי שילדיך יראו אותם מחוץ לגן חיות? גם במחיר משרות ומחייה של אנשים אחרים?

  3. אליהו
    כדאי לשמור על העולם כדי שילדינו יהנו מאותו עולם שאנחנו נהנים ממנו.
    אני רוצה שילדי יראו טיגריסים. זה הכל

  4. מאמר מעניין,
    יש כאן טענה סמויה שלאדם יש ערך מוסף כלשהו מעבר להתפתחות הביולוגית. לא עוד חלק מעולם בעלי החיים, ולא עוד חלק מהברירה הטבעית. הוא יצור מוסרי.
    וכאן מגיע הקושי (גם הוא סמוי). מניין נובעת החובה המוסרית לשמור על העולם? לא ניתן לגזור את זה מהמציאות (ערכים אינם נגזרים מעובדות). הכוח שלנו לא מטיל עלינו חובה מוסרית, וכך גם שיקולים כלכליים הם קצרי מועד. רוב בני האדם לא רואים כל כך רחוק.
    האם יש להשליך את יהבנו על “כתבי קודש” שמספרים לנו ש”נבחרנו”? אין דרך אחרת?

  5. diogense
    נתת דוגמא מעולה לטענה שלי 🙂
    בצפון אמריקה הבונים נמצאים תקופה מאוד ארוכה והאקוסיסטמים שהם בנו יציבים ופורחים. בזכותם יש הרבה מאוד בעלי חיים וצמחים שנהנים מפרי עמלם.
    האדם שיחרר בונים בדרום אמריקה (נדמה לי ארגנטינה) והם מסתדרים שם יפה. אבל – הם עושים נזק עצום לבעלי חיים שאינם מוכנים לשינויי קיצוני בתנאי מחייתם.

  6. diogense,

    לבעלי חיים אחרים וצמחים אין יותר אחריות מאשר לסלעים ולמזג האוויר. המושתף להם שאין להם ברירה אלא להיות כמו שהם, ולצפות מפיל לא לרמוס צמחים לא שונה מלצפות מאדם להפסיק לנשום. בעניינים אחרים כמו לדוגמה ציד של בעלי חיים בסכנת הכחדה לאדם יש ברירה, ולכן כאן כבר אפשר לדבר על “אחריות”.

  7. אני לא תמים. לא התכחשתי לעובדה שאנו הסיבה העיקרית להשמדה, אלא ניסיתי להבין מדוע יש לנו יותר אחריות מבעלי חיים וצמחים פולשניים אחרים שהכחידו אוכלוסיות אורגניזמים שלמות. האם יש לנו יותר אחריות פשוט בשל העובדה שאנחנו עושים את זה יותר? האם כשבונה סוכר סכר הוא לא משמיד אקוסיסטמות שלמות הנתמכות על מקווה המים שהוא ייבש? האם הפיל האפריקאי לא רומס מאות עצים במהלך חייו בהולכו ביערות הגשם? האם הארבה לא מכחיד גידולים שלמים של צמחים שלא נטעו ע”י בני אדם?

  8. diogense
    אל תהיה תמים. אנחנו סיבה עיקרית להכחדה שקורית עכשיו. המשמעות של הכחדה זו היא, בין היתר, סכנה קיומית למין האנושי.

    אני מצטער מאוד שנכדי כנראה לעולם לא יראו לוויתן כחול, גורילת הרים, טיגריס סיבירי או קנף ג’אוואי. אני מבין שלך זה לא אכפת.

  9. האמנם האחריות היא שלנו? אם אנחנו מבינים שאנו מין ככל מין אחר, וככזה כל פעולה שאנו עושים היא מעצם הווייתינו בעלי חיים, למה לנו האחריות על בעלי חיים אחרים? למה יש לנו יותר אחריות מאריה או מטיגריס? לכולנו היכולת לקחת חיים הרי, וכפי שנאמר בכתבה הכחדות מינים לא נעשות רק על ידי בני אדם. “אחריות” ניתנת לא רק לבעלי כוח, אלא גם לבעלי שררה. האם אנו באמת בעלי שררה?

  10. אסף
    הוא לא הצליח להתרבות עם אף נקבה מתתי-מין אחרים, אז זה ממש לא כמו שבדים או סוריים.
    ובנוסף – האדם גרם להכחדת (תת-)מין זה.
    בעיני זה מאוד עצוב

  11. הערה:ג’ורג’ הבודד הוא תת מין שנכחד שזה בערך מקביל לאוכלוסיה כמו שבדים, סורים כו…. לא לכל בני האדם. פרטים רבים אחרים מאותו מאותו המין עדיין קיימים.

  12. ממש נהניתי לקרוא, מתקשר ישירות לספר שנמצא לי על הברכיים עכשיו (׳למה האבולוציה נכונה׳)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.