נייצ’ר: החיים עשויים לפרוח דווקא ביקום המתפשט במהירות

היקום ההליוצנטרי כפי שתואר על ידי גלילאו

מאז הציב קופרניקוס את השמש במרכז היקום והוציא משם את כדור הארץ, המדענים והפילוסופים העריכו שאין שום דבר מיוחד במקום ובזמן קיומנו ביקום. שני פיסיקאים טוענים כעת אחרת.

רק גלקסיות בגיל דומה לזה של שביל החלב עשויים להכיל את התנאים להתפתחות חיים. כך טועים חיימה גאריגה מאוניברסיטת ברצלונה שבספרד ואלקסנדר וילנקין מאוניברסיטת טאפטס במדפורד, מסצ’וסטס. גיל זה חופף לתקופה שבה אירע שינוי בסיסי ביקום. יתרה מכך החיפוש אחר מערכות פלנטריות אחרות יוכל לתת לנו הסבר האם הם צודקים או לא.

לפני 4 שנים גילו אסטרונומים כי התפשטות היקום מואצת. כמה סבורים כי מקור ההאצה הוא באנרגיה אפלה הפועלת ככוח מנוגד לכוח המשיכה ומפרקת את החומר.

רעיון אחד הוא שמקור האנרגיה האפלה מיצירה קבועה של חלקיקי חומר ואנטי חומר בחלל ריק לכאורה. ואולם המסתורין נובע מהיותה של אנרגיית הואקום קטנה מאוד – מכדי שתנהל את התנהגות היקום כולו. יום אחד היא תעשה זאת, אומרים הקוסמולוגים. התצפיות על האצת התפשטות היקום, ביחד עם מחקרים של היקום המוקדם, מביאות מדענים להשערה כי בתוך כמה מיליארדי שנים, אנרגית הואקום תגמד כל צורה אחרת של אנרגיה, לרבות אור הכוכבים.

כיום אנרגית הואקום הזו מהווה כשבעים אחוזים מכלל האנרגיה ביקום, בעוד לפני 11 מיליארד שנים, כאשר היקום היה צעיר, היא היוותה רק 10 אחוזים מסך כל האנרגיה.

“נראה שאנחנו חיים בנקודת זמן שבה אנרגית הואקום מתחילה להיות דומיננטית. ואולם במונחים קוסמיים, עליתה של אנרגיה זו היתה די מהירה – כך שלא נראה מפתיע שהדבר התרחש בזמן מיוחד זה בהסטוריה של היקום.

ואולם, גאריגה וולינקין סבורים כי גילו מדוע לחיים תבוניים קשה להתפתח בתקופת המעבר. התנאים להתפתחות ציוויליזציות, טוענים השניים, ימצאו רק בגלקסיה שלנו או בגלקסיות בנות גילה. גלקסיות חדשות, שזה עתה נוצרו לא יכילו את היסודות הכבדים כמו צורן וברזל הדרושים ליצירת כוכבי לכת. זאת מאחר שהן קטנות יותר ולפיכך כוח המשיכה החלש יותר שלה לא יוכל להחזיק את החומר שמעיפים כוכבים מתפוצצים בתוכה. גלקסיות קטנות הן גם יותר צפופות ולפיכך כוכבי לכת יהיו בעלי מסלולים לא יציבים ויטו להתנגש ולהתרסק לתוך כוכבים. אם אנרגית הואקום היתה יותר חלשה בעבר הרחוק, לא נראה שהיה מישהו שיכול היה למדוד אותה.

להערכתם, אנרגית הריק מהווה אף יותר ממה שהמדידות הראו, והיא מהווה קרוב ל90 אחוזים מכלל האנרגיה שביקום. לפיכך, אם מחשיבים את האנרגיה האפלה כתנאי הדרוש לחיים תבוניים, יש צורך בניסויים שיוכלו לתת תוצאות ניתנות למדידה. כך למשל ככל שנמצא יותר כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, כדאי לבדוק אם גם בגלקסיות מרוחקות יותר יהיו התנאים להיווצרות כוכבי לכת נושאי חיים.

1. אנרגיה הריק הממוצעת שוה לאפס
    אנרגית הריק היא אנרגיה וירטואלית שמאפשרת להסביר תהליכים קונטים בצורה מתמטית.
    הסבירות שתיצור כח כבידה חיובי נמוכה אולם עוד נמוך יותר מכך הסבירות שתיצור כבידה שלילית.