בשבוע שעבר הושקה בטכניון במעמד ראש משלחת האיחוד האירופי בישראל, השגריר לארס פאבורג אנדרסן תחנת EGNOS – (Europeane Geostationary Navigation Overly Service) – תחנת קרקע של מערך הניווט האירופי. הקמת התחנה היא תוצאה של שיתוף פעולה בין סוכנות החלל האירופית, המסלול להנדסת מיפוי וגיאו-אינפורמציה בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון ומפעל מלמ של התעשייה האווירית. הפרויקט הובא לישראל הודות למאמצי ISERD – המינהלת הישראלית למו”פ האירופי הפועלת מרשות החדשנות (לשעבר לשכת המדען הראשי), שגם ליוותה את ההקמה יחד עם הפרויקט האירופאי EGNIS המנוהל על ידי ISERD וסוכנות החלל הישראלית.
למערכת, שתהיה פתוחה לכל אדם שברשותו מקלט GPS ייעודי, יישומים רבים : ניווט של תחבורה אווירית, ימית ויבשתית, מערכות הנחייה, מערכות מיפוי, אפליקציות ניווט לסוגיהן וכיו”ב. ד”ר ישראל כאשני, ממפעל מלמ בתעשייה האווירית, אמר כי “התחנה בטכניון תשפר את רמת הדיוק במקלטי GPS בכל רחבי מדינת ישראל ובסביבתה. התחנה פועלת באופן מלא מתחילת 2016 ותהיה אופרטיבית בתחילת שנת 2017.”
שגריר האיחוד האירופי למדינת ישראל, לארס פאבורג-אנדרסן, אמר כי “לישראל תפקיד משמעותי בפיתוח מערכת גלילאו לניווט לווייני של האיחוד האירופי. חנוכת תחנת הקרקע הלוויינית בישראל היא דוגמה נוספת לשיתוף הפעולה ההדוק בינינו.”
מנכ”לית המנהלת למחקר לפיתוח האירופי, נילי שלו, ציינה כי “הקמת התחנה מהווה הישג נוסף בשיתוף הפעולה הטכנולוגי עם אירופה בכלל ובמיוחד בתחום החלל”. היא הוסיפה כי “בזכות שיתוף הפעולה ההדוק בין כל הגופים המעורבים, תשתפר משמעותית איכות הנתונים לכל קהלי היעד ובכלל זה גופים ציבוריים, אקדמיים, תעשייתיים ואף אנשים פרטיים”.
המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, פרופ’ משה סידי, אמר כי “בשנים האחרונות חותר הטכניון ליצירת שיתופי פעולה בינלאומיים במחקר. לכן אין זה פלא, ולא צירוף מקרים, שהטכניון נבחר לארח את תחנת אגנוס הראשונה בישראל.”
פרופ’ גלעד אבן-צור, חבר סגל בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, הוא האחראי על התחנה הממוקמת בבניין רבין בטכניון. לדבריו, “מי שמשתמש במקלט ה-GPS שבטלפון הנייד שלו יכול לקבל כיום מיקום בדיוק של כעשרה מטרים. רמת דיוק כזו מסייעת כמובן לניווט רכב בכביש למשל, אבל לעתים היא אינה מספקת. EGNOS תעניק דיוק גבוה הרבה יותר בקביעת מיקום – סדר גודל של מטר אחד. אני, כחוקר שמשתמש במקלטי GPS משוכללים, יכול להגיע גם לדיוק יחסי של כמה מילימטרים בודדים – צורך שהוא מאוד קריטי במעקב אחר תנועות של האדמה.”
EGNOS מורכבת משלושה לוויינים גיאוסטציונריים – כלומר לוויינים הנמצאים מעל נקודות קבועות על כדור הארץ – ומרשת של תחנות ייחוס קרקעיות (RIMS). לווייני EGNOS משדרים אותות המאפשרים למשתמשים לקבל מיקום ברחבי אירופה וסביבתה (ובכלל זה ישראל) בזמן אמת בדיוק של כמטר אחד. המערכת מרחיבה את מערכת ה-GPS האמריקאית ועד כה נפרסו 43 תחנות כאלה ברחבי העולם, מתוכן 3 במזרח התיכון: בתורכיה, במצרים וכעת בישראל.
המידע שמספקת מערכת EGNOS משמש, ללא עלות, את כל מקלטי ה-GPS ומעניק דיוק, שלמות, המשכיות וזמינות. המידע המתקבל נוסף לנתונים המגיעים ממערכות לווין כגון GPS (לוויני הניווט האמריקאים), GLONASS (לוויני הניווט הרוסים) ובעתיד גלילאו – מערכת לוויני הניווט האירופית, העתידה לכלול 30 לווינים ולשפר את יכולת הניווט ונתוני המיקום באירופה ובעולם כולו.
תגובה אחת
שלום רב
אני מתעניין ב GPS עם דיוק של עד 11 מטר עבור שימוש בכלי רכב פרטיים
לצורך מימוש יישום באפליקציה למובייל שפיתחתי
אשמח לקבל שם וטלפון לבירור פרטים
תודה
אבי סולומון
054-5276812
שלום אבי, הודעה כזו מקומה בדף פייסבוק. לא במנגנון תגובות של כתבה