סיקור מקיף

בחירות 2013: המפלגות מציגות מצע סביבתי משודרג

הימין מקשר את נושאי הסביבה למורשת, והשמאל – לצדק חברתי • מדיניות קרקעות ושטחים פתוחים מקבלת את ההתייחסות הרחבה ביותר • נושאים בולטים נוספים: תחבורה ציבורית, משק האנרגיה ובריאות • הסקירה אינה כוללת מפלגות קטנות

בקשה לחלוקהצודקת של הגז מתוך קמפיין של ארגונים חברתיים וארגוני סביבה
בקשה לחלוקהצודקת של ההכנסות מגילויי הגז מתוך קמפיין של ארגונים חברתיים וארגוני סביבהקמןה

ערב הבחירות לכנסת ה-19 מפרסם חיים וסביבה – ארגון הגג של ארגוני הסביבה השוואה מקיפה של הפרקים הסביבתיים במצעי המפלגות השונות. מהניתוח של ארגון הגג עולה, כי לקראת בחירות 2013, החליטו במפלגות רבות להראות לבוחרים שהן לוקחות ברצינות את הנושאים הסביבתיים.

לדברי נאור ירושלמי, מנכ"ל חיים וסביבה, רוב המפלגות שפירסמו מצע בחירות מלא שדרגו באופן משמעותי את הפרקים הסביבתיים במצעיהן ביחס למצע הקודם של 2009. עם זאת, כמחצית מהמפלגות הצפויות לעבור את אחוז החסימה בכלל לא פרסמו מצע או שפרסמו מצע מאוד קצר.

"הנושאים הבולטים במיוחד במצעים החדשים הם השקעה בתחבורה ציבורית, חלוקת רווחי הגז, שמירה על השטחים הפתוחים, טיפול במפגעים וזיהומים הפוגעים בבריאות ושמירה על זכויות בעלי חיים", אומר ירושלמי. הסקירה הוכנה על-ידי חיים וסביבה בשיתוף עם סטודנטים מהקליניקה לפרקטיקה ומדיניות סביבתית באוניברסיטת בר-אילן. יצוין, כי מפלגת הליכוד ביתנו נמנעה כליל מפרסום מצע לבחירות.

הערת העורך: בסקירה המקיפה מופיעות עמדותיהן של: הבית היהודי, העבודה , התנועה, חד"ש, קדימה, יש עתיד, הליכוד-ישראל ביתנו, מרצ וש"ס. בסקר לא נכללו מפלגות קטנות, כלומר כאלו שמראש הסוקרים החליטו שלא יעברו את אחוז החסימה

בין המסקנות העיקריות העולות מניתוח המצעים:

  • המפלגות הדתיות נוטות לקשר במצען את נושא איכות הסביבה לציוויים דתיים. מפלגת הבית היהודי מקשרת אותו לערך אהבת הארץ, וש"ס מקשרת את ההגנה על הסביבה לציווי להגנה על היצירה האלוהית. קדימה קושרת את הסביבה לזהות הישראלית ונופי מורשת. מפלגות העבודה, יש עתיד, התנועה, חד"ש, מרצ וישראל ביתנו קושרות את הנושא גם לסוגיות חברתיות, בריאות ואיכות חיים.
  • באופן כללי, מפלגות בעלות מצע סביבתי מצומצם מתמקדות בפנים ה"קלאסיות" של הסביבה – בעיקר השטחים הפתוחים, ואילו המפלגות בעלות מצע מלא יותר מציגות הקשר רחב של הסביבה, לרבות ההקשר החברתי, ועוסקות בין היתר בבעלות ואחריות על משאבי הטבע, וקידום התחבורה הציבורית.
  • הנושאים שקיבלו את המשקל הרב ביותר מבחינת היקפם (מספר המלים) בכלל המצעים הינם: במקום הראשון מדיניות קרקעות והשטחים הפתוחים, במקום השני התחבורה הציבורית, ובמקום השלישי והרביעי (בקרבה) משק האנרגיה ומפגעים וזיהומים. בתחום ההגנה על בעלי חיים נמצאו טקסטים ארוכים, אך בעיקר במצעיהן של שתי מפלגות בלבד (התנועה ומרצ), ולפיכך הנתון אינו מעיד על מתן חשיבות גבוהה לנושא בקרב כלל המפלגות.
  • במצעיהן של מרבית המפלגות קיימת התייחסות לנושא משאבי הטבע, אולם רק כמחצית מהמפלגות מתייחסות בצורה ישירה לסוגיית חלוקת הרווחים וייצוא הגז, ואין כמעט התייחסות לסוגית הנזקים הסביבתיים הכרוכים בהפקת משאבי הטבע ולאחריות על מניעתם והטיפול בהם. בין האמירות המרכזיות במצעים: מפלגות התנועה, הבית היהודי, מרצ וחד"ש דורשות להגדיל את הרווח של הציבור ממשאבי הטבע, וחד"ש אף קוראת להלאים אותם; העבודה והתנועה קוראות לתכנן את ההפקה של משאבי הטבע בצורה שתתן מענה גם לצרכי הדורות הבאים; הבית היהודי קוראת להקמת הקרן לחלוקת רווחי הנפט שעליה הוחלט בעקבות מסקנות "ועדת שישינסקי"; מרצ דורשת להחליף את חוק הנפט (שנחקק לפני 60 שנה) ולביטול התכנית להפיק נפט מפצלי שמן בעמק האלה.
  • מבין המפלגות המתייחסות ישירות לנושא הרפורמה בתכנון, דווקא קדימה, שבכנסת היוצאת התנגדה לרפורמה בתכנון שקידמה הממשלה, קוראת ל"הסרת חסמים" בתכנון ולהקמת גופי תכנון ייעודיים לאישור תכנון ולרישוי בתחומי התחבורה והתשתיות. לעומתה, מפלגות התנועה, העבודה חד"ש ומרצ דורשות לעצור את הרפורמה בתכנון, ותחת זאת לקדם רפורמה בתחום הרישוי ולחזק את כוח האדם במערכות התכנון. התנועה ומרצ דורשות גם את ביטול חוק הוד"לים שהביא להקמתן של ועדות מקבילות לועדות המחוזיות לתכנון ובנייה, ומרצ אף דורשת לבטל את כל המוסדות שמטרתם לעקוף את מערכת התכנון הרגילה, ולהכפיף את מערכת הביטחון לחוקי התכנון והבנייה.
  • בנושא שמירת השטחים הפתוחים קיים מגוון דעות רחב במצעים השונים: מפלגת הבית היהודי דורשת לקדם את ההתיישבות והבנייה בכל חלקי הארץ; העבודה, התנועה, יש עתיד ומרצ קוראות לשמירה על השטחים הפתוחים, כאשר העבודה, חד"ש ומרצ קוראות גם להעדפת חיזוק ועיבוי יישובים קיימים על-פני הקמת יישובים חדשים; ואילו ש"ס קוראת לקידום בנייה המתחשבת בטבע.
  • שלוש מפלגות מתייחסות לצורך בשיתוף פעולה אזורי וחוצה גבולות בנושאי סביבה (יש עתיד, מרצ וחד"ש).
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

14 תגובות

  1. ספקן, לא מצאתי את התגובה החסומה שלך, אולי היא הופנתה בטעות לתגובות זבל בגלל מילת מפתח שנוצלה לרעה על ידי אחרים והושמה על ידי ברשימת המילים החשודות. שום דבר אישי נגדך.
    אם אתה יכול לשחזר אותה, העלה אותה מחדש ואבדוק מה קרה.

    בכל מקרה, אני עדיין מסרב להסכים לכך שחיוב החרדים ללמוד מתמטיקה זה סוג של שנאה. גם אני לא אהבתי מתמטיקה בילדותי, אז מה, צריך להכחיד את המקצוע? לא עטפתי שום רעל בעטיפה של סוכר, להפך, אני מתריע מפני סכנה אמיתית לקיומה של המדינה. יכול להיות שיש אנשים שטופי מוח שחושבים שטוב שנחיה באיזה סוג של אירן יהודית. אני לא חושב כך, ובמדינה דמוקרטית מותר לי לטעות או לחילופין לתקן טעויות של אחרים. וכן, אני לא חייב לאהוב את אלו שרומסים אותי, חונקים אותי, דורכים עלי, עושים אותי לא לגיטימי ועוד רוצים שיאהבו אותם.

  2. שום שנאה לדתיים, רק שנאה למה שהחרדים עושים מהדת.. יום אחד נתעורר למדינת אייאתולות עם שטריימלים. אני בונה על האזרחות הזרה שיש לי,אבל מה עם אלה שאין להם?

  3. אריק

    לא בא לי לכתוב דברים שיש סיכוי שיחסמו. מספיק לי שתגובה ארוכה יותר שכתבתי לא פורסמה (לא בדקתי למה אבל זה מוציא לי את החשק לכתוב אותה שנית).

    אם אינך מרגיש בשנאה לדתיים שיש באתר הזה ובמצע של מפלגת אור יש לך בעיה:
    1) או שיש לך בעיה בהבנת הנקרא,
    2) או שאתה עצמך שטוף בשנאת דתיים עד שאינך מבין שהפרוגרמה של מפלגת "אור" מטרתה האמיתית *חילון החרדים*.

    כל רעל אפשר לעטוף בסוכריה (וזה מה שנעשה באתר הזה ובמצע של מיפלגת "סגי נהור").

    אפשר להוסיף אבל לא כאן המקום להתווכח. מבחינתי סיימתי את הוויכוח.

  4. לא ביטאת שום דבר חוץ מאד הומינם זול.. אני לא מצאתי שום דבר הזוי במצעה של מפלגת אור..

  5. אריק

    הגבתי לך והתגובה לא הופיעה. מילא. גם מה שאמרתי מספיק.

    הרב אמסלם אומר דברים אחרים ממה שאומרת מפלגת אור, אחרת גם הוא היה מקבל רק 1000 קולות.

  6. אבי,
    אוטובוסים נותנים לגיטמציה ציבורית ואף ממשלתית
    לחילול שבת ,אלא אם כן אתה מתכוון למפעילים
    פרטיים ולא גופים ציבורים כמו אגד ודן,
    מעבר לכך קווי לילה זה ממש פיקוח נפש ולזה
    אין התנגדות ,מה גם שהפעילות של הקווים היא
    בשעות הלילה שזהו זמן שציבור שומרי השבת
    פחות שוהים ברחובות או אפילו ישנים.

  7. א. יש מכוניות פרטיות אז מה ישנו עוד כמה אוטובוסים?
    ב. אתה אולי לא צריך אבל יש המון אנשים שאין להם מכונית. גם מבחינה סביבתית, מחקר של אוניברסיטת חיפה הוכיח שאנשים מחזיקים מכוניות מיותרות בגלל הקרקוע בשבת. זה לא טוב לסביבה. אף אחד לא כופה עליהם להשתמש בתחבורה הציבורית בשבת. אי מתן האפשרות לעניים להשתמש בתחבורה הציבורית בשבת היא כפיה.
    ג. ביום שישי בלילה יש שיעור גבוה מאוד של תאונות דרכים. אם כל המבלים היו יכולים לנסוע בתחבורה ציבורית חלק מהן היו נחסכות.

  8. אבי,
    מדוע לפגוע ברגשותיהם של שומרי שבת ולהפעיל
    תחבורה ציבורית מתחת לביתהם או בזמן שהם
    יוצאים מבית הכנסת .
    המדינה כבר מעל 60 שנה הסתדרה ללא תחבורה
    ציבורית בשבת והיום בעידן שיש יותר רכבים
    פרטיים מבעבר,מי צריך תחבורה ציבורית דווקא
    בשבת,זה יותר עניין עקרוני נגד כפייה מאשר
    צורך אמיתי

  9. וכמובן, מי שרוצה לדעת מה מפלגת אור חושבת על נושא הסביבה מוזמן לשאול אותי – הקוראים הקבועים מכירים את דעתי – שצריך להגביר את המיחזור, להפעיל תחבורה ציבורית טובה – 7 ימים בשבוע, ושישראל תתרום את חלקה לעצירת ההתחממות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן