סיקור מקיף

פעילי סביבה מצריים נאבקים בתוכנית לבניית גשר מסיני לסעודיה

למעלה מ-20 שוניות אלמוגים, שמורות הטבע באיים טירן וסנפיר ואינספור בעלי חיים וצמחים בסכנת הכחדה צפויים להפגע כתוצאה מהפרויקט, בעוד שמי שייהנה ממנו יהיו התאגידים הגדולים ולא תושבי סיני

התוואי המתוכנן של גשר מסיני לסעודיה. צילום: אתר Green Prophet
התוואי המתוכנן של גשר מסיני לסעודיה. צילום: אתר Green Prophet

גשר על פני מים סוערים מתוכנן לחבר את ערב הסעודית עם סיני, ולגרום בכך להריסת 20 אתרי צלילה. כך מסרו פעילי סביבה מצריים לאתר Green Prophet.

קבוצות פעילי סביבה ממשיכים ללחוץ על ממשלת מצרים לבטל את התוכנית לפיתוח ובניית גשר שיקשר את חצי האי סיני עם ערב הסעודית. הגשר, המקודם על ידי ממשלת מצרים נועד להגדיל את הסחר, העסקים ולהקל על התנועה בין שתי המדינות. הפעילים הסביבתיים חוששים כי בניית הגשר מעל הפארק הלאומי ראס מוחמד – אחד מפלאי הטבע הגדולים של מצרים תפגע בשוניות אלמוגים רבות, אתרי צלילה ומינים של בעלי חיים וצמחים הנמצאים ממילא בסכנת הכחדה.

“אם יבנו את הגשר, שוניות אלמוגים, מינים בסכנת הכחדה ולפחות 22 אתרי צלילה ייעלמו” אומר איברהים מוחמד, פעיל בקבוצה המתנגדת לגשר IBRedSea לאתר Green Prophet. כמו כן יגרום הגשר להרס שני האיים המפורסמים (מהשיר ‘שארם א-שייך) טירן וסנפיר, שגם הם נחשבים לשמורת טבע מוגנת. כאשר אחת ההשלכות תהיה חיסול החיים בסביבתם הקרובה.

נשיא מצרים מוחמד מורסי, במהלך ביקורו בסעודיה ביולי 2012 דיבר במיוחד עם המלך עבדללה על הפרויקט, שעלותו 3 מיליארד דולר, ואשר כלכלנים ובכירי ממשלה אישרו לאתר גרין פרופט כי הוא נמצא בשלבים מתקדמים.

למרבה האירוניה, אומר פעיל אחר ב- IBRedSea, אחמד עבדל ראזול כי למרות התרעות המומחים בדבר פגיעת הגשר בשני האיים הנמצאים בשמורת הטבע הלאומית, לא נעשו כל מחקרים סביבתיים, ואפילו לא התחילו מחקרים כאלה, בידי משרד הסביבה המצרי.

“הם נמנעים מלערוך כל מחקר על ההשפעות הסביבתיות של הגשר משום שהם לא רוצים להבין מה יתרחש.” אומר ראזול. “הם לא ביצעו כל מחקר סביבתי וכאשר שואלים את אנשי המשרד הם אומרים שאין להם מושג.”

על אף שהגשר עלול לפגוע בגומחות אקולוגיות רגישות ולהפרעה בתנועתם של דגים, דולפינים ועופות, הממשלה בקהיר רואה בגשר דרך להזרמת כספים לכלכלה המצרית המקרטעת, שנפגעה קשה מאז מהומות ינואר 2011 והפלת ממשלתו של חוסני מובראק.

ואולם מוחמד וראזול מאמינים כי באמצעות פתיחת קמפיין בינלאומי נגד פרויקט הגשר וחיוב הממשלה לערוך מחקרים אודות השפעת הגשר על הסביבה הטבעית, הם יוכלו להפעיל לחץ על קהיר לעצור את הפרויקט לפני שישפיע על תושבי סיני ועל התיירות.

שני הפעילים מסכימים כי כדי להצליח הם חייבים להעביר לצידם את הקהילות המקומיות והם כבר החלו בהיבט זה של הקמפיין. כאשר דיברו עם מנהיגי הבדואים ומפעילי התיירות כדי להודיע להם על הפרויקט וכיצד הוא ישפיע על הכנסותיהם ואורח חייהם.
“אנו חייבים לעזור למקומיים בפיתוח סיני” אומר ראזול, שהוסיף כי מי שיהנה מהגשר למרות הבטחות הממשלה יהיו החברות הגדולות ולא הקהילות המקומיות.”

נכון לעכשיו, הגשר המתוכנן לחבר את מצרים וסעודיה נותר בתכנון מתקדם, ושתי הממשלות מתעקשות שלא להאזין לפעילים הסביבתיים שמבקשים לשמור על היופי הטבעי של הים האדום.

לידיעה באתר Green Prophet

5 תגובות

  1. זה.. לא נראה נתיב הגיוני.. אפשר לבנות גשר עם חצי מהאורך אם הולכים קצת צפונה.. לא?

  2. אפשר להתקין בבסיסי העמודים מתקנים רחבים לצורך התיישבות אלמוגים וליצור גומחות שיהיו מוגנות לזמן רב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.