שחרור תרופות באמצעות ננו-חלקיקים

הפצת תרופות בגוף באמצעות ננו חלקיקים. הדמיה: אוניברסיטת קופנהגן

חוקרים מסוגלים להכין כיום תרופות הכלואות בתוך ננו-חלקיקים בגודל של נגיפים, אולם עכשיו מחקר חדש הדגים אתגר גדול נוסף בתחום של ננו-רפואה – המערכת החיסונית – וחשיבותם של הפולימרים המצפים את פני-השטח של ננו-החלקיק.

חוקרים הצליחו להוכיח לאורך תקופה ארוכה כי תרופות המיוצרות בקנה-מידה ננומטרי מספקות הזדמנויות חסרות תקדים לטיפולים מוכוונים של מחלות קשות כגון סרטן. יחד עם זאת, מחקר חדש מראה עתה כי גם המערכת החיסונית של הגוף נוטלת תפקיד חשוב בתהליך העברת התרופות.

“חוקרים מסוגלים כיום לכלוא חומרים רפואיים בתוככי ננו-חלקיקים בגודל של נגיפים. ננו-החלקיקים שימושיים עבור העברת תרופות – השחרור של התרופה בתוככי הגוף – מאחר והם יכולים להגיע בדיוק רב לתאים הנגועים ולהעביר את התרופה אליהם בלבד. בעקבות כך, ניתן להסתפק במינון נמוך יותר של התרופה ובזכות זה לגרום להפחתה בתופעות הלוואי,” מסביר פרופסור Moein Moghimi מהפקולטה למדעי הרוקחות באוניברסיטת קופנהגן.

המחקר החדש הראה כי לשכבת הציפוי ע”ג שטח-הפנים של ננו-החלקיק יש השפעה רבה על השפעול של המערכת החיסונית – הציפוי הפולימרי של החלקיק ניתן לעיצוב במגוון אופנים, והאופן המסוים עצמו עשוי לשנות באורח משמעותי את התגובה החיסונית של הגוף.

“העברת תרופות באמצעות ננו-חלקיקים המכילים פולימרים מסיסי-מים הוכחה כיעילה מאוד. אחת הדרכים להעברה בטיחותית של תרופות לאתרים נגועים בגוף הינה לכלוא אותן בתוך חלקיקים פולימריים זעירים שגודלם דומה לגודלם של נגיפים. אולם, כאשר גורמים אלו מוזרקים לגוף הם מנוטרלים ע”י מערכת ההגנה החיסונית של הגוף. בעיה זו ניתנת לפתרון באמצעות ציפוי פני-השטח של ננו-נשאים אלו ע”י פולימרים מסיסי-מים. עובדה זו הופכת את החלקיקים לפחות פעילים כלפי המערכת החיסונית,” אומר החוקר הראשי.

מוקד המחקר של פרופסור Moghimi הינו ננו-טוקסיקולוגיה – היתכנות הרעילות הטמונה בננו-חומרים – וההשלכות האפשריות של העברת תרופות באמצעות ננו-חלקיקים. “המחקר החדש שלנו מרמז כי עלינו להיות זהירים במיוחד בבואנו לתכנן את פני-השטח של ננו-החלקיקים.”

המחקר הראה עד כמה מאתגר שינוי פני-השטח של ננו-חלקיקים פולימריים באופן כזה שהם יהיו הידרופיליים דיים על-מנת להתאים לנוזלים ביולוגיים ועדיין יימנעו תגובה עם המערכת החיסונית של הגוף. תוצאות אלו חשובות ביותר מבחינה רפואית מאחר ופעילות נוגדת של המערכת החיסונית עלולה להוביל לתגובות שליליות בחלק מהמטופלים. ממצאי המחקר פורסמו בכתב-העת המדעי Nature Nanotechnology.