סיקור מקיף

המכונית האוטונומית זוחלת קדימה / קורין יוציו

אמצעי הבטיחות של היום מבשרים את המכוניות הרובוטיות של המחר

מכונית הקונספט מרצדס-בנץ מתכוונת לבחון יכולות של נהיגה אוטונומית במכונית המחקר היוקרתית שלה F 015 Luxury in Motion. צילום: מרצדס בנץ
מכונית הקונספט מרצדס-בנץ מתכוונת לבחון יכולות של נהיגה אוטונומית במכונית המחקר היוקרתית שלה F 015 Luxury in Motion. צילום: מרצדס בנץ

בתחום המכוניות ללא-נהג כל העיניים נשואות אל עבר גוגל. אבל יצרניות הרכב הגדולות מתקדמות אף הן בכיוון הנהיגה האוטונומית. ואף על פי שהאמצעים שהן מפתחות ל”בטיחות מתקדמת” ול”סיוע לנהג” נראים זניחים בהשוואה למכונית ללא-נהג של גוגל, רבים מהם הם למעשה מבחני היתכנות לטכנולוגיות שעשויות ביום מן הימים לשלוט במכוניות ללא-נהג. במקביל, המִנהל האמריקני לבטיחות התעבורה בכבישים הראשיים (nhtsa), זרוע של משרד התחבורה האמריקני, בוחן את מוכנות הכבישים למערכות השליטה ולחיישני הראייה האוטומטיים האלה. בטווח המידי, בעוד שהצרכנים מחכים בקוצר רוח למכוניות הרובוטיות הראשונות, הכנסת אמצעי האוטומציה האלה כתקן במכוניות הקיימות, תציל חיים.

נהיגה אוטונומית נכנסת לתקן

מניעת התנגשות מלפנים

בינואר 2015 הודיע nhtsa שהוא עומד לכלול מערכות בלימה מוֹנְעות התנגשות במדדי בטיחות המכוניות שהוא מפרסם. המערכות עושות שימוש בחיישנים קדמיים, שמתבססים על מכ”ם, על מצלמה או על לייזר, כדי לזהות מראש התנגשויות שעומדות להתרחש. המערכות יפעילו את הבלמים, או יגבירו את הלחץ שהנהג מפעיל עליהם, כדי לפצות על תגובות אטיות או לקויות של הנהג. הונדה היא היצרנית הראשונה ששילבה מערכת כזאת במכוניותיה ב-2003. מאז, כמעט כל יצרניות הרכב הוציאו לשוק אמצעים דומים בכל דגמי הביניים ובכל הדגמים היקרים שלהן. מרצדס-בנץ מתכוונת לבחון יכולות של נהיגה אוטונומית במכונית המחקר היוקרתית שלה F 015 Luxury in Motion.

מצלמות גיבוי

כל מכונית שתימכר בארה”ב לאחר ה-1 במאי 2018 תהיה חייבת להיות מצוידת במצלמת גיבוי, כך קבעו תקנות הבטיחות שהוציא ה-nhtsa ב-2014. המצלמות הפונות לאחור, המותקנות כיום בעשרות דגמים, מעניקות לנהגים שדה ראייה אחורי מלא ועוזרות להם לזהות מכשולים באזורים “מתים”. ב-nhtsa מעריכים ששיפור הראות בדרך זו עשוי להציל כ-70 נפש בכל שנה בארה”ב.

תקשורת בין מכוניות

כשמכוניות ללא-נהג יסעו בהמוניהן בכבישים, כל אחת תהיה חייבת לדעת את המיקום, את המהירות ואת המסלול של המכוניות שעל ידה. בקיץ 2014 הודיע ה-nhtsa שהוא עומד לבחון קביעת תקן לתקשורת כזאת בין רכבים. תקשורת כזאת תשפר גם את התיאום בין מכוניות הנהוגות בידי אדם בקטעי נהיגה מועדים לתאונות, כמו למשל, פניות שמאלה.

זיהוי מסלולים

ב-2013 קבע ה-nhtsa שיטה לבחינת יעילותן של מצלמות שעוקבות אחרי סימוני המסלול הצבועים על הכבישים ומתריעות על סטייה. כמה מכוניות, כמו טויוטה פריוס, למשל, משתלטות כבר כיום על ההגה אם הנהג אינו מגיב במהירות הדרושה לסימני ההתראה. מרצדס-בנץ ופולקסווגן הולכות צעד קדימה בדגמי 2015 החדשים שלהן ומשלבות מצלמות וחיישנים לניטור הסביבה כדי להשתלט על הנהיגה ולמנוע תאונה: לסובב את ההגה, לעבור נתיב ולסטות ממנו במידת הצורך.

הכתבה התפרסמה באישור סיינטיפיק אמריקן ישראל

עוד בנושא באתר הידען:

16 תגובות

  1. חיים
    אל תצחק … לפני שבוע ראיתי אוטו נוסע בעיר בלי אף אדם ברכב. נסע לאט אבל נסע. די מוזר 🙂

  2. ניסים
    בנימה הומוריסטית אוסיף שהמכונית האוטונומית יודעת גם לשטוף את עצמה וגם להחליף לעצמה גלגל. כשמתנגשים בה היא אומרת “אוי כואב”.

  3. אורי
    זה טוב לחניה צפופה, כי תנועות ההגה מהירות וחזקות. זה טוב למי שפחות מנוסה בחנייה, אבל זה די גימיק לנהג מנוסה.
    שמירת נתיב ומרחק מאד שימושיים בזה שהם מורידים מתח ובפירוש משפרים את הבטיחות.

  4. כן ניסים ראיתי כמה הדגמות של זה ביוטיוב, זה ממש מדהים.

    בדרך כלל אתה משתמש בזה או חונה בעצמך ?

  5. אורי
    המערכת היום שולטת על ההגה. אתה צריך להעביר להילוך אחורי, ומשחרר את ההגה. המערכת יודעת לעשות חנייה במקביל או בניצב, כמו במגרש חנייה בקניון. יש סרטים שמראים את זה ביוטיוב.

  6. לא צריך להגזים. אחת מהסיבות לתאונות היא העובדה שנהיגה יומיומית בתנאי כביש רגילים דורשת ממך כל כך מעט ריכוז ועיבוד שכלי, ולכן אנשים נוטים לנדוד כל הזמן למחשבות ועיסוקים אחרים כאשר הם נוהגים. במידה מסוימת, נהיגה אתגרית שדורשת יותר ריכוז היא בטוחה יותר מהנסיעה היומיומית.

  7. הסיוט הגדול הוא כאשר בעוד מספר שנים כלשהו יהיו כאלו על הכבישים ולך לא תהיה, אתה תצטרך לזחול אחריהן בחיפוש חניה באמצע תל אביב ואפילו לא תוכל להתעצבן על הנהג.

  8. ניסים מה זאת אומרת “חנייה עצמית”, אם יש מקום חנייה אחד בין שתי מכוניות (כשהן חונות לאורך המדרכה, כלומר במקביל אליה) המערכת יודעת לבד (בלי שאתה נוגע בכלום) להחנות בינהן את המכונית ?

    אם כן זה מדהים.

  9. יריב
    המערכת שומרת מרחק מהרכב לפנים, ואף בולמת אם מישהו לפנייך בולם. היא גם שומרת נתיב, על פי הפסים הצבועים, ומסובבת את ההגה כדי למנוע סתייה מהנתיב. המערכת היא חלק מהמכונית ועובדת מצויין. יש לה עוד פטנטים, כמו התרעה על רכב בשטח המת, וחנייה עצמית.

  10. ניסים, אתה מדבר על מערכת ששומרת מרחק ביטחון מרכבים שנוסעים לידך, זה דבר אחר ולא קשור להערה שלי לגבי הסימון על הכביש.

    דרך אגב שמעתי מאנשים שהתקינו את המערכת הזו שהיא מאד רגישה ויש לה יותר מדי התראות שווא, אז זה סתם מעצבן… אני אחכה למכוניות האוטומטיות 🙂

  11. יריב
    באוטו שלי יש מערכת כזו – שומרת נתיב וגם מרחק. מפתיע כמה המערכת הזו טובה! עובדת בחושך, בגשם ובשלג. כמובן שצריך סימון כבישים, אבל לי נראה שהרעיון בהחלט תורם לבטיחות ולנוחות הנהיגה.

  12. “מצלמות שעוקבות אחרי סימוני המסלול הצבועים על הכבישים”

    למרבה הצער ישנם כל כך הרבה כבישים שבהם הסימונים על הכביש מחוקים או כמעט בלתי נראים, מה גם שבתנאים של ערפל או גשם כבד גם אם יש סימנים לא ניתן לראות אותם.

    אי אפשר להסתמך על סימונים על הכביש, צריך משהו קצת יותר אמין מזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.