בשנת 2020 ננהג במכוניות חכמות, מקושרות והיברידיות

כך עולה ממחקר חדש של יבמ, המוסיף גם כי גם יפותחו מודלים חדשים לשימוש במכונית מלבד רכישת מכונית שאין לנו צורך בכל תכונותיה

מכונית מונעת באנרגית השמש שהשתתפה בתצוגה שערכה יבמ במאי 2007
מכונית מונעת באנרגית השמש שהשתתפה בתצוגה שערכה יבמ במאי 2007

יבמ פרסמה מחקר חדש החוזה את פני תעשיית הרכב בעשור הבא, ומדגיש את מקומו והשפעתו של דור חדש של צרכנים וקונים, שיחפשו מכוניות חכמות, מקושרות ובעלות הנעה היברידית, שיחנו ב"חניונים וירטואליים".

מחקר "תחבורה 2020" של יבמ מבוסס על שיתוף הפעולה בין חוקרים של יבמ ובין 125 מנהלים ומובילים בתעשיית הרכב העולמית ב-15 מדינות, בניסיון לבחון כיצד תופסת התעשייה את השינוי המשמעותי ההולך ונולד עם הופעתו של דור הצרכנים המתוחכם החדש.

הצרכנים האלה מעוניינים בחוויית תנועה מקיפה – ורשימת ההעדפות שלהם מובילה את מומחי התעשייה לחזות תהליך שבו מחליפים שירותי תחבורה גמישים את דפוס ההתנהלות הקיים, של רכישת מכונית פרטית לשימוש רב-פעמי. על פי התחזית הזאת, מכוניות חכמות יענו על דרישת הצרכנים לקבל מידע עשיר יותר, להציע נסיעה בטוחה יותר ולגלות אחריות סביבתית גבוהה יותר.

מחקר Automotive 2020 של יבמ מבוסס על ראיונות עם מנהלים ב- 15 מדינות של יצרני רכב, ספקי חלקים ומובילי תעשייה. המחקר הקיף נציגים של 85% מחברות הרכב הגדולות בעולם, לרבות כל עשר החברות המובילות בצמרת רשימת המכירות העולמית. 62% מהמרואיינים באו מתחומי תעשיית הרכב המסורתית, בעוד האחרים מייצגים התאגדויות תעשייה, גופי ממשל וכלכלה, חברות ייעוץ מתמחות, מוסדות אקדמיים וארגונים אחרים. 27% מהמרואיינים באו משווקים מתעוררים מרכזיים – ברזיל, רוסיה, הודו וסין.

המחקר הנושא את הכותרת "תחבורה 2020: התבהרות מעבר לכאוס", בוצע ונכתב על ידי מומחי מכון יבמ לערך עסקי IBM Institute for Business Value שהוא גוף מחקר עצמאי, רב תחומי ובלתי תלוי, הפועל במסגרת יבמ ובוחן סוגיות מרכזיות בעולם העסקים והכלכלה, בניסיון לקבוע את צורכי התעשייה ולחזות את דפוסי המענה שיינתן על ידי הסביבה והטכנולוגיה כפי שהיא פועלת כיום.

התרחבות דרישות צרכני הרכב, וכושרם ההולך וגדל לקבל מידע מקיף בתהליך הבחירה שלהם בפתרונות התחבורה בהם ישתמשו, צפויים לשנות את דפוסי הקניה של מכוניות כפי שהם מוכרים לנו כיום. המחקר של יבמ חוזה כי לקוחות יצפו לרכוש או לחכור מכונית שתציע גישה גמישה אל "חניון" מגוון של כלי רכב מסוגים שונים.

במודל המאפיין כיום את עולם הרכב, מוגבלים צרכנים לעתים קרובות על ידי שיקולים פיננסיים, המחייבים אותם להסתפק ברכישת "מכונית פשרה", או לרכוש מכונית המציעה פונקציות שבהן לעולם לא ישתמשו. בדגם השוק החדש הנצפה על ידי יבמ, ינהג כל צרכן במכונית הראשית המתאימה ביותר לצרכיו היום-יומיים, וייהנה מאופציה להחליף אותה לדגם אחר, על פי הצורך. כך, למשל, יוכל מישהו לנהוג במכונית קטנה בעלת צריכת דלק נמוכה ודרישות חניה מצומצמות לאורך ימי העבודה במהלך השבוע – וליהנות מרכב שטח או SUV כאשר הוא יוצא בסוף השבוע לטיול, או לצאת לאירוע משפחתי במכונית משפחתית מפוארת בערב אחר.

"תעבורה ותחבורה בסיסית לא יספיקו בעידן שבו נהנים הצרכנים מכוח גדול מאי-פעם", קובעים מומחי יבמ. "אנשים רוצים בחווייה אוטומוטיבית העונה לסגנון החיים שלהם, ומאפשרת להם לעבור באופן שקוף בין החיים בתוך הרכב ובין העולם החיצוני המקיף אותם".

המכונית החכמה

לקוחות דורשים כיום לקבל ממכוניותיהם יותר ויותר מידע – ויותר ויותר תכני בידור מהם ייהנו משך הנסיעה. כל אלה, באים מעבר לדרישה לבטיחות, חסכון בעלויות ואחריות לסביבה. שילוב הדרישות הזה מקדם את התכנון והייצור של מכוניות "חכמות": כאלה המשתמשות באלקטרוניקה על מנת להציע סיוע בניווט, לספק מידע רחב יותר אודות המכונית והסביבה, ולהציע אופציות תקשורת. טכנולוגיות הצפויות להיות שכיחות יותר ויותר עד 2020 כוללות טלמטיקה – מדידת ביצועים בזמן אמת, אבחון מרחוק של מצב המכונית וביצועיה המכאניים, ומערכות בטיחות אקטיבית – המבוססות על כושר חישה וזיהוי מצב המכונית בסביבה בה היא נעה, תוך ניתוח מקביל של דפוסי הנהיגה המיוחדים לכל נהג ושל תנאי הדרך. במקביל, יציעו המכוניות העתידיות מגוון אפשרויות בידור ותוכן הנשענות בין השאר על הורדת כמויות גדולות של נתונים ומדיה. טכנולוגיות אלקטרוניות יקדמו גם את החדשנות בתחום הרכבות.

לקוחות הקצה ייהנו מהאפשרויות החדשות הנולדות בזכות התקשורת בין כלי הרכב בו הם נוהגים ובין מכוניות אחריות בסביבה או לאורך נתיב הנסיעה, כמו גם מהתקשורת בין המכונית ובין תשתית הכבישים ומערכות בקרת התנועה, השילוט והתימרור. המידע הנאסף לגבי דפוסי הבלימה של הנהג, למשל, ישודר אל מכוניות אחרות בסביבה – על מנת לשמור מרחק נכון יותר ולהעלות את רמת הבטיחות. אספקה דינאמית ומתמשכת של הצעות לנתיבי נסיעה חלופיים תסייע ללקוחות לעקוף פקקי תנועה ולהימנע מעיכובים, ומערכות בטיחות אקטיבית ימנעו תאונות.

הנעה אלטרנטיבית

הנעה אלטרנטיבית תמשיך להוות כר לחידושים נוספים, הרחק מעבר לשנת 2020. הנעת כלאיים (היברידית) וטכנולוגיות סוללות מתקדמות יקדמו את עולם הרכב לעידן התחבורה בת-הקיימא והידידותית לסביבה. רמות שונות של מערכות הנעה היברידיות מצויות כיום בתהליכי פיתוח, והמחקר מניח כי עד שנת 2020 ישלבו כל המכוניות החדשות רמה כזאת או אחרת של היברידיות. מכוניות המבוססות על תאי-דלק מימני יוסיפו להוות אלטרנטיבה אפשרית – אולם התחזית של יבמ מניחה כי רק חלק קטן מהמכוניות שיצאו מפסי הייצור בשנת 2020 יעבדו כבר בטכנולוגיה הזאת. המחסומים ליישום טכנולוגיית תאי-דלק צפויים להיות תהליכי ייצור ופיתוח יקרים, כמו גם הדרישה לתשתיות חדשות. הביו-דלק ייהנה מנתח בהשקעות, תוך גידול במשקל הביו-דלק שאינו מבוסס על צמחי מזון.

על בסיס המחקר רחב ההיקף, הגדירה יבמ חמישה תחומים מרכזיים הצפויים ליצור בידול בין יצרני הרכב המצליחים של 2020 ובין מי שיאכלסו את המקומות הנמוכים יותר ברשימה. מומחי יבמ אומרים כי חברות רכב חייבות לאמץ דפוסים חדשים של תפיסת ניידות, ובכלל זה מודלים משוכללים ומתקדמים של בעלות על רכב והשימוש בו, תוך שילוב אפשרי עם כלי תעבורה אחרים: כך, למשל, אפשר לחשוב על מכונית הממתינה לשימוש בעת הירידה מהרכבת – ועומדת לשירותם של אחרים בשעות בהן אין למשתמש צורך בה. בתחום קמעונאות הרכב והמכירה ללקוח הסופי, צופים ביבמ צורך בדרכים חדשים לתקשורת עם הלקוחות, ובפיתוח שרשרת ערך חדשה שתסדיר את הקשר בין יצרנים, מפיצים ומשווקים.

המורכבות ההולכת וגוברת של כלי הרכב מחייבת פישוט שיבטיח את נוחות השימוש. ככל שמכוניות הופכות מקושרות יותר ויותר, האלקטרוניקה והתוכנה המשולבת בהן הולכות ומסתבכות. יבמ ממליצה כי יצרני החלקים והרכיבים השונים המשתלבים בתעשיית הרכב ייצרו תהליכים אחידים ומשותפים, ויתבססו על תקנים שיאפשרו חדשנות מכיוונם של הספקים המסורתיים כמו גם ספקים חדשים הנכנסים לעולם הזה מכיוונים חדשים – הכל על מנת להגיע באופן היעיל ביותר למוצר המשולב, בדמות המכונית.

על פי עורכי המחקר של יבמ, על מנת להתמודד עם העלויות ההולכות ותופחות של חדשנות בתחום הרכב, חייבות חברות להרחיב את רשת החדשנות הארגונית שלהן ולבסס גישה של שותפות מעבר לקשת הספקים הקיימים שלהן. קשרים הדוקים עם חברות בתחומי תעשייה אחרים, ובמיוחד אלקטרוניקה, אנרגיה ושירותים, יהפכו עניין חיוני.

תעשיית הרכב צריכה לפעול על בסיס כלל-עולמי, תוך איזון בין היצרנים הראשיים ובין ספקי המשנה שלהם, והתייחסות לתנאי הסביבה העסקית והחברתית בכל אתר בו מתבצעים תהליכי הפיתוח, הייצור והשיווק גם יחד.

"לנוכח השינוי המשמעותי והכאוטי הזה, הבהרת התמונה הכוללת תדרוש מתעשיית הרכב פעולה גורפת ומהירה. שני התחומים המציעים את ההזדמנות הגדולה ביותר הם העמידה בביקוש העולה מכיוונם של הלקוחות, להתחשבות גוברת בסוגיות הסביבה, והשימוש בטכנולוגיה לשינוי הדרך שבה מפתחת התעשייה מוצרים חדשים ומביאה אותם לשוק", אומרים עורכי המחקר.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן