דולפינים יוצרים חברויות באמצעות תחומי עניין משותפים בדיוק כמונו

מחקר שבוצע על ידי צוות בינלאומי של חוקרים מאוניברסיטאות בריסטול, ציריך ומערב אוסטרליה, מספקים תובנה נוספת על ההרגלים החברתיים של חיות מדהימות אלה

גורי דולפינים משחקים במפרץ הכרישים באוסטרליה. צילום: shutterstock

כשמדובר ביצירת חברים, נראה שהדולפינים יוצרים חברויות קרובות עם דולפינים אחרים בעלי תחומי עניין משותפים בדיוק כמונו. הממצאים, שפורסמו בכתב העת Proceedings of the Royal Society B על ידי צוות בינלאומי של חוקרים מאוניברסיטאות בריסטול, ציריך ומערב אוסטרליה, מספקים תובנה נוספת על ההרגלים החברתיים של חיות מדהימות אלה.

מפרץ הכרישים, אתר מורשת עולמית במערב אוסטרליה, הוא הבית לאוכלוסייה איקונית של דולפינים מהאוקיאנוס ההודי והאוקיאנוס השקט, והמקום היחיד שבו הדולפינים נצפו ניזונים באמצעות ספוגים ימיים. טכניקה זו, שעברה מדור לדור, מסייעת לדולפינים מסויימים המכונים ספוגנים (spongers), למצוא מזון בתעלות עמוקות. בעוד טכניקת השימוש בכלים נחקרה היטב אצל נקבות דולפינים, המחקר הנוכחי עסק בעיקר בדולפינים זכרים.
החוקרים השתמשו במידע גנטי, התנהגותי ובתצלומים שנאספו מ-124 דולפינים במהלך חודשי החורף במפרץ הכרישים במשך תשע שנים (2007 עד 2015). הצוות עקב אחרי תת-קבוצה של 37 מינים זכרים שמתוכם 13 היו ספוגנים ו-24 לא השתמשו בספוג ככלי אכילה. הסתבר שזכרים ספוגנים בילו יותר זמן עם זכרים ספוגנים אחרים מאשר עם לא ספוגנים. קשרים אלה היו מבוססים על טכנולוגית מזון דומה ולא נמצא קשר לתכונות אחרות של הדולפינים.

ד”ר סיימון אלן, מחבר משותף של המחקר וחוקר בכיר בבית הספר למדעי הביולוגיה של אוניברסיטת בריסטול, מסביר: “אכילה באמצעות ספוג היא דבר שצורך זמן ונחשב עד כה כפעולה שנעשית לבד, ולכן היא לא מתאימה לצרכים של הדולפינים הזכרים במפרץ הכרישים – להשקיע זמן ביצירת בריתות קרובות עם זכרים אחרים. מחקר זה מציע כי כמו נקבות הדולפינים, וגם כמו בני האדם הקשרים החברתיים של הדולפינים הזכרים מבוססים על תחומי עניין משותפים.
המחקר מספק תובנות חדשות להתנהגות הומופילית (הנטייה ליצור קשרים עם בעלי חיים דומים לך) ברשת החברתית של דולפינים שמשתמשים בכלים.
מנואלה ביצוצרו, המחברת הראשית של המחקר באוניברסיטת ציריך מוסיפה: “דולפינים זכרים במפרץ הכרישים הראו מערכת חברתית מרתקת של היווצרות בריתות. קשרים חזקים אלה בין זכרים יכולים להימשך עשרות שנים והם קריטיים להצלחת ההזדווגות של כל זכר. היינו נרגשים מאוד לגלות את הבריתות של הספוגנים, כשהם יוצרים חברויות קרובות עם אחרים בעלי העדפות דומות.”

1. נקודה נוספת: ייתכן שהקשרים החברתיים הקודמים יוצרים את התחומים המשותפים. היינו שדולפין מספר לדולפין חבר על השימוש בספוג ולא מספר לדולפין שאינו חבר שלו, וכך יוצא שלדולפינים חברים יש תחומים דומים.

2. א. חסר פירוט בשאלה כמה יותר זמן. לא הרי דקות בודדות כהרי שעות רבות כל יום.
    ב. המסקנה של המחקר מתבקשת מאליה. הדולפנים המשתמשים בספוג פוגשים אלו את אלו באתרי כריית הספוגים ויוצרים שם קשרים. הם גם צריכים ללמוד זה מזה כיצד משתמשים בספוג וגם זה מביא לקשר.
    ג. מוזר בעניי שרק בשביל להגיע למסקנה אזוטרית זו שלשה צוותי מחקר עמלו 9 שנים

3. חסר מאוד הסבר של הביטוי המוזר “ניזונים באמצעות ספוגים ימיים”. למיטב ידיעתי, הספוג משמש כהגנה על החרטום בעת חיטוט בקרקע, שללא הריפוד היה פוצע את הדולפינים.