שיטה חדשנית לקביעת רמת מזהמים

פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAH) הינם תרכובות אורגניות העלולות להוות זיהום רציני. כעת יש שיטה חדשה למדוד את ריכוזם

פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAH)  From MicrobeWiki, the student-edited microbiology resource
פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAH) From MicrobeWiki, the student-edited microbiology resource

פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAH) הינם תרכובות אורגניות העלולות להוות זיהום רציני. הם מצויים, בין השאר, בקרקעות בהן שוכנות תעשיות כימיות ובמים שזוהמו ע”י דלקים של ספינות. כימאים מאוניברסיטת ולנסיה בספרד מציעים שיטות פשוטות לבחינת ההשפעה של חומרים אלו על מספר מדיומים תוך שימוש במיקרו-מיצוי.

השיטה החדשנית מהווה שיטת סינון: אנליזות אלו מספקות תגובה מהירה (חיובית/שלילית) ללא שימוש בכלים הרסניים, בממסים ובזמן ממושך. השיטה החדשנית כוללת מחט המוחדרת לראש המכל בו מאוחסנת הדגימה. מחט זו מכילה סיב הסופג את אדי החומר הנמצאים בחללו העליון של המכל. חלל זה, הנמצא בין הדגימה לבין המכסה, יכול לתרום מידע רק עבור תרכובות נדיפות כגון פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים.

הליך המיצוי מהחלל העליון של המכל מאפשר שימור הסיב בתנאים מיטביים. אם הסיב מוחדר ישירות לדגימה הוא עלול להינזק בשל כמות המולקולות הגדולה, אולם באמצעות מיקרו המיצוי של האדים, שיטה המכונה HS-SPME (headspace solid phase microextraction), נמנעת ההפרעה של מולקולות גדולות ובלתי נדיפות.

בשלב הבא, יש להפריד את הגזים הספוחים בסיב ולאפיין אותם. זאת ביצעו החוקרים באמצעות כרומטוגרפית גז, שבאמצעותה ניתן להפריד בין המרכיבים בטמפרטורות שמתחת ל- 400-350 מעלות צלזיוס. בסופו של דבר ניתן לאפיין ולכמת את המרכיבים באמצעות גלאי מתאים.

החוקרים פיתחו שיטות שבאמצעותן ניתן היה לקבוע, בו-זמנית, מספר פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים בעלי משקל מולקולארי נמוך ובינוני, בהתאם למגוון התנאים והתווכים למדידה (מים, חול, משקעים וכיו”ב). הם השתמשו בשיטה החדשה שלהם על-מנת לאתר פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים במקורות מים הסמוכים לתעשיות כימיה, ואכן גילו אותם במקורות אלו.

1. שיטה חדשה?

מה חדש בזה?

משתמשים ב-GCMS כבר משנות השבעים.

אולי הספריות חדשות…