ועדת הלסינקי אישרה ביצוע ניסוי במכשור של חברת בריינסוואי לטיפול בהתמכרות לסמים המבוססים על צמח הקנביס (חשיש ומריחואנה)

האישור לניסוי הקליני ניתן לד”ר אברהם צנגן ממכון וייצמן וד”ר זיו כרמל מבית החולים שלוותה

וועדת הלסינקי (ועדה מוסדית הדנה ומאשרת הצעות מחקר לניסויים קליניים בבני אדם) נתנה אישורה לביצוע ניסוי קליני לטיפול וגמילה מהתמכרות לסמים, שמקורם בצמח הקנביס (חשיש ומריחואנה), באמצעות מכשיר ה- Deep Transcranial Magnetic Simulation של החברה הציבורית בריינסוואי. המדובר בטיפול שתוצאותיו יוכלו לתת פתרון למכורים לסם. האישור ניתן לחוקרים – ד”ר אברהם צנגן ממכון וייצמן וד”ר זיו כרמל מבית החולים שלוותה.

בניסוי  שיחל כבר במהלך חודש מארס 2007 , יבדקו  60 מטופלים הסובלים מהתמכרות לסמים מהסוג המוזכר, בשילוב טיפולי דמה (פלצבו) על מחצית מכמות המטופלים.  להערכת החברה משך זמן הניסוי יערך כשנה וחצי.

אישור זה מצטרף לארבעה אישורים קודמים, אותם קיבלה החברה הציבורית בריינסוואי, לניסויים קליניים, כחלק מפיתוח של אפליקציות ויישומים שונים של מערכת ה- Deep TMS.  כזכור, חברת ברנסוואי גייסה כ- 33 מיליון ₪ בחודש ינואר 2007 והצטרפה כחברה ציבורית חדשה.

עוזי סופר, מנכ”ל בריינסוואי אמר: “האישור מאפשר להתקדם צעד חשוב נוסף, על פי תוכנית הפיתוח של החברה. יש להדגיש כי עד כה קיבלה החברה אישורים לניסויים המתבצעים בטיפול במחלות הקשורות למערכת העצבים – דכאון, מאניה דפרסיה, סכיזופרניה והתמכרויות בבית החולים שלוותה, ושילוב של טיפול ב Deep TMS ותרופות בבית החולים הדסה”.

ד”ר אברהם צנגן ממכון ויצמן ציין כ : ” כיום, אנחנו נמצאים לאחר שנתיים של מחקר מוצלח בחיות מעבדה במכון וייצמן . תוצאות מחקר זה הוכיחו כי באמצעות גירויים הנשלחים אל המוח, ניתן להשפיע על ירידה בכמיהה, בשימוש ובהתמכרות לסם. הפרמטרים בניסוי הקליני בבני אדם דומים. בניסוי בו נשתמש במכשיר  Deep Transcranial Magnetic Simulation  יהיו שישים מטופלים, 30 פלצבו ו30 במכשיר ה- Deep TMS  תדירויות שונות. המעקב אחר תוצאות הטיפול יתבצע בצורת בדיקות שתן והערכה פסיכאטרית . ”

חברת Brainsway נוסדה בשנת 2003 ועוסקת במחקר ופיתוח של מכשיר רפואי לטיפול לא פולשני בהפרעות נפוצות בתפקודי המוח. המכשיר אותו מפתחת החברה מבוסס על סליל אלקטרומגנטי  בעל מבנה ייחודי המחובר לספק זרם חשמלי המשתנה במהירות ויוצר שדה חשמלי באמצעותו ניתן להשפיע על אזורים שונים בעומק המוח על ידי גירוי או דיכוי עצבי בהתאם לתדר ההפעלה ( Deep Transcranial Magnetic Simulation בקיצור TMS Deep).

1. כנראה שהוא לא יראה את זה אבל, אדון שי אני לא מכיר אנשים מכורים למריחואנה , טבעית וכשרה כמו שהיא מין הצמח ואני לא מדבר על חשיש שטבול באדולן,
    אלו פשוט שטויות אין היתמכרות פיזית למריחואנה בצורתה הטבעית נקודה.

2. כעובד סוציאלי העוסק בגמילה מסמים אני יכול לומר שהגמילה הפיזית מכל סם קלה לאין ארוך לעומת שינוי הרגלי ההתנהגות הקשורים בסם
    כמו במקרה של הקנביס: השימוש המשותף והקשר החברתי הנוצר במהלך השימוש. לכן אדם הרוצה להגמל יצתרך להחליף את חוג החברים שלו. וזה יותר קשה מכל גמילה פיזית ומכל קריז (לקנביס אין ממש קריז כי הוא יוצא מהגוף לאט)לכן העיסוק בגמילה הפיזית כשלעצמה אינו יעיל ורוב המשתמשים חוזרים תוך זמן קצר לשימוש חוזר ובדרך כלל גם אנטנסיבי יותר.