יש להיזהר מזיהום מאדים בחיידקי ארצנים – מדענים מתחבטים בשאלה מה משמעות גילוי המים במאדים על החיים בו ועל האפשרות להנחית עליו בני אדם

מצד אחד, יש סיכוי גדול למצוא חיים ומצד שני החשש הוא לחסלם בזיהום חיידקי מכדור הארץ כפי שקרה לילידי אמריקה בעקבות הכיבוש הספרדי. בנוסף, המים יוכלו לשמש משלחת שתנחת על מאדים ולחסוך את ההוצאות הכרוכות בהבאת מים מכדור הארץ

מים (קפואים) על מאדים. איור: shutterstock

לגילוי המים במאדים עליו הכריזה נאס”א  אתמול (ב’) יש שתי השלכות נפרדות מצד אחד הם מגבירים את הסיכוי לגלות חיים במים המליחים הללו,  ואילו מהצד השני הם יכולים לסייע בקיום חיים אחרים – אלו של האסטרונאוטים שינחתו שם.

במסיבת העיתונאים של נאס”א אמר ג’ים גרין, מנהל חטיבת המדעים הפלנטריים בנאס”א  “בנסיבות מסוימות, התגלו מים על מאדים”.

“מאדים הוא כוכב הלכת הטראגי ביותר במערכת השמש. היתה לו פעם אטמוספרה דחוסה, הוא היה מכוסה במים וברפש. רק אחד האוקיאנוסים שלו היה עשוי לכסות כשני שלישים מחצי הכדור הצפוני. יש בו עונות כמו בכדור הארץ, והוא יכול היה לקיים חיים כפי שאנו מכירים אותם.” כותב אתר השבועון טיים.

כותב הכתבה בטיים הגדיר את מצבו של מאדים כ”מוות בעריסה”. “מאדים סבל מאפוקליפסה שמעולם לא הוסברה. אולי הפגזות מטאוריטים העיפו את האטמוספרה שלו לחלל, ושהכבידה החלשה של כוכב הלכת גרמה להעלמות האוויר הנותר. התוצאה היא כוכב לכת קר, מת ויבש שאנו רואים כיום. ואולי ייתכן שהוא לא מת.”

האם גילוי המים יאפשר גם גילוי של יצורים חיים, אפילו מיקרוסקופים הנעזרים בהם כדי לשרוד.  ג’ים גרין, מנהל חטיבת המדעים הפלנטריים בנאס”א  “בנסיבות מסוימות, התגלו מים על מאדים”. “גילוי מים מליחים זורמים על מאדים אין משמעותו שהחיים משגשגים על מאדים היום או אפילו שזו אפשרות סבירה”

המחבר הראשי של המאמר בנייצ’ר גיאוסיינס,  לוג’נרה אוג’הה   מהמכון הטכנולוגי של ג’ורג’יה (ג’ורג’יהטק) באטלנטה אמרבמסיבת העיתונאים שהתקיימה מוקדם יותר היום במטה נאס”א בוושינגטון כי התשובה לכך שלילית.

לדבריו, מים מליחים פרכלוריטים Perchlorate brines הם בעלי “פעילות מימית” נמוכה מאוד, הווה אומר, שהמים בתוכם לא יהיו זמינים לשימוש פוטנציאלי על ידי יצור חי.”

אם הערוצים העונתיים הללו מכילים מי מלח רוויים בפרכלוריטים, אזי החיים כפי שאנו מכירים אותם על כדור הארץ יוכלו לשרוד ברמת פעילות כה נמוכה של המים.

ג'ים גרין, מנהל חטיבת המדעים הפלנטריים בנאס"א, במסיבת העיתונאים, 28/9/15. צילום מסך מתוך הטלוויזיה של נאס"א
ג’ים גרין, מנהל חטיבת המדעים הפלנטריים בנאס”א, במסיבת העיתונאים, 28/9/15. צילום מסך מתוך הטלוויזיה של נאס”א

לגילוי הערוצים העונתיים יש משמעות גם מבחינת השימוש האפשרי במים על ידי אסטרונאוטים שינחתו על מאדים. אומרים החוקרים. נאס”א מתכננת לנחות על מאדים עד סוף שנות השלושים של המאה ה-21 (כלומר בעוד כ-25 שנה) והנוכחות של מים נוזלים, אפילו מאוד מליחים על פני השטח יכולה לסייע במאמץ השאפתני הזה.

זמינות מים עשויה להקטין את העלות ולהגדיל את העמידות של פעילות אנושית על מאדים” אמרה במסיבת העיתונאים מארי בת’ וילהלם, ממרכז החלל איימס של נאס”א בקליפורניה, ושותפה נוספת לכתיבת המאמר (עליו חתומים תשעה חוקרים). “במבט קדימה, התגלית מחייבת אותנו להעמיק את הבנתינו אודות מקור המים בערוצים הללו כמו גם הערכה של כמותם”.

התגלית החדשה תומכת ברעיון שנאס”א מקדמת בשנים האחרונות – הגיע הזמן להתחייב על שיגור בני אדם למאדים. התגלית החדשה מספקת סיבות מעשיות – נוכחות מים על פני השטח פירושה שהאסטרונאוטים יצטרכו לשאת פחות מים איתם ויהיה הרבה יותר קל לאסטרונאוטים בשטח לערוך ניסויים ביולוגיים שבמהלכם הם יחפשו נוכחות של חיים במים המליחים הללו מאשר באמצעות מכונות בשלט רחוק.

ד”ר סיימון פוסטר מאימפריאל קולג’ בלונדון אמר ל”טלגרף“: “נוכחות מים זורמים על פני השטח של מאדים נותנת לנו הצצה מרגשת לסיכוי הפוטנציאלי לצורות חיים זרות על מאדים. “יתכן שמתקיימים שם חיים ברמה של חיידקים וכי הנחתות הרובוטיות אספו נתונים התומכים בתיאוריה לפיו מיקרובים יוכלו לחיות על מאדים. בעתיד, אם אי פעם נגיע למאדים, זו לא תהיה משימה קצרה כמו משימות אפולו בגלל ריחוקו של כוכב הלכת. יהיה בלתי אפשרי לקחת את כל המשאבים הדרושים לאסטרונאוטים ונצטרך להשתמש במה שיש שם, ומים הם אחד הגורמים החיוניים. כיצורים חיים אנו זקוקים למים נוזלים כדי לשרוד.””

היבט נוסף שהועלה בשאלות במסיבת העיתונאים הוא החשש מזיהום הגומחות האקולוגיות במאדים בחיידקים מתוצרת כדור הארץ, בין אם בחקירה רובוטית, ובמיוחד על ידי אסטרונאוטים, ענה אחד המשתתפים מטעם נאס”א כי כבר במשימות הנוכחיות נאס”א השתדלה ככל האפשר לעקר את המכשירים, בכל אופן נדע לזהות חיידקים ממקור ארצני, הסיכוי שהחיידקים המאדימאים יהיו דומים להם קלוש ולו רק בשל העובדה שעברו אבולוציה שונה. כידוע, מה שחיסל את התרבויות הילידיות במרכז אמריקה ובדרומה היו המחלות שהביאו הספרדים מאירופה.

לכתבה באתר טיים

לכתבה בטלגרף

1. לשוחרי איכות הסביבה המודאגים ממעבר כור גרעיני באטמוספירה. ניתן להרכיב את הכור, או חלק אחרון חיוני בו בחלל. כור גרעיני בצוללת מחזיק שנים 13 וגודלו תפוז.

2. אחת הבעיות מני רבות שתורמת למסע ארוך בין כוכבים עדיין בלי הנעת כבידה, היא מנוע פלסמה.
    ע”מ לייצר פלסמה שזה אלקטרונים מואצים למהירות קרובה למהירות האור או כנ”ל יונים חיוביים, כל שנדרש הוא מתח גבוה בשיעור עשרות קילו וולט. במקום לקחת דלק לכל המסע שזה גם נלקח, מלאי האלקטרונים במחולל הפלסמה כמעט אינסופי. המהירות האדירה של האלקטרונים הנהדפים אחורה מפצה בתנע על המסה הנמוכה.
    אנני בקיא לדעת האם מהירות רכב החלל מוגבלת כך – אבל אם פילאה נעה לעבר קרס 10 שנים במהירות כ-30000 קמ”ש, אז גם חללית כבידה נניח פי 1,000 יכולה.

דרך שנייה היא הנעה גרעינית, לא עם דלק גרעיני. כמו בנושאת מטוסים כור גרעיני מייצר חום=> קיטור. מהיכן המים, זה צריך להיות לשימוש חוזר (recycle). ניתן כך עם מנוע גרעיני להפעיל מספר מנועי פלסמה, נניח ע”י ייצור חשמל. להעלות מתח נמוך למתח גבוה, גם זה יודעים איך לעשות. ציוד כזה מתכלה, ומפעם לפעם צריך להפעיל מעגלי אלקטרוניקה בחדשים. כמובן שמה שאני אומר הוא ברמת החובבנות אבל השתדלתי לשמור על נכונות הדברים.

3. מה עם המטאוריד שמצאו לפני כמה שנים ואמרו שיש בו כנראה שרידים של בעלי חיים מיקרוסקופיים דמויי תולעת ? לא אמרו שמקורו במאדים ?

4. אף אחד לא ינחת על המאדים בחמישים השנים הבאות