קטסטרופה קוסמית היא עניין ודאי

תאורית כוכב המוות של פרופ' ארנון דר מהטכניון מעוררת הדים בעולם

אבי בליזובסקי

אתה קרינה - הכוכב העומד להתפוצץ בקרוב, אך למזלנו הפיצוץ אינו מופנה לעברנו

מוקדם או מאוחר, קטסטרופה עלולה לחסל כמעט את כל החיים על פני כדור הארץ. המעטים שעשויים לשרוד עלולים לרצות למות מכיוון שהם צריכים להאבק על משאבים של כוכב לכת כמעט מת.

לטענת ד”ר ארנון דר, ממכון אשר לחקר החלל בטכניון אומר כי סוג מסוים של כוכבים מתפוצצים עלול לקרוס בסביבת החלל הקרובה אלינו, ולפגוע בכדור הארץ. דר רואין לכתבי עת מדעיים רבים, וצוטט גם בכלי התקשורת הפופולרים שלא תמיד דייקו בדבריו.

תוך שימוש בנתונים האחרונים ובחישובים העדכניים ביותר, הוא טוען כי כוכבים סופר מאסיביים שיתפוצצו בתו חייהם ויהפכו לחור שחור, ישלחו קרן של קרינה הרסנית וחלקיקים שיעקרו כל כוכב לכת במסלול הקרן.

הסיכוי לכל כוכב לכת בגלקסיה שלנו להיות מושפע מאירוע כזה הוא אחד למאה מיליון שנים. “זהו לוח הזמנים המתאים לסדרת ההכחדות המאסיביות שאירעו בהסטוריה הגיאולוגית של כדור הארץ”. אומר ד”ר דר.

כוכב סופר מאסיבי, כאלה שהמאסה שלהם גדולה פי עשר או יותר מזו של השמש פזורים בכל הגלקסיה. כאשר הם מתפוצצים לקראת סוף חייהם הם פולטים קרן מאסיבית של קרינה, המכונה קרינת גאמא לחלל. קרני הגמא הללו הן כל כך חזקות, וביחד עם החלקיקים התת אטומיים האנרגטיים המגיעים בעקבותיהם יכולים להשפיע על החיים בגלקסיה שלנו.

אם קרן כזו היתה פוגעת בכדור הארץ, ההשפעה היתה הרסנית לחלוטין, שלא כמו כל דבר אחר שאנחנו מסוגלים לדמיין, אומר ד”ר דר.

בצד של כדור הארץ הפונה לעבר ההתפוצצות גלי הדף יתחילו להתגלגל דרך האטמופסירה, כשהם מציתים דליקות כאשר הם מגיעים לקרקע. בתוך דקות מגיע גם גל הקרינה מהחלל העמוק, הטמפרטורות באטמוספירה יחלו לעלות במהירות, כשהם גורמים הרס בכל מערכת מזג האוויר העולמית. כל החומרים האורגניים על פני השטח של כדור הארץ יתחילו להישרף. השורדים יהיו אלו שיסתתרו במערות ובבניינים. אך הגרוע עדיין לפנינו.

המתקפה של קרן הגאמא הראשונה יארך שבריר שניה. מיד לאחר מכן יגיעו הקרניים הקוסמיות שיעשו שמות בכדור הארץ במשך ימים. לא יהיה שום מסתור מפניהם.

גלים קוסמיים הם חלקיקים אנרגטיים ביותר הנעים בחלל כמעט במהירות האור. הם מתנגשים בחלקיקים שבאטמוספירה, גורמים לשחרור אנרגיה ויוצרים מגוון חלקיקי משנה הרסניים. חלקיקים אלה, הקרויים מואונים יחדרו מאות מטרים לתוך סלעים כך שמעט מאוד מערות יוחלו להציע הגנה ואפילו יצורים החיים בקרקעית הים יושפעו מכמויות הקרינה העצומות.

המערכת האקולוגית של כדור הארץ תושמד. “המעטים שישרדו עשויים לרצות למות” אומר ד”ר דר. “הם יאבקו במובן המילולי של המילה על כוכב לכת גווע.

ד”ר דר מצביע על האפשרות שמרבית ההכחדות שאירעו בהסטוריה של כדור הארץ נגרמו בשל השפעה של קרינה מזיקה מל החלל. הוכחה ישירה לא נמצאה עד כה”, הוא אומר. אך מוסיף כי המדענים מחפשים אחר ההוכחות הללו.

ויש גם חדשות טובות. בגלל שהתפרצויות קרני הגאמא מהתפוצצות כוכבים סופר מאסיביים נורים ברחבי היקום בקרניים צרות, לא יותר ממעלה ברוחב, מרביתם מחטיאים את כדור הארץ. בכל אופן, הסטטיסטיקה האחרונה מראה כי אחת למאה מיליון שנים לארך, לא נהיה ברי מזל. באופן מוזר, זהו בערך קצב ההכחדות ההמוניות על כדור הארץ.

בשלב זה אין האסטרונומים יודעים על איזה כוכב להסתכל. כוכבים כמו הכוכב הסופר מאסיבי אתה קרינה, Eta Carinae הנמצא בשמי חצי הכדור הדרומי הוא בין הכוכבים שעלול להתפוצץ ולשגר קרני גאמא בשלב כלשהו במיליון השנים הקרובות. ואולם כוכב ספציפי זה אינו פונה לעברנו.

ללא כל ספק, יש כוכב כזה ואולם האסטרונומים טרם מצאו אותו, אבל גם אם ימצאו אותו, האם נוכל לקבל איזושהי אזהרה? לא עם הבנתנו הנוכחית של המדע, אומר ד”ר דר, ואולם המדע מתקדם ואולי יום אחד נוכל לגלות את הכוכבים המאיימים.

1. הדברים הללו ידועים לא מהיום ואין חדש תחת השמש (או במקרה הזה, תחת הסופרנובה). עם כל הכבוד לד"ר דר, נראה לי שמשיכת תשומת לב תקשורתית היתה על סדר יומו.