סיקור מקיף

אחרי עשרים שנות עבודה: חמישים מחשבים חישבו את כל המהלכים האפשריים בדמקה

למרות שהמשחק המפורסם נראה פשוט, מסתבר שישנם 500 מיליארד מיליארדים של העמדות פוטנציאליות 

אבי בליזובסקי, מערכת ThePeople ,DailyMaily

תוכנת מחשב תוכל לנצח כל אדם במשחק דמקה, כך טוענים חוקרים קנדיים שחשפו בסוף השבוע את Chinook – תוכנה ייחודית שעל פיתוחה עמלו קרוב לעשרים שנה. במסגרת הפיתוח נדרשו ל-50 מחשבים כמעט עשרים שנות חישוב כדי לחפור את כל 500 מיליארד המיליארדים של העמדות האפשריות במשחק. במאמר שפורסם בכתב העת סיינס, אמרו אנשי הצוות כי מדובר במשחק המורכב ביותר שנפתר עד כה לחלוטין.

פרופ' ג'ונתן שאפר, ראש המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אלברטה שבקנדה, אמר לאתר האינטרנט של הבי.בי.סי, כי “זו היתה בעיית חישוב אדירה – פי מיליון מאשר כל דבר שאנשי מדעי המחשב ניסו לפתור עד כה”. פרופ' שאפר, שהודה כי הוא “חולה על המשחק”, החל בנסיונות לפתור אותו ב-1989. הוא התייעץ עם אלופי המשחק כדי לדעת יותר אודות הטקטיקות שלהם וכיצד להזין את המידע הרב לתוכנת מחשב.

לדבריו, Chinook נהגה עד כה לפתור בעיות בדומה לבני אדם – באמצעות ניסוי וטעייה – בשיטה המכונה “יוריסטית”. פרופ' שאפר הוסיף, שאף כי התוכנה היתה מוצלחת ואף זכתה באליפות העולם בדמקה ב-1994, היא לא היתה מושלמת  ומפעם לפעם הפסידה במשחקים. לפיכך, ניסו מדעני המחשב גישה לא יוריסטית, לפיה במשך מספר שנים מאות מחשבים יריצו משחק אחר משחק כדי למצוא את הרצפים שיובילו לנצחונות, הפסדים ותיקו. בסופו של דבר, התוכנה החדשה צברה כל כך הרבה מידע, עד ש”ידעה” מהו המהלך הטוב כמעט לכל מצב. משמעות הדבר היא שכל משחק שהיא משחקת מוביל לנצחון בטוח או אם היריב חזק במיוחד – לתיקו.

“אני סבור שהעלינו את הרף, ובגובה ניכר במונחים של מה ניתן להשיג באמצעות טכנולוגיית המיחשוב והתבונה המלאכותית”, אמר פרופ' שאפר. הוא סיכם ואמר, כי כעת מקווים החוקרים לפתור משחקים קשים יותר ואולם המשחק המורכב מכולם – השחמט – יהיה עדיין מחוץ להישג ידם של המדענים בשיטה הנוכחית משום שטווח האפשרויות בו גדול בכמה סדרי גודל: מיליארד מיליארד מיליארד מיליארד מיליארדים של עמדות אפשריות – דבר שאפילו בעוצמה הנוכחית של המיחשוב ייקח עידנים כדי לפתור, העריך.
*   ידיעה זו פורסמה גם בדיילי מיילי של קבוצת אנשים ומחשבים

5 תגובות

  1. אני הצלחתי להגיע לדמקה (מלכה) לפני המחשב ואז הוא הקפיא אותה.

  2. שחמט אינו המשחק הכי מסובך, אלא במקום שני אחרי המשחק גו.

  3. אריאל אתה צודק, האלגוריתם ממש לא מתוחכם, אבל יודעים שאין למשחק פתרון (אם השני טוב גורר תיקו) ויש להם את עץ המצבים המלא, ממנו אפשר ללמוד על משחקים אחרים.

    לשש-בש יש יותר מצבים ולשח עוד יותר (בסדרי גודל), אבל ניתן להתקדם גם צעד צעד לפעמים (אלא אם כן יש לך אלגוריתם P לבעייה NPC 😉 )

    אחד שמשחק יותר מדי.

  4. האם הם פשוט בנו את עץ ההסתעפויות המלא שמכיל בתוכו את כל האפשרויות לתזוזת הכלים במהלך המשחק? אם כן זו ממש לא חוכמה גדולה ולא קשור לבינה מלאכותית, בסך הכל מסד נתונים גדול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.