שדונים אדומים בשמיים

דיווחים מהיום החמישי לטיסה  -20/01/03

הצלחה ראשונה לניסוי הישראלי “מיידקס” – צוות המעבורת הצליח לצלם תופעת טבע נדירה הקרויה ELF מעין התפרקות אור טבעתית מעל סופות ברקים חזקות, המתפשטת בגובה 90 ק”מ מעל הקרקע. הצוות גם הצליח לצלם “שדוני ברקים”, SPRITES, באמצעות המצלמה הרגישה, בצד הלילה של כדור-הארץ מעל האוקיינוס השקט. סופות הברקים נראות היטב גם לעין, אולם השדונים מתגלים רק בפיענוח מאוחר יותר. זוהי הפעם הראשונה שהצליחו לצלם את התופעה מהחלל במצלמה מכוילת ומדויקת.
ההצלחה מעוררת התרגשות רבה בנאס”א והתמונה המפוענחת שוגרה אל האסטרונאוטים בדואר אלקטרוני למעבורת.

יומיים ראשונים בחלל: הניסויים החלו בהצלחה

משימת המחקר של מעבורת החלל “קולומביה” מתנהלת עד כה ללא כל תקלה מבחינת נאס”א. מנהלי המשימה במרכז הבקרה ביוסטון היו מאושרים כשנודע להם שהדבר היחיד שלא התבצע כמתוכנן עד כה היה האירוע במסגרתו לא הצליח אחד מאנשי הצוות למסור דם לבדיקה. האסטרונאוטית לורל קלארק נאלצה לסבול דקירות מחט רבות בזרועה עד שממרכז הבקרה שמו קץ לכאביה. הדם נועד לביצוע ניסויים הקשורים לחילוף חומרים ואבדן סידן בעת השהייה בחלל. מלבד האירוע הזה מנהלי המשימה ביוסטון ומפקד המשימה, ריק האזבנד, תמימי דעים: המערכות עובדות כראוי והניסויים מתבצעים כמתוכנן לשביעות רצון כולם.

לעומת זאת, מנקודת מבט ישראלית אפשר היה שהדברים יתנהלו טוב יותר. ענן כבד מעיב על המשך ביצוע ניסוי האבק הישראלי – אותו ענן שמוריד עלינו גשם מזה יומיים. העננים שכיסו את אזור מזרח הים התיכון ביומיים האחרונים מונעים את צילום סופות האבק באזור ואת יציאת טיסות הביקורת שממריאות מיוון במקביל לצילומים מהחלל.

אולם התרחיש הזה, של עננות כבדה מעל האזור, נלקח בחשבון מבעוד מועד, ומנהלי הניסוי הישראלים הציבו מטלות חלופיות. אחת מהן היתה לצלם “שדוני ברקים”, תופעות טבע נדירות המתרחשות מעל סופות רעמים חזקות. ואכן צוות המעבורת הצליח לצלם “שדונים” מעל סופות ברקים שסערו באזור האוקיינוס השקט. הסופות, אגב, נראות היטב גם לעין הרגילה, אולם ה”שדונים” מתגלים רק בפיענוח מאוחר יותר.

תקלה במערכת המיזוג

תקלה קלה התגלתה אתמול באחת מיחידות מיזוג האויר במעבורת קולומביה. ביחידת המיזוג, שמזרימה אויר קר לתא בו רוכזו חלק מהחומרים לניסויים שמבצעים האסטרונאוטים, התגלתה נזילת מים ולכן הופסקה פעילותה. במרכז נאס”א ביוסטון, שם מתבצעת בקרת-הטיסה של קולומביה, עוקבים אחר התקלה ומחפשים פתרון טכני מתאים.

בתוך-כך, נשלח אתמול לחלל שיר שחובר על-ידי שלושה מחיילי גלי צה”ל לכבוד שיגורו לחלל של אלוף-משנה רמון. שלושת החיילים חיברו גרסת כיסוי לשיר המפורסם של דייויד בואי “ספייס אודיטי”, במסגרת יום שידורים מיוחד שהתקיים בגלי צה”ל לרגל השיגור ההיסטורי.

ראש מנהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, יפה ויגודסקי, שמעה בדריו את גרסת הכיסוי המיוחדת, ואמש שלחה אותו באמצעות האינטרנט לחלל, שם יוכל להאזין לו רמון.