סמוך לפורט-וורת' בטקסס התגלה בסוף השבוע שבר גדול של כנף מעבורת החלל "קולומביה", אשר יכול לסייע משמעותית בחקירת הסיבות להתרסקות של המעבורת, ביום שבת שעבר, ולמותם של שבעת האסטרונאוטים שהיו על סיפונה
השבר הוא אחד החלקים הגדולים ביותר שהתגלו עד עתה. רוחבו מגיע לכ-70 סנטימטרים. הוא מצופה באריחי בידוד רבים, שלפי התיאוריה המרכזית הנבחנת בנאס"א, היו החלק אשר כשל ושהוביל להתרסקות. מנהל תוכנית המעבורות של נאס"א, רון דיטמור, אמר שלשום ביוסטון כי פיסת הכנף תיבחן ביסודיות, כדי לברר מאיזה צד של המעבורת היא נפלה והאם יש עליה סימנים לנזק מוקדם, שיכול היה להוביל לקריסת שיטת בידוד החום.
בנאס"א ניסו בסוף השבוע להמעיט בחשיבותו של צילום טלסקופ צבאי, שנעשה דקות אחדות לפני ההתרסקות, שבו נראה כביכול נזק משמעותי לכנף המעבורת. הצילום, אשר דבר קיומו פורסם לראשונה במגזין "אוויאיישן ויק", מראה מעין צללית של המעבורת בעת שטסה מעל ניו מקסיקו במערב ארה"ב. לטענת המגזין, ניתן לראות בצילום את הפגיעה בכנף השמאלית וכן שובל של עשן אפור היוצא מצד זה של המעבורת.
ואולם רון דיטמור אמר כי הצילום "אינו מגלה לנו הרבה". הוא ציין כי אכן ניתן לראות בו הבדל מסוים בין הכנף השמאלית לימנית, אך לא ניתן ללמוד מכך איזה סוג נזק נגרם לצד השמאלי, והאם הוא נגרם בעת השיגור או אחרי החזרה לאטמוספירה.
אתמול חשף ה"וואשינגטון פוסט" שני דו"חות הנדסה שהכינו מומחי חברת "בואינג" בימי הטיסה, ושהוגשו לאחראים על משימת המעבורת. בדו"חות, אשר ניסו לנתח את אירוע פגיעת פיסת קצף הבידוד בשנייה ה-80 לשיגור בכנף השמאלית, מובע ספק בדבר אמיתות שתי הנחות היסוד שהינחו את חוקרי נאס"א בעת בדיקת האירוע.
בדו"חות נאמר כי ההנחה הראשונה, ולפיה מדובר בפיסת קצף בידוד שפגעה בכנף ולא בחתיכת קרח, אינה ניתן לאישוש. אם אכן מדובר בקרח ולא בחומר בידוד, הרי שעוצמת הפגיעה בכנף היתה יכולה להיות חזקה בהרבה והיתה יכולה, ללא קושי, לגרום נזק מבני של ממש למעבורת. הנחה שנייה, ולפיה החלק שניתק פגע במרכז הכנף ולא בקצה המוביל, גם היא אינה ודאית. בעוד פגיעה במרכז הכנף אינה משפיעה משמעותית על המבנה האווירודינמי של המעבורת, פגיעה בקצה, במרחק כמה אינצ'ים משם, יכולה להיות משמעותית מאוד.
ויכוח באשר לאיכות התמונות האחרונות של המעבורת קולומביה ולשאלה מה הן מראות
אבי בליזובסקי
פקידים בנאס"א מסרו כי הם בוחנים את התמונות שצולמו בבסיסי חיל האוויר בהוואי ובקליפורניה, ואמרו כי יבחנו את התמונות שצולמו מעט לפני שהמעבורת קולומביה התפרקה, אך הם אינם משוכנעים שבתמונות הללו ימצא הפתרון לחידת הרגעים האחרונים של הטיסה הקטלנית.
השבועון אוויאשן וויק דיווח ביום שישי כי התמונות הללו שצולמו כדקה לפני שהקולומביה התפרקה מראות קצה שבור ליד המקום שבו הכנף השמאלית מתחברת עם גוף המעבורת. הנזק לכנף השמאלית מעיד על שבר שנגרם בכנף עצמה או על כך שחלק מהקצה של הכנף נפל. הכנף הימני נראתה נורמלית.
ואולם ביום שישי אחר הצהרים, הראה מנהל תוכנית המעבורות רון דיטמור את אחת המתונות הללו ואמר כי הקצה החד הנראה בכנף השמאלית נבע מהרזולוציה של התמונה. הוא גם אמר כי המומחים צריכים כעת לקבוע אם ההפרעה בצורה של הקולומביה, כפי שהיא נראית בתמונות מעידה על תקלה או שהיתה תוצאה מהזווית שבה נלקחו התמונות.
"בגלל הרזולוציה הנמוכה, רואים קצוות חדים. לא ברור לי אם זה חושף משהו יותר משמעותי כרגע", אמר.
נאס"א אישרה אתמול (שישי) כי קיבלה לידיה תמונות של המעבורת קולומביה, שצולמו במצלמה ממחנה צבאי בארצות הברית. מייק קוסטלניק מנאס"א סירב לומר היכן נמצא הבסיס שבו ניצבה המצלמה, אך אמר שהתמונות צולמו בעת התקלה בכנף השמאלית של המעבורת. קוסטלניק אמר שאין לקבוע בבירור מה נראה בתמונות. ב"ספייס טכנולוג'י" דווח שהתמונות צולמו דקה לפני התרסקות המעבורת, וכי ניכר בהן שנגרם נזק לכנף השמאלית. במסיבת עיתונאים שקיימה השבוע הבהירה נאס"א שגם לאחר בדיקות חוזרות היא אינה מאמינה שהתנתקות פיסת קצף הבידוד בעת ההמראה היא הגורם היחיד להתרסקות המעבורת.
ריץ' גרסיה, דובר מעבדת חיל האוויר בקירטלנד, אמר שתמונות באיכות גבוהה מאוד צולמו בבסיס חיל האוויר בהוואי ובניו מקסיקו. ואולם, קוסטלניק טוען שהתמונות באיכות ירודה למדי. קוסטלניק אמר כי אתמול גילו צוותי החיפוש חלק גדול מאחת מכנפיה של המעבורת, אך לא ברור מאיזו כנף ניתק החלק שנמצא.

שבר גדול של כנף המעבורת "קולומביה" התגלה אמש. עשוי לסייע משמעותית בחקירת ההתרסקות
9.2.2003
תצלום הקולומביה, דקה לפני ההתרסקות, כפי שהוצג במסיבת העיתונאים של נאס"א
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/colombia047.html
סמוך לפורט-וורת' שבטקסס התגלה בסוף השבוע שבר גדול של כנף מעבורת החלל "קולומביה", אשר יכול לסייע משמעותית בחקירת הסיבות להתרסקות של המעבורת, ביום שבת שעבר ולמותם של שבעת האסטרונאוטים שהיו על סיפונה.
השבר הוא אחד החלקים הגדולים ביותר שהתגלו עד עתה ורוחבו מגיע לכ-70 סנטימטרים. הוא מצופה באריחי בידוד רבים, אשר לפי התיאוריה המרכזית הנבחנת בנאס"א, היו החלק אשר כשל והוביל להתרסקות. מנהל תוכנית המעבורות של נאס"א, רון דיטמור, אמר ביום שישי ביוסטון כי פיסת הכנף תיבחן ביסודיות כדי לברר מאיזה צד של המעבורת היא נפלה והאם יש עליה סימנים לנזק מוקדם שיכול היה להוביל לקריסת שיטת בידוד החום.
בנאס"א ניסו בסוף השבוע להמעיט בחשיבותו של צילום טלסקופ צבאי, שבוצע דקות אחדות לפני ההתרסקות, אשר בו נראה כביכול נזק משמעותי לכנף המעבורת. הצילום, אשר דבר קיומו פורסם לראשונה במגזין "אוויאישן וויק", מראה מעין צללית של המעבורת בעת שטסה מעל ניו מקסיקו שבמערב ארה"ב. לטענת המגזין, ניתן לראות בצילום את הפגיעה בכנף השמאלית וכן שובל של עשן אפור היוצא מצד זה של המעבורת.
בתוך כך חשף ה"וואשינגטון פוסט" שני דוחות הנדסה שערכו מומחי חברת "בואינג" במהלך ימי הטיסה ושהוגשו לאחראים על משימת המעבורת.
בדו"חות, אשר ניסו לנתח את ארוע פגיעת פיסת קצף הבידוד בשנייה ה-80 לשיגור בכנף השמאלית, מובע ספק בדבר אמיתות שתי הנחות היסוד שהנחו את חוקרי נאס"א בעת בדיקת הארוע.
בדו"חות נאמר כי ההנחה הראשונה, לפיה מדובר בפיסת קצף בידוד שפגעה בכנף ולא בחתיכת קרח, אינה ניתן לאישוש. אם אכן מדובר בקרח ולא בחומר בידוד, הרי שעוצמת הפגיעה בכנף היתה יכולה להיות חזקה בהרבה והיתה יכולה, ללא קושי, לגרום נזק מבני של ממש למעבורת. הנחה שנייה, לפיה החלק שניתן פגע במרכז הכנף ולא בקצה המוביל, גם היא אינה ודאית.בעוד פגיעה במרכז הכנף אינה משפיעה משמעותית על המבנה האוירודינמי של המעבורת, הרי שלפגיעה בקצה, מרחק כמה אינצ'ים משם, יכולה להיות משמעותית מאד.
מומחי אווירונאוטיקה שקראו את דוחות ההנדסה של חברת "בואינג" הביעו בפני ה"וואשינגטון פוסט" את זעזועם משיקול הדעת של אנשי נאס"א שהסתמכו על הנחות יסוד לא בדוקות. אחד מהם אף אמר כי נראה ש"המומחים רצו להאמין שאין בעיה ולכן המשיכו הלאה". נאס"א לא הגיבה עדיין לפרסום על הדו"חות החדשים.
משפחתו של האסטרונאוט הישראלי אילן רמון אמורה להגיע לישראל לקראת הלווייתו של רמון, אשר תתקיים ביום שלישי בנהלל.