קולפלנט מחממת מיט”ב השלימה גיוס של כמיליון ש”ח

החברה נמצאת בשליטת חברת ביומדיקס (67%), גייסה לפי שווי חברה של 7 מיליון דולר לפני ההשקעה מיועד להמשך הפקת קולגן אנושי מצמחים טרנסגנים והאצה של הפיתוח העסקי

חברת הביו-טכנולוגיה קולפלנט הצליחה במהלך שנת הפיתוח ומחקר הראשונה שלה להפיק קולגן אנושי מצמחים טרנסגנים. ריכוז החלבון האנושי המופק, גבוהה בעשרות מונים מסף הכדאיות הכלכלית המקובלת כיום. חברת קולפלנט, שהוקמה על-ידי יהודה צפריר ופרופ' עודד שוסיוב מהפקולטה לחקלאות ברחובות, פועלת במסגרת החממה הטכנולוגית מיט”ב בקריית שמונה.

מנכ”ל קולפלנט, ד”ר ערן שנקר, מסביר שיצור קולגן אנושי רקומביננטי איכותי מהווה אתגר טכנולוגי מורכב ביותר. בידי החברה הידע והיכולת לייצור חלבונים רקומביננטים לתתי מדורים בתאים של צמחי טבק. בעזרת שימוש בגנים סינטטיים קולפלנט מאמינה שתוכל לייצר קולגן אנושי רקומביננטי איכותי במחירים תחרותיים.

הקולגן הינו בין אבני הבניין החשובים ביותר בעולם החי, מהווה למעלה משליש מכל החלבון בגוף האדם ו- 75% מרקמת העור. הקולגן משמש היום רבות בעולם הרפואה בתחומים רבים כמו באורטופדיה, ריפוי פצעים, טיפול בכוויות וברפואת שיניים. מכירות קולגן לתעשיית הקוסמטיקה בלבד מעורך ב- 300 מיליון דולר בשנה.

מקור הפקתו העיקרי של הקולגן בתעשיית הביוטכנולוגיה כיום הינו ברובו מבעלי חיים. חסרונותיו העיקריים של הקולגן המיוצר מבעלי חיים נובעים מהעובדה שהוא שונה מהחלבון האנושי, הוא גורם לעיתים לתגובה חיסונית במטופל, אינו מהווה סביבה טבעית תומכת לתאים הגדלים בקרבתו ואינו מעודד בניית רקמה רגילה. זאת מעבר לסכנה להעברת מחלות זיהומיות כדוגמת מחלת “הפרה המשוגעת” ועוד.

ד”ר ערן שנקר מוסיף שחסרונותיו אלו של קולגן המופק מבעלי חיים הביאו את החברות בעולם המשתמשות בקולגן לחפש חומרים חלופיים ובהם קולגן אנושי ממקורות שונים. חברת הסטארט-אפ הביו-טכנולוגית קולפלנט, מחממת מיט”ב בקריית שמונה, הצליחה במשימה.

מנכ”ל חממת מיט”ב צביקה רובינשטיין מציין שחברת קולפלנט הינה דוגמא נוספת לחוזק הטכנולוגי שבחממה המופרטות, המצליחות לצבור תוך פרק זמן קצר עניין רב בעיני משקיעים. השקעות פרטיות, מוסדיות ואסטרטגיות בחברות החממה, כמו קולפלנט, מביאות למינופן גם בהיבט העסקי של החברות.