השינוי (של האקלים) מתחיל בפשפשים

מחקר: התחממות כדוה”א שינתה מערכת אקולוגית בישראל

איתי נבו

ההתחממות משפיעה על תפוצת המינים והגודל של פשפשי אוריוס. תצלום באדיבות ביו-בי (BioBee)

רבים מאיתנו חשים כי ההתחממות הגלובאלית היא איום ערטילאי משהו, שיתממש רק בעוד שנים, כשנחשולים ענקיים יטביעו את ערי החוף. ואולם, ההתחממות כבר כאן, ומחקר חדש מוכיח שהיא כבר מחוללת שינויים במערכות אקולוגיות בישראל. חוקרים בפקולטה למדעי החקלאות, הסביבה והמזון ע”ש סמית, באוניברסיטה העברית, בחנו כיצד שינוי הטמפרטורה בעשורים האחרונים השפיע על פשפשים מהסוג אוריוס (Orius) – פִּרְחֵש, בעברית.

אלה פשפשים זעירים בעלי חשיבות חקלאית רבה, משום שהם טורפים מזיקים של גידולים שונים. פרופ’ משה קול מהמחלקה לאנטומולוגיה ותלמידת המחקר תרין שולדינר-הרפז, בחנו את תפוצת המינים השונים של האוריוס ברחבי הארץ, באמצעות איסוף של כ-2,500 פשפשים במשך כשנתיים. הם זיהו את המינים השונים ובחנו את השכיחות היחסית שלהם לעומת זו שפורסמה בכמה מחקרים שונים – רובם מקומיים ולא כלל ארציים – שנעשו בעשורים האחרונים. “מצאנו שבמקביל לעלייה משמעותית בטמפ. הממוצעת בארץ משנות ה-80, היתה עלייה משמעותית בשכיחות היחסית של המין Orius albidipennis, המותאם לאקלים המדברי”, אומרת שולדינר-הרפז. “לעומת זה, המין Orius laevigatus, שבעבר היה המין המרכזי והנפוץ ביותר בארץ, ומותאם יותר לאקלים ממוזג, הפך להיות נדיר למדי בישראל”. כדי לוודא שהסיבה להבדלי התפוצה נעוצה בטמפרטורות הממוצעות, בדקו החוקרים גם את ההבדלים בהרכב אוכלוסייתם של פשפשי אוריוס בין אזורים גיאוגרפיים שונים בארץ (דרום לעומת צפון) וכן את ההבדלים בין עונות השנה. בכל הבדיקות נמצאה מגמה דומה: ככל שחם יותר, כך פוחתת תפוצתו של Orius laevigatus, שכאמור היה בעבר כמעט המין היחיד של אוריוס בישראל.

מותק, הפשפשים התכווצו

"מפתיע שההשפעה כל-כך גדולה", תרין שולדינר-הרפז (מימין) ופרופ' משה קול. צילום: איתי נבו
“מפתיע שההשפעה כל-כך גדולה”, תרין שולדינר-הרפז (מימין) ופרופ’ משה קול. צילום: איתי נבו

נוסף על השינוי הניכר בתפוצת מיני הפשפשים, גילו החוקרים עוד ממצא מעניין. הם מדדו את גודל הגוף של פשפשים שנאספו במחקר הנוכחי, והשוו אותו למדידות שעשו על פשפשי אוריוס שנשמרו באוספים הלאומיים באוניברסיטת תל אביב, ובאוספים של מינהל המחקר החקלאי בבית דגן. הממצאים הראו חד משמעית – הפשפשים של ימינו קטנים במידה ניכרת מבני מינם שנאספו לפני כשלושה עשורים, כשהטמפרטורה היתה נמוכה בכשלוש מעלות. כמה מחקרים בעולם כבר הראו כי ההתחממות גורמת להופעת פרטים קטנים יותר של בעלי חיים, בעיקר עופות. ואולם, זו הפעם הראשונה שתופעה כזו נצפתה גם בישראל. “הפתיע אותי שרואים את זה בצורה כ”כ ברורה”, אומרת שולדינר-הרפז. לא חשבתי שיהיה הבדל כ”כ גדול כתוצאה מעליה של 3-2 מעלות מאז שנות ה-80 לא נראית משמעותית, אבל בפועל מתברר שהיא מאוד משמעותית ליצורים כל כך קטנים”.

חשיבות אקולוגית

אף על פי שפשפשי אוריוס אינם מוכרים לרובנו, מצבם האקולוגי עשוי בהחלט להשפיע עלינו – דרך הכיס. כאמור, הפשפש הוא אויב טבעי של כמה מזיקים חקלאיים כמו תריפסים ואקריות, בעיקר בגידולי פלפל ותות שדה. בלעדיו, ייגרם יותר נזק לתוצרת החקלאית, והמחירים צפויים לעלות. החקלאים, אגב, אינם מסתמכים רק על הטבע שיזמן את הפשפש הטורף כדי להגן גידוליהם. הם קונים פשפשים מחברות הדברה ביולוגית, כמו ביו-בי הישראלית מקיבוץ שדה-אליהו (Bio Bee), ומשחררים אותם בשדות ובחממות. “הפשפש שחקרנו הוא מדביר ביולוגי חשוב בחקלאות, לכן אפשר להעריך שהשפעת ההתחממות תהיה החמרת ההתקפה של מזיקים”, אומר ראש צוות המחקר, הפרופסור משה קול. “זה נובע הן מכיוון שבטמפרטורה גבוהה תאיץ את ההפתפחות שלהם ואת הבנייה של האוכלוסיות, הן מכך שכפי שהראינו, הטמפרטורה הגבוהה מקטינה את גודל הגוף של הפשפש, ולכן כושר הטריפה שלו צפוי לרדת”.

הפשפש כמשל

המתאם בין הטמפ. הממוצעת (מעויינים) לשכיחות הפשפש המותאם לחום. תרשים: תרין שולדינר-הרפז

המחקר החדש פורסם בעת האחרונה בכתב העת המדעי Plos One. הוא עוסק אמנם רק בסוג אחד של פשפשים, אבל ייתכן מאוד שההתחממות כבר משפיעה – ועוד תשפיע – על בעלי חיים נוספים ועל מערכות אקולוגיות שלמות. “כמובן שלטמפרטורה יש השלכות רחבות על הפיזיולוגיה של יצורים חיים – בין אם זה צמחים שמספקים לנו מזון, בין אם זה בעלי חיים במערכת האקולוגית – היא משפיעה גם על הרבייה ועל ההישרדות שלהם” אומר פרופ’ קול. “לכן צפוי שהמערכת כולה תעבור שינויים. יש מינים שייעלמו כי לא יוכלו להתמודד עם הטמפרטורה הגבוהה, ואחרים ינדדו צפונה או דרומה לכיוון הקטבים, כדי לנסות לשמור על הטמפרטורה שהיו רגילים אליה”. אז למי שהיה ספק, ההתחממות כבר כאן, והיא כבר משפיעה על סביבתנו הקרובה ביותר. ומה עם הנחשולים הענקיים? גם הם יגיעו בסוף, בעיקר אם נמשיך להתעלם מתמרורי האזהרה שהטבע – והמדענים – מציבים לפנינו.

1. חסידי אמונת מפלצת הספגטי המעופפת יאמרו, שמאז העלמות הפיראטים, יש התחממות גלובאלית.
    זה בערך אותו נתון. במיוחד כמו שבת-יה אומרת לגבי הריסוסים.

2. זה מצויין שהפשפש הוא מדביר ביולוגי, אבל לא חסרים שדות שמדבירים אותם בריסוס כימי, וזה הנתון הראשון שצריך לקחת בחשבון כשבודקים התמעטות של חרקים. ומעניין שעל כך אין מילה אחת בתוצאות המחקר.

3. *-אין ביסוס שהעלייה בטמפרטורה היא הגורם.
    אלא אם יש איזורים בארץ שלא הייתה בהם עלייה בטמפרטורה ולא היה את השינוי בפשפשים- אז יש כאן רק שתי מגמות שקורות זו לצד זו.
    – לא, לא הייתה התחממות ב2-3 מעלות בשלושים שנה האחרונות, עד כמה שאני יודע. לפחות לא במדידה העולמית- אפילו לא קרוב.
    -כתוב שם שההשפעה היא בין הזנים של הפשפשים- ולא הפחתה של הפשפשים- הפשפש שמצליח- הוא לא ממלא את אותו התפקיד האקלוגי?
    -די לקחת כל מחקר באשר הוא ולתת לו ספין של התחממות גלובאלית.