ויכוח בין הכנסיה למדענים באיטליה – האם מותר לקחת דגימות דנ"א מגופתו של גלילאו

מדענים מבקשים לקבוע ממה התעוור גלילאו והאם הגופה החולקת איתו את הקבר היא של בתו הנזירה מריה סלסטה

עטיפת הספר בתו של גלילאו בהוצאת כנרת
גאון הרנסאנס גלילאו גלילייי נמצא שוב במרכזו של ויכוח בין הכנסיה והמדע, למעלה מ-360 שנה לאחר מותו. חוקרים איטלןקים מבקשים לחשוף את גופתו ולהוציא ממנה דגימה לבדיקות DNA כדי לנסות למצוא את הסיבה לעוורון שתקף אותו בערוב ימיו. הם גם מבקשים לאשר את הטענה לפיה הגופה החולקת איתו את אותו הקבר היא של ביתו האהובה.

גלילאו נרדף על ידי השלטונות הדתיים מהיום שבו טען כי כדור הארץ מסתובב מסביב לשמש. הוא הואשם בכפירה והושם במעצר בית בוילה שלו בגבעות שמחוץ לפירנצה.

חוקרים בפירנצה מבקשים לחפור את שתי הגופות הללו מהבזיליקה הצלב הקדוש בעיר, אך הרקטור של הבזיליקה לא מאפשר הוצאת אף אחת מהגופות בטענה שהתוכנית גובלת בחוסר נימוס. החוקר המבקש לחשוף את הגופות, פרופ' פאולו גאלוצי אומר כי הניסוי יכול להוכיח האם הגופה השניה היא של בתו של גליאו, האחות מריה סלסטה (היא הוכנסה על ידי גלילאו למנזר). חילופי מכתבים ביניהם היוו בסיס לספר רב מכר בשם "בתו של גלילאו" פרי עטה של דאווה סובל שראה אור לפני שנים אחדות גם בעברית בהוצאת כנרת (קישור לפרק מן הספר שפורסם באתר הידען באדיבות הוצאת כנרת זמורה ביתן).

"לאתר את שרידיו של מישהו ששיחק תפקיד בחייו של אדם חשוב ביותר בהיסטוריה של המדע הוא דבר רציני, ומשימה הומניטרית" אמר פרופ' גאלוצי לבי.בי.סי.

1. אפשר להוציא גופה בצורה מכובדת ,ולחקור לפשר עיוורונו, ע"מ למנוע עיוורון של אוכלוסיה מוגדרת.
    השאלה המתבקשת, האם באותם שנים, היו להם כלים לבדוק את הסיבה ל….?

2. אם זה לא יעזור לחקר המחלה אלא רק לסקרנות שלנו הכנסייה צודקת.

צריך לכבד בן אדם שמת (ובעיקר אחד כמוהו)