סין שיגרה חללית למאדים, בתוכה גם רכב למחקר שטח של פני כוכב הלכת

היעדים המדעיים של משימת חקר המאדים הראשונה הם בעיקר בחינת מאפייני המורפולוגיה והמבנה הגיאולוגי של מאדים, מאפייני אדמת השטח ופיזור קרח המים במאדים. כמו כן ייחקר הרכב החומר על פני הקרקע של המאדים, מאפיינים סביבתיים של אטמוספרת מאדים ואקלים פני השטח, השדה הפיזי והפנימי של מאדים ועוד

שיגור החללית Tianwen-1 למאדים. צילום: סוכנות החלל הסינית
שיגור החללית Tianwen-1 למאדים. צילום: סוכנות החלל הסינית

הבוקר (23 ביולי 2020) שיגרה סין בהצלחה את משימת המאדים הראשונה שלה Tianwen-1, באמצעות משגר לונג מארץ' 5. המשגר פעל במשך 2,167 שניות והביא את החללית למסלול המתכונן ממנו תוכל לצאת לעבר מאדים. הגשושית טיאנוואן 1 תטוס במסלול במשך כשבעה חודשים ותגיע סמוך למאדים. אז היא תשלים את לכידת מאדים על ידי "בלימה", תיכנס למסלול סביב מאדים ותבחר את ההזדמנות לנחיתה. החללית נושאת עימה גם רכב רובוטי שיאפשר לה לחקור את סביבת איזור הנחיתה.
המשימה הראשונה של סין במאדים נקראת Tianwen-1, שמשמעותה שאלות לשמיים ומגיעה משיר שכתב קוו יואן (בערך 340-278 לפני הספירה), מגדולי המשוררים של סין העתיקה. בסוכנות החלל הסינית או מינהל החלל הלאומי, כפי שהיא מכונה אומרים כי השם מסמל את ההתמדה של האומה הסינית ברדיפת אמת ומדע ובחקירת הטבע והיקום.

בסוכנות החלל הסינית מסבירים כי היעדים ההנדסיים של משימת חקר המאדים הראשונה הם לבחון פריצות טכנולוגיות כמו לכידה ובלימה על ידי כוח המשיכה של מאדים, כניסה / ירידה / נחיתה, ניהול אוטונומי לטווח הארוך, תקשורת מדידה ובקרה למרחקים ארוכים ובדיקות פני שטח של מאדים. כל זאת על מנת להשיג יכולת ניווט איתור וסיור במאדים , ולרכוש מדעי חקר מאדים על מנת לממש את הקפיצה הטכנולוגית של סין בתחום חקר החלל העמוק; השנייה היא להקים מערכת הנדסת חקר חלל עמוק עצמאית, הכוללת תכנון, ייצור, בדיקות, יישום משימת טיסה, מחקר מדעי, ניהול הנדסי והכשרת צוותים לקידום פעילויות חקר החלל העמוק בסין לצורך פיתוח בר-קיימא.

היעדים המדעיים של משימת חקר המאדים הראשונה הם בעיקר בחינת מאפייני המורפולוגיה והמבנה הגיאולוגי של מאדים, מאפייני אדמת השטח ופיזור קרח המים במאדים. כמו כן ייחקר הרכב החומר על פני הקרקע של המאדים, מאפיינים סביבתיים של אטמוספרת מאדים ואקלים פני השטח, השדה הפיזי והפנימי של מאדים ועוד.

משימת המחקר הסינית הראשונה במאדים אושרה על ידי הוועדה המרכזית של המפלגה ומועצת המדינה בינואר 2016. היא אורגנה ובוצעה על ידי מינהל החלל הלאומי. המדשימה מורכבת מחמש מערכות עיקריות הכוללות את הפרויקט הכולל וגלאים, רכבי שיגור, אתרי שיגור, מדידה ובקרה ויישומי קרקע. מרכז ההנדסה של מינהל החלל הלאומי הוא היחידה ההנדסית של האקדמיה הסינית הכוללת פיתוח טכנולוגית רכב שטח, ואחראית על פיתוח המשגר, האקדמיה הסינית לטכנולוגיית חלל והאקדמיה לטכנולוגית תעופה וחלל של שנחאי אחראית על פיתוח הגלאים. משרד ההפעלה, ובקרת הלוויינים של סין היה אחראי לארגון השיגור, המדידה והבקרה. המצפה האסטרונומי הלאומי של האקדמיה הסינית למדעים מפתח מערכות יישומי קרקע ואחראי על קבלת נתונים, עיבוד וניהול אחסון של מידע מדעי.
כפלטפורמה לחקירה מדעית פתוחה לחקירת מאדים בסין, מוסדות מחקר רבים ברחבי המעצמה, כולל אוניברסיטאות בהונג קונג ומקאו (כנראה שהנושא הודגש בהודעת הסינים לאור המתיחות בהונג קונג), השתתפו באופן פעיל בתהליך הפיתוח. סין ביצעה גם מספר שיתופי פעולה עם סוכנות החלל האירופית (ESA), צרפת, אוסטריה, ארגנטינה ומדינות וארגונים אחרים.
בשל תנועת כוכבי הלכת סביב השמש, החלון למסע מכדור הארץ למאדים נפתח פעם ב-26 חודשים והפעם הוא נופל על יולי-אוגוסט 2020.

השיגור היום היה השני שניצל את החלון. לפני כשבוע שוגרה מיפן החללית הופ (תקווה) של איחוד האמירויות.
בשבוע הבא צפויה נאס"א לשגר את פרזרבנס, רכב המחקר הרובוטי החמישי שלה למאדים, הוא ינחת במכתש ג'זרו וינסה לאתר סימנים לחיים עתיקים שנכדו כאשר המכתש היה עדיין אגם. אליו מתלווה גם רחפן-מסוק, הראשון מסוגו שיטוס מחוץ לאטמוספירת כדור הארץ.

עוד בנושא באתר הידען:
חללית סינית למאדים
מסוק המאדים של נאס"א יהיה כלי הטיס הראשון בכוכב אחר. כך הוא יגיע אל אדמת כוכב הלכת האדום
מה שינויי האקלים בכדור הארץ יכולים ללמד אותנו על שינויי אקלים שנגרום במאדים?
לבחור סלעים במאדים כדי להביא לכדור הארץ

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

4 תגובות

  1. כל המידע המוזכר, ניתן לגניבה מתוך נתונים שיש לאמריקאים. מה שחסר לסינים הוא ניסיון מעשי, ואת זה הם עומדים להשיג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן