סיקור מקיף

הזיקיות שחיות פחות משנה

מחצית מ-150 מיני הזיקיות חיות במדגסקר. הזיקיות מאחד המינים הללו מבלות יותר זמן בביצה מאשר כזיקיות בוגרות

זיקית מהמין המדגסקרי החיה חודשים ספורים
זיקית מהמין המדגסקרי החיה חודשים ספורים

בעולם קיימים כ-150 מינים של זיקיות. בערך מחציתם חיים במדגסקר. זיקית הינה זוחל בגודל בינוני, בעל יכולת דרמטית לשנות את צבעו. לזיקיות יש עיניים בולטות – כל עין יכולה לנוע לכיוון שונה בו זמנית. למיני זיקית רבים יש לשון מגולגלת, ארוכה מאד, המשמשת ללכידת חרקים או חולייתנים קטנים ממרחק.

מין הזיקית הנדיר, המכונה Labord's chameleon או (Furcifer labordi), מבלה יותר זמן מחייו בתוך הביצה מאשר מחוצה לה. פרט סגור ומסוגר בביצה למשך 8 עד 9 חודשים, ואז הוא משלים את מחזור חייו בזריזות. כל פרטי המין בוקעים תוך חודש אחד (נובמבר), מזדווגים, מטילים ביצים ולאחר מכן מתים- כל זאת תוך 4 עד 5 חודשים. פרק זמן קצר זה הופך את זיקית לברוד לזוכה במקום הראשון באליפות חיי הבוגר הקצרים ביותר של חולייתן בעל ארבע גפיים. החוקרים דיווחו על כך בכתב העת המקוון Proceedings of the National Academy of Sciences ביוני 2008. כל אוכלוסיית המין מוחלפת כל שנה ובכל זמן נתון הפרטים הקיימים הם בני אותו גיל.

המדענים משערים שאורך החיים הקצוץ והמהיר הזה הוא התאמה שנועדה למנוע פגיעה בפרטים מאירועים קיצוניים בלתי צפויים הנפוצים באזור עמוס השיחים במדגסקר, בהם מצוי מין זה. יחד עם זאת החוקרים עדיין מבולבלים ועדיין לא בטוחים בהסבר זה שכן תוחלת החיים של מינים אחרים, הקרובים אבולוציונית לזיקית לברוד וחיים באותו אזור עמוס שיחים, גבוהה הרבה יותר ונעה סביב מספר שנים. 
 

 מבזק באתר סיינס
ידיעה באתר הטבע במדגסקר
ידיעה בנשיונל ג'יאוגרפיק

17 תגובות

  1. בחשבון פשוט אני חושב שמרבית מיני הזיקיות נמצאים בישראל (כ 120 פריטים) ,ואף עובדים בירושלים…בכנסת.מחזור חייהם ארוך לפחות 4 שנים ואין הם נמצאים בסכנת הכחדה (מתרבים ואף מוכפלים עם מוטציות), אך איני יודע עדין אם יש להם חוליות ועמוד שידרה מכיוון שהם מזה חלקלקים…

  2. הוגין:
    בואי אמרי לי רק דבר אחד ועני בצורה פשוטה כדי שאפילו אני אבין אם התשובה היא כן או לא:
    האם מחבר הספר הנדון מתאר אירועים של גילגול נשמות והאם הוא מנסה להסיק משהו מארועים אלה?
    אנסה לתת לדעתך יותר משקל מזה שנתתי לאחרים שדיברו על הספר כי דעתם היא רכילות אבל דעתך בשום פנים ואופן אינה כזו.

  3. אופס,,ריצדה לי לרגע..זיק נקודונת,דומה להפליא..לאחת מאלו,שהשתקפו
    עם שיגור הלויין האיראני..
    ומיכאל,הנני מכבדת בכל כובד ראשי,אנשים המודעים לעיקרון סדרי העדיפויות
    בחייהם..אך,ישנו דבר עקרוני ונחרץ מטעמי:אם אינך מכיר דבר לערכו כי טרם
    בדקת את הדבר בעצמך,אל תעוות את המסר,מתוך בורותך…
    ממש לא לעניין,מה אחרים אמרו,גם לא מה שאני מציעה לך..העקרון הוא,
    שלא שופטים דבר על סמך..איפורמציות רכילאיות למיניהם.."מר-שמועתי" הינו הצד האפל ביותר במציאות..ואם זו תכליתך,זו בחירתך,או שיטתך,
    בחיים,כפי שציינת בהקשר אחר,יבושם לך בדרכך.

    אני ייצור,חה,חה..של בדיקות היקפיות ויסודיות, וחקר אמיתות. שקרים עיוורים ועיוותי מציאות נהדפים–
    ממני והלאה..להתפתחותם המתבקשת.

    ולאבי-ראש האתר,ברך על כך,ש,מיני,מציצנים מבורכים,עושי "מלאכה" למיניהם,
    מבקרים אצלך באתר,ואף מגיבים,לגוונים טובים שונים ומשונים,ככל שהיו
    ויהיו,מי האוחז במי,ומי המשכיל למי,נתון להבנתנו האישית, של כל אחד ואחד
    תגובתי למיכאל,יכולה להבהיר גם לך,נקודות שגם לך מותר לחשוב עליהם.

    חוץ מזה,האתר מרתק,לפי שעה ..ביי…

  4. מוזר שתמיד כשנתקלים במישהו שלא מבין את הדברים, ולכן לא יכול להסביר בקצרה, הוא תמיד יפנה לספר זה או אחר.

    את תורת האבולוציה של דרווין ניתן להסביר ב2 שורות.

  5. הוגין:
    לא קראתי את הספרים.
    ייתכן שאקרא אבל בהנתן עומס הדברים שאני עדיין רוצה לקרוא וטרם קראתי זה לא כל כך סביר.
    כשהמשאבים מוגבלים (ומכל המשאבים – משאב משך החיים הוא המוגבל ביותר) חייבים לעבוד לפי עדיפויות ובינתיים לא שכנעת אותי שספרים אלה צריכים לקבל עדיפות גבוהה.
    הסתפקתי בקריאת התגובות באמזון וראיתי שאנשים מזכירים את העובדה שהוא מדבר על גלגול נשמות – לא שזה הנושא המרכזי אלא שזה חלק מהבסיס לדבריו.
    כפי שציינתי בדברי, גלגול נשמות אינו מתקיים ואוסיף כאן שכל מי שמבסס את תורתו על דברים שאינם מתקיימים בונה תורה בלתי מבוססת (או כזאת שמבוססת במי אפסיים)

  6. מיכאל,כבר השבתי לנקודה,בדרך אחרת.
    השאלה,אם קראת את ארבעת הספרים,ואין הם דנים בגלגול נשמות,
    אלא על,תובנות ואבולוציה התפתחותית..יתכן ונדרש הזמן על מנת שגם
    אתה תבין,מה אני לוקחת ומה ,המקום הספציפי שלי מסנן,לצורך החוכמה,
    הנדרשת מכל שוחר אמת,אמיתי,,אינני בזה לאף אחד,אלא אם כן ,אדם,
    וכל אדם,מבקש ממאן דהוא,אחר להאכילו בכפית..אני בפרוש סולדת
    מאנשים בוגרים ומפותחים,השבויים בתפיסות כבולות,כמו אזיקים..ואינם
    רוצים להבין עוד..אני כן מבינה,בתהליכים ובכלים הנדרשים לצורך ההתפתחות,אי אפשר להבין למכלול בבת-אחת,ואף אחד לא אמור
    להיות אני..יש מחיר לכל דרך,אך יש גם ראייה בהירה וסיפוק,אם אתה
    הולך נכון,בשקלול עליון,ובהרמוניה עם הזולת.
    ברור שלא תמיד במצב נחות של הוויה יש הרמוניה,ועובדה,שלא תמיד
    כולנו "זומבים מסכימים",.אבל אדם הרוצה באמת ללמוד,לומד ,על אחת
    כמה וכמה ממתנגדיו..כי המה המראה האופטימלית להכרת עצמו-וכבודו.
    זהו, בקיצור,שתיתי לכבודו של רועי..ולכבודי…חה חהה
    חוץ מזה,אני באמת יותר טיפוס של ספרים,על כן אינני מבינה בדיוק..לאן
    הנך מוביל אותי..בקישור,סליחה.

  7. לנקודה..
    אני ממליצה לך בחום,לקרוא את הספרים של ג"ימס רדפילד-הוצאת אופוס
    על 9 התובנות,והתובנה העשירית..יתכן וזה אפילו יתן לך,מענה מעבר למצופה..כבר המלצתי על כך ,פה באתר..אבל הפכו אותי לאמא של נוסטרדמוס..תשאל את מיכאל,אולי הוא קרא בינתיים..אבל ,כפי שציינתי
    אין כמו לקרוא בעצמך ולהבין..מקווה שהשבתי.

  8. הוגין לא ענית כל כך על השאלה שלי. או שלא הבנת או שהתחמקת.

    האם אתה יכול להסביר מה זה אבולוציה של תודעה מה המנגנון שעומד מאחורי זה. ואיך מודדים מצב תודעתי ומצב אנרגטי. כלומר ממה זה עשוי.

  9. הוגין:
    נראה לי שאכן הסתבכת אבל נראה לי גם שזה קרה מזמן ולא עכשיו.
    מעבר לשפה המעורפלת – האם את יכולה להדגים לנו הישג של אותן רמות תודעתיות מתקדמות?
    את אומרת שלומדים על ה"עידנים" האלה. ממה לומדים אותם? מדברים שמישהו אמר או שניתן להצביע על איזה קשר למציאות?
    לא נראה לי שהסברת דבר.

  10. .לעמי,כשיש שיט או חרא,הולכים להתרוקן בשרותים ,בדרך-כלל.זה בריא
    ומשחרר.

    לנקודה,כן,אנסה להסביר.
    היה פה,ובהקשר למאמרים אחרים,דיונים וחילוקי דיעות על תפיסות המושג
    אבולוציה.
    מקומי מנסה לאמר,שישנה האפשרות,שמושג האבולוציה,אינו דוקא ברצף
    כרונולוגי של התפתחות,כפי שניסה לאמר דרווין,למרות שדרווין כן הביא
    בפנינו את המינוח לתפיסת הרעיון של השרשרת האבולוציונית.
    ישנן,תורות אחרות,העוסקות בהתפתחות של עידנים,שהיו,לפני המושג
    הנקרא בריאה..לא ארחיב כאן יתר על המידה,כיוון שזה לימוד מורחב מאוד
    ויש הרבה ספרים בנידון.
    בכל אופן,הגישה שלי אומרת,שכלל הזיכרון,מעידני עידנים שזור במערך
    הגנטי ,המוצפן בנו,וכמו שהיתה הנפילה לרמות נמוכות של הוויה,כך נחסם
    אותו הפתח לזיכרון זה.ככל שאדם ניחון,ברמת התפתחות-נפשית-נשמתית
    רוחית,נאצלת יותר,כן הוא מסוגל לראות יותר ויותר להקפי אותו זיכרון.
    כלל חקר התורות ההשוואתיות-עוסקות בענין,וזה פתוח לכל הרוצה לדעת.

    היתה לי שגיאה בדפוס,במשפט ששאלת,המילה היא ,התודעתיים.
    קריא,מצבי התפתחות ואבולוציה של התובנות-תודעות.זוהי דרגה ,נקרא
    לזה,אוקטבה גבוהה יותר של עולם המחשבה ,הקווי-לינארי,המשמש אותנו
    לתקשורת הרגילה,שביננו,ולקליטת אינפורמציות יום-יומיומיות.
    רמה תודעתית היא יותר קליטה ,קוונטית,כגון,הברקות,תקשורת לווינית
    רמה טלפתית יותר,והגיון גאומטרי ,רב היטלי.
    לגבי אבולוציה אנרגתית,ככל שמושג מרחב וספייס יותר רחב,בפחות
    צפיפות משאבית כן גם אנחנו נזקקים לפחות אנרגיה-נפשית-חייתית ,כבדה,
    ואנו עוברים ,אם אפשר לאמר,תהליך עידון-סובלימציה משאבית,בעצם
    משאב הכוחות הפנימיים,מגיע ישירות יותר,מהמנא של פנים השמש.,וכלל
    הגלקסיות המזינות לה בשרשרת.
    ודוגמא אחת לפחות שביקשת..איננו מכירים בפיסי,אולי כן,ועלום מאיתנו
    הדבר לצורך העניין.אך תקשורת זו קלה יותר להעברת רעיונות ותודעות
    ממצבי דינמיקה ,גוזלת אנרגיה,בהתקהלויות של המונים..וזה כמובן
    בזכות המוח-ההייטקי המבריק,לגרורותיו.
    נמנעתי להשתמש בשפתי המקצועית..המשרתת אותי בעיקר לחקר תודעות
    ואינטלגנציות בטווחים הסטוריים.

    נו..נו.עכשיו אני הסתבכתי,לא נורא,ביי

  11. הוגין ומוגין,
    לא הבנתי את המשפט הבא
    "מצבי האבולוציה, האנרגתיים והתודעתים המצויים בכל"
    אפשר הסבר, פירוט, דוגמה?

    תודה.

  12. הזיקית ובכלל ,משפחת הלטאות,מעניינים מאוד בהתנהגותם בטבע,
    אנו לומדים באמצעות ההתחקות אחריהם,למעשה,על חלקים מ,"חיות הקודש",הטמונים,במי שאנו,כבני-אדם המכילים לכלל מצבי האבולוציה
    האנרגתיים והתודעתים המצויים בכל.
    בספר סגולות החיות,משל שבטי האינדיאנים,הכוחות של הלטאה מיוחסים
    לחלימה ושמירת החזון היקומי,ואגב,אנו גם מכירים אחד מסוגם,הנקרא-כוח.

    ואגב,ואולי זה יעניין את ינון,בספר המצוי בידי,היא ממוספרת כ-36 או ל"ו,
    ואולי זה תפקידם של צדיקים,לדברם,לשמר את החזון.

    ההגיון, לגבי תוחלת חייה של זיקית זו..מעניין..כדי לחלום..צריך לישון
    אז מה רע לעשות זאת בביצה..המוגנת יותר,לצורך העניין..

    נו..עוד חשיבה..אינדאנית..לא קונבנציונאלית?אם תשאלו אותי,האינדאנים
    הצילו את היהדות..משכיחה למקומות המקודשים ביותר המצויים,בהחבא
    בתוך ספריה ותורתה.

    יתכן גם,בעוד הסתכלות פרועה,ואולי מושכלת,שהזיקית מבטאת או משקפת
    מתוכנו-וחוצה לנו,בחילופי גווניה,את התסריטים ששלטו בתודעות המתחלפות
    דאז,והיום,ואת ההשתנות -התייחסות,שלנו ,לכל הקורה,בחוץ ובפנים.

  13. משום מה רגילים להניח שכל תכונה היא תוצאה של התאמה לסביבה.
    עצם החשיבה הזו היא ההוכחה לכך שהיא לא נכונה.

  14. אני דווקא אבולוציוניסט ולכן אינני מחפש בכל תכונה יתרון על כל אלטרנטיבה.
    אילו בחרה האבולוציה רק תכונות שיש להן יתרון על כל אלטרנטיבה היה בעולם רק מין אחד.
    האבולוציה משאירה צירופי תכונות שמצליחים לשרוד – כלומר – כאלו בהן כל פרט מצליח להעמיד בממוצע יותר מצאצא אחד שיגיע לגיל שבו יוכל להעמיד צאצאים.
    מסתבר שהזיקיות הללו מצליחות בכך.
    יש פתרונות אבולוציוניים אחרים והם ממומשים בבעלי חיים אחרים.

  15. כתבונת מעניינת. יש להמיר ללשון נקבה (זיקית) את הפעלים.
    התופעה הזו של מין שלם שנמצא באותו גיל היא תופעה מדהימה.
    מה אפשר לנחש היתרונות והחסרונות האבולוציוניים של דבר כזה?
    הייתי חושב שבקיעה המונית שכזו של כל הפרטים הללו באותו זמן תיצור לחץ רעיה כבד, אבל היות ומדובר במדגסקר, יתכן והדבר לא מתבטא בפועל כלחץ על האוכלוסיה כלל. אם כולם מתבגרים באותו הזמן הרי שהסיכוי לאינטראקציה בין זכר בוגר לנקבה בוגרת גדול (יתרון) ביחס למינים אחרים בהם אינטראקציה כזו יכולה להיות גם בין פרטים שאינם בוגרים מינית.
    כמו כן, אי הפרדה זמנית גורמת להומוגנציה של האוכלוסיה (מישהו מסכים או מתנגד? נמק) ומשמשת כבופר לאללים רצסיביים שנמהלים ביטב באוכלוסיה. האם זה יתרון או חיסרון?

    ברוך שלא עשני אבולוציוניסט,
    עמי בכר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.