רקמת עין הודפסה לראשונה בתלת־ממד

פריצת הדרך שפרטיה פורסמו ב-18 בדצמבר בכתב העתbiofabrication עשויה להוביל לייצור שתלי רקמות מלאכותיים הנמצאות ברשתית העין האנושית, ולסייע בריפוי של כמה סוגי עיוורון.

העין. איור: shutterstock

קבוצה של חוקרים מבריטניה השתמשו בטכנולוגית הדפסת תלת־ממדית והדפיסו בהצלחה תאים שנלקחו מהעין.

“כרגע מדובר בתוצאות ראשוניות המספקות הוכחה לעיקרון לפיה מדפסת תלת־ממד יכולה לשמש לראשונה להדפסת שני סוגים של תאים מהרשתית של תאי חולדות – תאי גנגליון ותאי גליה בוגרים. בעבר נעשה שימוש בטכנולוגיה להדפסת תאים בוגרים של מערכת העצבים המרכזית שהוכתר בהצלחה. התוצאות הראו כי תאים מודפסים נשארו בריאים ושמרו על היכולת שלהם לשרוד ולגדול בתרבית.

החוקרים, שותפי המחקר) הפרופסור קית’ מרטין וד”ר ברברה לורבר ממרכז גיסט לשיקום המוח באוניברסיטת קיימברידג’, אמרו: “האובדן של תאי עצב ברשתית הוא מאפיין של מחלות עיניים רבות הגורמות לסינוור. הרשתית היא מבנה מאורגן להפליא שבו הסדר המדויק של התאים זה ביחס לזה הוא קריטי לתפקוד יעיל של הראיה”.

“המחקר שלנו הראה, בפעם הראשונה, כי ניתן להדפיס תאים שמקורם במערכת העצבים המרכזית של אדם בוגר לשימוש בעיניים באמצעות מדפסת הזרקת דיו פיזואלקטרית. על אף שהתוצאות שלנו הן ראשוניות ועדיין נדרשת הרבה עבודה, המטרה היא לפתח את הטכנולוגיה הזו שתשמש לתיקון הרשתית בעתיד”.

היכולת לארגן תאים בדפוסים ומבנים מוגדרים מאוד הגבירה את השימוש בהדפסת תלת־ממד לצרכי מדעי הביולוגיה, במטרה ליצור מבנים מבוססי תאים לשימוש ברפואה רגנרטיבית.

במחקרם, החוקרים השתמשו במכשיר מדפסת הזרקת דיו פיזואלקטרית שפלטה את התאים דרך חרירבקוטר תת־מילימטרי כל פעם שהתקבלה פעימה חשמלית. הם גם השתמשו בטכנולוגית וידאו במהירות גבוהה כדי לתעד את תהליך ההדפסה ברזולוציה גבוהה ובמטרה לשפר את הפרוטוקול.

” על מנת שנוכל להדפיס גם מראש הדפסת דיו, המאפיינים שלו, כמו מתח צמיגות וצורת המשטח, צריכים להתאים לטווח צר למדי של ערכים. הוספת תאים לנוזל מסבכת את המאפיינים שלו באופן משמעותי”, אמר ד”ר וון קאי סיאו, חבר נוסף בצוות מהמרכז לחקר הזרקת דיו בקיימברידג’. לדבריו, לאחר ההדפסה, בוצעו מספר בדיקות בכל סוג של תא כדי לראות כמה מהתאים שרדו את התהליך ואיך זה השפיע על היכולת שלהם לשרוד ולגדול.

התאים שמקורם ברשתית של החולדות היו תאי גנגליון המצויים ברשתית. מדובר בתאים המעבירים מידע מהעין לחלקים מסוימים של המוח, ותאי גלייה, המספקים תמיכה והגנה לתאי העצב.

“אנחנו מתכננים להרחיב את המחקר הזה כדי להדפיס תאים אחרים של הרשתית ולחקור אם ניתן להדפיס בהצלחה גם קולטנים רגישים לאור. בנוסף, ברצוננו להמשיך לפתח את תהליך ההדפסה שלנו ולהתאימו למדפסות מסחריות בעלות ראשי הדפסה מרובים” סיכם פרופ’ מרטין.

1. אני מציע להדפיס בעזרת צנתר תאים שנפגעו / שחסרים ברקמות כמו הלב, אבי העורקים, הכבד, הכליות , הטחול וכדומה.

2. זה לא הדפסה אלא הנחה (וחיבור?) של תאים בסדר קבוע מראש. זאת התקדמות יפה מאוד אבל החלק המסובך ביותר – יצירת התאים – אין בו שום התקדמות.

מה שכן אפשר כנראה לגדל תאים בתרבית (מתאי גזע מושרים משל החולה עצמו אולי למשל) ולמלא את המחסנית ואז להדפיס