נחיתה פרטית שניה על הירח: Blue Ghost נחתה בשלום

גשושית הירח של Firefly נחתה בהצלחה באזור Mare Crisium בצד הקרוב של הירח, כשהיא נושאת מכשור מדעי וטכנולוגי של נאס"א כחלק מיוזמת השירותים המסחריים להובלת מטענים לירח (CLPS).

הנחתת של Blue Ghost על אדמת הירח. יש עוד שתי מישמות-ירח פרטיות פעילות, צילום: Firefly Aerospace
הנחתת של Blue Ghost על אדמת הירח. יש עוד שתי מישמות-ירח פרטיות פעילות, צילום: Firefly Aerospace

משימת Blue Ghost 1 של חברת Firefly Aerospace נחתה בהצלחה ב-3:34 לפנות בוקר (שעון מזרח ארה"ב) ביום ראשון, סמוך לתצורה געשית בשם Mons Latreille בתוך Mare Crisium, אגן ברוחב של יותר מ-480 קילומטרים בצפון-מזרח הצד הקרוב של הירח.

גשושית ה-Blue Ghost נמצאת במצב יציב וזקוף, והנחיתה המוצלחת היא חלק מיוזמת CLPS של נאס"א וקמפיין ארטמיס. זו ההעברה הראשונה של CLPS עבור Firefly והנחיתה הראשונה שלהם על הירח.

10 המכשירים המדעיים והטכנולוגיים של נאס"א שעל הגשושית יפעלו על פני השטח של הירח למשך יום ירחי אחד, או כ-14 ימים ארציים.

"ההישג המדהים הזה מדגים כיצד נאס"א והחברות האמריקניות מובילות את הדרך בחקר החלל לטובת הכלל," אמרה ג'נט פטרו, המנהלת הזמנית של נאס"א. "כבר למדנו רבות – וההדגמות הטכנולוגיות והמדעיות שעל גבי משימת Blue Ghost 1 ישפרו את היכולת שלנו לא רק לגלות עוד מדע, אלא גם להבטיח את בטיחות המכשירים של החלליות שלנו לחקר מאויש בעתיד – הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך."

מאז שוגרה ממרכז החלל קנדי של נאס"א בפלורידה ב-15 בינואר, גמאה ה-Blue Ghost מרחק של יותר מ-4.5 מיליון קילומטרים, הורידה למעלה מ-27 ג'יגה-בייט של נתונים ותמכה במספר פעולות מדעיות. בין היתר, היא כללה מעקב אותות ממערכת הניווט הלוויינית הגלובלית (GNSS) במרחק שיא של 396,000 קילומטרים עם מטען Lunar GNSS Receiver Experiment – המראה כי נאס"א יכולה להשתמש באותן מערכות מיקום שעל כדור הארץ גם על הירח. המחקר במהלך המסע כלל גם חישוב עמיד בפני קרינה דרך חגורות ואן אלן עם מטען Radiation-Tolerant Computer System ומדידת שינויים בשדה המגנטי בחלל עם מטען Lunar Magnetotelluric Sounder.

"המדע והטכנולוגיה שאנו שולחים לירח כעת מסייעים בהכנה לחקר מאויש בעתידי ולנוכחות ארוכת טווח שתעורר השראה בעולם לדורות הבאים," אמרה ניקי פוקס, מנהלת מחלקת המדע במטה נאס"א בוושינגטון. "אנו שולחים את המטענים הללו בשיתוף עם חברות אמריקניות – מה שתומך בכלכלה הירחית הצומחת."

במהלך פעולות השטח, מכשירי נאס"א יבחנו וידגימו טכנולוגיות לקידוח תת-קרקעי, איסוף דגימות רגולית, יכולות ניווט לווייני גלובלי, חישוב עמיד בפני קרינה ושיטות להפחתת אבק ירחי. הנתונים שנאספים יתרמו לאנושות על ידי מתן תובנות על השפעות מזג החלל וכוחות קוסמיים אחרים על כדור הארץ.

לפני סיום פעולות המטען, הצוותים ינסו לצלם את שקיעת השמש על הירח וכיצד אבק ירחי מגיב להשפעות השמש במהלך תנאי דמדומים, תופעה שתועדה לראשונה על ידי האסטרונאוט יוג'ין סרנן במשימת אפולו 17. לאחר שקיעת השמש, הגשושית תמשיך לפעול עוד מספר שעות במהלך הלילה הירחי.

"אני רוצה להודות לנאס"א על שבחרו ב-Firefly כספקית ההובלה שלהם לירח," אמר ג'ייסון קים, מנכ"ל Firefly Aerospace. "הנחיתה המוצלחת של Blue Ghost על הירח סללה את הדרך לעתיד החקר המסחרי ברחבי המרחב הציס-לונרי. אנו מצפים ליותר מ-14 ימי פעולות שטח שיחשפו נתונים מדעיים נוספים שישפיעו משמעותית על משימות עתידיות לירח ולמאדים."

עד כה, חמישה ספקים זכו ב-11 חוזים להובלת מטענים לירח במסגרת CLPS ושולחים יותר מ-50 מכשירים למיקומים שונים על הירח, כולל הקוטב הדרומי. חוזי CLPS הקיימים הם חוזים ללא כמות מוגדרת מראש עם ערך מצטבר מקסימלי של 2.6 מיליארד דולר עד 2028.

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.