שוגרה נחתת הירח פרגרין – הנחתת הפרטית הראשונה וגם הנחיתה האמריקנית הראשונה מאז אפולו

לידיעה העדכנית על התקלה שמונעת מהחללית להגיע לנחיתה על הירח

נחתת הירח פרגרין בתוך השלב העליון של משגר הוולקן. הדמיה במהלך השיגור לפי נתוני אמת. צילום נאס"א
נחתת הירח פרגרין בתוך השלב העליון של משגר הוולקן. הדמיה במהלך השיגור לפי נתוני אמת. צילום נאס”א

מוקדם יותר היום, 8 בינואר 2024, שוגרה מקף קנוורל שבפלורידה נחתת הירח פרגרין, נחתת הירח האמריקאית הראשונה מזה יותר מ-50 שנה. הנחתת, שנבנתה על ידי חברת הרובוטיקה ‘אסטרובוטיק’, שוגרה על גבי טיסת הבכורה של טיל המשגר ‘וולקן’ החדש של חברת United Launch Alliance. הנחתת פרגרין אמורה לנחות על הירח ב-23 בפברואר 2024, ולבצע את הנחיתה הרכה הראשונה של חברה פרטית על הירח.

הנחתת פרגרין נושאת מגוון מכשירי מדע לחקר הקרינה והרכב הקרקע על הירח, יחד עם מטען יוצא דופן שכולל רובר קטן, מטבע ביטקוין, ושרידי אפר ו-DNA של מספר ידוענים – בהם יוצר מסע בין כוכבים ג’ין רודנברי.

המשימה מסמלת את תחילתו של עידן חדש בחקר הירח, שבו נאס”א מנסה לגייס חברות מסחריות לביצוע הנחתות ומחקרים על הירח במקום לבצע זאת בעצמה. מטרת המהלך היא לסלול את הדרך לשיבת אסטרונאוטים אמריקאים לירח במסגרת תוכנית ארטמיס של נאס”א בשנת 2025, ולבסס נוכחות אנושית מתמשכת על הירח.

שיגור הנחתת בוצע על גבי טיסת הבכורה של טיל המשגר החדש וולקן שפותח על ידי ULA, מיזם משותף של בואינג ולוקהיד מרטין. הטיל וולקן פותח כדי להחליף את המשגרים המזדקנים של ULA ולהתחרות בפאלקון 9 של ספייסאיקס המנחיתה את המשגרים בחזרה ומשתמשת בהם מספר פעמים. הצלחת המשימה קריטית עבור ULA, שמנסה לשמור על נתח שוק בשיגור לוויינים ממשלתיים וצבאיים.

פרויקט CLPS – שירות מטענים מסחריים לירח

פרגרין מוטסת באמצעות יוזמת Commercial Lunar Payload Services (CLPS). במסגרת יוזמה זו נאס”א עובדת עם מספר חברות אמריקאיות כדי לספק מדע וטכנולוגיה לפני הירח באמצעות. חברות בגדלים שונים יתמודדו על העברת מטע”דים עבור נאס”א, כולל שילוב ותפעול מטע”דים, שיגור מכדור הארץ ונחיתה על פני הירח.

תחת ארטמיס, משלוחים מסחריים החל משנת 2023 ישמשו לביצוע ניסויים מדעיים, יבחנו טכנולוגיות וידגימו יכולות שיסייעו לנאס”א לחקור את הירח ולהתכונן למשימות אנושיות.

חוזי CLPS הם חוזי מסירה ללא הגבלת זמן, חוזים בכמות בלתי מוגבלת עם שווי חוזה מקסימלי מצטבר של 2.6 מיליארד דולר עד 2028.

יוזמת Commercial Lunar Payload Services (CLPS) של נאס”א מאפשרת רכישה מהירה של שירותי שיגור הירח מחברות אמריקאיות עבור מטע”דים המקדמים יכולות למדע, חקר או פיתוח מסחרי של הירח. חקירות והדגמות ששוגרו בטיסות מסחריות לירח יסייעו לסוכנות לחקור את השכן הקרוב ביותר של כדור הארץ תחת  מבצע ארטמיס.

נאס”א, שקיבלה בתחילה תשע חברות אמריקאיות לפרויקט CLPS שלה בנובמבר 2018, הוסיפה חמישה ספקים נוספים לפרויקט שנה לאחר מכן, מה שהביא את המספר הכולל של ספקים זכאים ל -14. עם התפתחות דרישות המדע, הטכנולוגיה וחקר האדם עבור מטע”דים, המאגר הנוכחי של קבלני CLPS יהיה זכאי לגשת למכרז עבור הזמנות משימות על פני השטח. בנוסף למטע”דים של נאס”א על הסיפון, החברות יוכלו גם להטיס מטע”דים מסחריים בעידוד נאס”א.