"הפירוש המילולי של ספר בראשית לא מתאים לילדים" (וידאו שצבר 5 מיליון צפיות)

סופ"ש של ספקנות: ביל ניי (The Science Guy) אומר בסרטון עוד כי מי שמאמין בבריאתנות מחזיק בהשקפת עולם מסובכת ולא עקבית

ביל ניי בהופעה בשנת 2010, מתוך ויקיפדיה

איש תקשורת המדע הותיק ביל ניי הולם בבריאתנות בוידאו חדש בסדרת Big Think תחת הכותרת "בריאתנות – לא מתאימה לילדים.

ניי מוכר מתוכניתו "ביל ניי איש המדע" (Bill Nye the Science Guy) אומר כי בארה"ב קיים הון אנושי עצום בתחום הידע המדעי וכאשר "יש לך שיעור גבוה באוכלוסיה שאינו מאמין במדע, הדבר גורם לכולנו לנסיגה".

"העולם הופך להיות מסובך להפליא אם אינך מאמין באבולוציה" הוא אומר בסרטון.

אבולוציה היא הרעיון הבסיסי של מדעי החיים. בכל הביולוגיה. זה דומה לנסיון להבין את הגיאולוגיה בלי להאמין בטקטוניקת הלוחות. פשוט לא תקבלו את התשובה הנכונה. כל העולם שלך יהיה עולם מסתורי במקום מקום מרתק.

כפי שהפרופסור שלי, קארל סייגן, אמר: כאשר אתה מאוהב אתה רוצה לספר זאת לכל העולם. כך, מדי פעם אני פוגש אנשים הטוענים ברצינות שאינם מאמינים באבולוציה. ותשובתי היא: "ובכן, למה לא? העולם שלכם רק הופך מורכב כאשר אינכם מאמינים באבולוציה. איך אתם מסבירים עצמות עתיקות של דינוזאורים או מאובנים, רדיואקטיביות, כוכבים רחוקים כמו השמש שלנו אך נמצאים בנקודה שונה במחזור החיים. הרעיון של זמן עמוק, של מיליארדי שנים מסביר את מרבית העולם שמסביבנו. אם מנסים להתעלם מכך. תפיסת העולם שלכם הופכת מטורפת ולא עקבית. אני אומר למבוגרים, אם אתם רוצים להכחיש את האבולוציה ולחיות בעולם שלכם, שהוא בלתי עקבו לחלוטין עם כל דבר שאנו צופים ביקום זה בסדר, אך אל תתנו לילדים שלכם לעשות זת כי אנו זוקקים להם. אנו זקוקים לאנשים משכילים מדעית, כמצביעים ומשלמי המסים של העתיד. אנו זקוקים למהנדסים שיוכלו לבנות דברים, לפתור בעיות. זה באמת קשה. בתוך מאתיים שנה תפיסת העולם הזה לבטח לא תתקיים. אין כל ראיות התומכות בה.

בארה"ב רבים מאמינים בבריאה כפי שהיא מתוארת בספר בראשית, במהלך ששת ימי הבריאה, שכל אחד מהם ארך 24 שעות. בריאתנים אלה, המכונים בריאתני כדור הארץ הצעיר מאמינים לרוב כי היקום נוצר לפני 6,000-10,000 שנה.

חברת גאלופ פרסמה ביוני האחרון כי 46% מהאמריקנים מאמינים בבריאתנות הקיצונית הזו, 32% מאמינים באבולוציה אך כזו שמונחית על ידי אלוהים, ורק 15% מהציבור האמריקני מאמין באבולוציה ה'אתאיסטית', כלומר באמת המדעית.

בשנת 1961 יצא לאור הספר "המבול של ספר בראשית" שבדרכים רבות הזין את תנועת בריאתני הארץ הצעירה בארה"ב. מטרת הספר היתה לשלב בין העדויות המדעיות לבין התוכן של סיפורי הבריאה והמבול בספר בראשית.

רעיון הבריאתנות נדחה על ידיי הקהילה המדעית מאז צאת ספרו של דארוין "מוצא המינים" ב-1859.

הערת העורך: אילו ניי היה חי בישראל, הוא היה מבין שהמצב פה הרבה יותר חמור. מילא החרדים, שהם המגזר המקביל לבריאתנוים הנוצרים של ארה"ב לא לומדים בסיס מדעי כלשהו, אבל הם מקדשים את אי הלימוד אפילו של מקצועות ליבה כמו מתמטיקה ואנגלית, כך שילדיהם לא יכולים להיות אפילו רואי חשבון ועורכי דין – לא רק מהנדסים, וימשיכו לנצח לחיות על חשבון מגזר משלמי המסים שהולך ומצטמק, והנושא הזה לצערנו אפילו לא ISSUE בבחירות. הבריאתנים האמריקנים ברובם עובדים (אם כי לא כמדענים – לפי הסקרים) ומפרנסים את בני משפחותיהם ומשלמים מסים.

לבלוג בנושאי טלוויזיה שדיווח על הצלחת הסרטון

1. xianghua,

לא דיברנו על כך שטיעוני God of the Gaps הם הטיעונים העלובים ביותר וכל בריאתן שמכבד את עצמו בורח מהם כמו מאש?
    לא דיברנו על כך שאם אתה מגדיר מושג כגון מורכב, אתה חייב לשתף אותנו בהגדרה של מושג זה. אל תשמור את ההגדרה בינך לבין החבר הדמיוני. זה לא יפה.

האם לא הסכמנו לא לומר מתכנן או תכנון כי אם אלוהים? הרי כבר כתבת את זה. מדוע אתה חוזר אחורה?
    האם אתה כבר מודה שאלוהים אינו תיאוריה מדעית, ולכן לא יכול להחליף שוב תורה אחרת?
    האם אתה כבר מבין שהחלשת תיאוריה אחת לא מחזקת תיאוריה אחרת?
    האם אתה מאמין שכדוה"א נברא לפני כ- 7000 – 6000 שנה?

2. xianghua,

האם אתה כבר מודה שאלוהים אינו תיאוריה מדעית, ולכן לא יכול להחליף שוב תורה אחרת?
    האם אתה כבר מבין שהחלשת תיאוריה אחת לא מחזקת תיאוריה אחרת?
    האם אתה מאמין שכדוה"א נברא לפני כ- 7000 – 6000 שנה?

3. xianghua
    החיים אינם שעון מתרבה – הם הרבה יותר מורכבים מזה – והם בהחלט אינם מחייבים מתכנן תבוני.

הרוב המכריע של המדענים מקבלים את האבולוציה – ותורה זו מעולם לא הופרכה. צר לי לאכזב אותך ידידי….

יש לנו הרבה מאוד הוכחות להתפתחות שעון כזה במשך מיליארדי שנים. ובוא אספר לך סוד (אל תספר לחברים שלך בבקשה) – גם בלי שום ראיות תורת האבולוציה היא נכונה והיא מספקת את ההסבר היחיד לחיים שאנחנו מכירים היום. קרא שוב – גם ללא שום ראייה!!!! מדהים, נכון?

לגבי ההתחלה של האדם – הכוונה היא שיש רצף התפתחותי מהתא הראשון ועד לכל אדם ולכל ייצור החי היום.

ובקשר לדינוזאורים – לא, היא לא טועה. דינוזואר אינו דג. שוב, צר לי לאכזב אותך.

4. שלום שוב קמילה,

השאלה כאן נורא פשוטה- האם שעון מתרבה מחייב תכנון או לא. ומתגובתך אני מבין שלא.

"הרב המכריע של המדענים מקבלים את האבולוציה התהליך כעובדה מדעית ואת תורת האבולוציה כתאוריה מדעית אלגנטית לעילא, ומהחשובות והמאוששות ביותר בעולם המדע."- שמופרכת כמעט כל שבועים מחדש.

" אז הנה, קיבלת תשובה, שעון כנ"ל דווקא קיים והוא נוצר בוודאות בתהליך טבעי לגמרי ואומרת לך את זה מדענית, אז הנה דווקא מצאנו."- יופי. את מסכימה ששעון מתרבה יכול להווצר בתהליך טבעי. עכשיו לאחר שהסכמת רק נראה אם אמונה זו מחזיקה מים.

כמובן שנטל הראיה הוא על זה הטוען טענה חזקה. האם יש לך הוכחה לכך ששעון שכזה אכן יכול להתפתח במהלך מליוני שנים? בתור תחלה אנו אמורים להראות כיצד נוצר נוצרת מערכת שכפול בצעדים הדרגתיים. האם את מכירה תרחיש להווצרות מערכת שכזו? זכרי- כל שלב בדרך לשעון מתרבה הוא קריטי. כל gap הנסתם באמונה למעשה משאיר אותנו רק עם אפשרות אחת- תכנון.

"שגיל היקום אינו מספר קטן של אלפי שנים אלא כמה מליארדי שנה, שהמאובנים, הגנטיקה, הביוכימיה, האנאטומיה והזואולוגיה, כולם מספקים אניספור עדויות לכך שתורת האבולוציה היא ההסבר הטוב ביותר, ביי פאר, "- את צודקת שזה ביי פאר, רק לכיוון השני.

"למגוון עצום של תופעות. אתה אחז בתחומים האלה כדי לבסס את טענתך שלאדם הייתה התחלה כלשהי?"- אז לאדם לא הייתה התחלה לשיטתך?

"זה אתה השכחן… שכחן די רציני יש לומר. ציינת, בין שאר השטויות שכתבת, את הכריש ואת הצלקנת כדוגמאות לדינוזאורים. הסברתי לך שהם אינם שייכים בשום צורה לקבוצה הטקסונומית המכונה דינוזאורים"- טקסונומיה היא שרירותית, להזכירך. כך שאת טועה.

5. האבולוציה היא תאוריה ללא כל בסיס מדעי או הוכחה רצינית.
    הבריאתנות היה ההסבר הנכון וההוכחה לכך היא שהיא כתובה בתורה.

6. קמילה….
    את מחפשת היגיון במקום שאין רצון לחשוב. והמחשבה היחידה שיש שם היא שקרים.

את צודקת בכל. לא לכל דבר יש התחלה. לא כל דבר שנראה "מתוכנן" מחייב מתכנן תבוני. אלא שקרים של עובדי אלילים ותו לא.

האבולוציה היא תורה הסברית. היא מתבססת על בסיס לוגי פשוט שלדעתי לא ניתן להפרכה. מעבר לכך – יש אינספור תצפיות שמאששות את התורה, ואין אף תצפית אחת שסותרת את האבולוציה.

הבריאתנים טמבלים אדירים – הם מטפסים על העץ הלא נכון. אבולוציה אינה מסבירה את מקור החיים אלא רק את ההתפתחות שלאחר שלב מסויים – אותו שלב שקיים DNA נושא מידע.
    הם תמיד נופלים בפח הזה וזה מדהים אותי כל פעם מחדש.