החללית בראשית התרסקה כשנפלה במהירות גבוהה מגובה של עשרה ק"מ

מד התאוצה של החללית פסק לפעול ברגע הלא נכון, ומנוע החללית כובה. החללית המשיכה להסתחרר והתרסקה על הירח במהירות גבוהה, קרוב לוודאי שהתפרקה לחלקים רבים

סלפי ששלחה החללית בראשית מגובה 22 ק"מ מעל הירח תוך כדי תהליך הנחיתה שנכשל בסופו של דבר. צילום SPACEIL והתעשייה האווירית.
סלפי ששלחה החללית בראשית מגובה 22 ק"מ מעל הירח תוך כדי תהליך הנחיתה שנכשל בסופו של דבר. צילום SPACEIL והתעשייה האווירית.

סוף עצוב: החללית בראשית התרסקה על הירח כעשר דקות לפני שהיתה אמורה לנחות על פניו. שמונה שנים של הכנות, שבעה שבועות של מסע בן 7 מיליון ק"מ בחלל, ברגע המכריע, כעשר דקות לפני שעמדה לנחות על הירח התרסקה החללית הישראלית על פני השכן הגלקטי שלנו. נחמה קטנה היתה בכך שהחללית הספיקה לשלוח שתי תמונות שצילמה במהלך ירידתה, אחת מהן היתה תמונת סלפי שלה על רקע קרקע הירח והשניה צילום של האיזור שבו היתה אמורה לנחות אך לבסוף התרסקה לתוכו.
עד עשר ורבע, כעשר דקות לפני הנחיתה המתוכננת הכל הלך חלק, ואז פתאום החלו הצרות – מכשיר ה-IMU המכיל מד תאוצה ואשר אמור היה לדווח למחשב החללית מתי היא מגיעה לגובה הרצוי להפעלת המנוע, ובמצב שבו החללית נמצאת במצב שבו המנוע נמצא בתחתית החללית מכיוון הירח, כשל ברגע המכריע. כתוצאה מכך, הפסיק המנוע לפעול והחללית בראשית החלה ליפול נפילה חופשית על הירח מגובה 10 ק"מ, במהירות עצומה, כ-400-500 קמ"ש.

עופר דורון, מנהל מפעל חלל של תעשייה אווירית, אמר במסיבת העיתונאים שנערכה זמן קצר לאחר התקרית כי "אחרי בחינה ראשונית של הנתונים נראה שאחד ממדי התאוצה לשרשרת אירועים שהובילה לכיבוי המנוע ולאי הצלחה. הגענו לירח, אבל לא בחתיכה אחת. כאב גדול לצד הצלחה אדירה". מהתחקיר עלה כי החללית החלה ליפול נפילה חופשית מגובה של 10 ק"מ, ככל הנראה במהירות של 400 עד 500 קמ"ש."

בדיקת שרשרת האירועים כבר החלה, כאשר מעל מאה המהנדסים של SpaceIL והתעשייה האווירית מנתחים את הנתונים שהתקבלו מהחללית לפני שנותק הקשר עימה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו שהגיע למרכז הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד, אמר לפני שהוחל בתהליך הנחיתה, כשעוד הכל היה כשורה, כי החליט להקים תוכנית חלל ישראלית. לא ברור למה כוונתו כי ישראל ממילא מעצמת חלל.
מיד לאחר ההתרסקות ניסה נתניהו לעודד את הנוכחים ואמר כי מדובר בהישג. "אם אתה לא מצליח בפעם הראשונה, אתה מנסה שוב", ציין ראש הממשלה. "עצם הניסיון הוא הישג כביר. בעוד שנתיים-שלוש, נהיה המדינה הרביעית להנחית חללית על הירח. בפעם הבאה נעשה את זה יותר ברכות".

נתניהו, ניסה בדבריו לאחר ההתרסקות להתחיל במו"מ עם יו"ר עמותת SpaceIL והתורם הראשי לגייס כסף לחללית ההמשך. לעומת זאת, אנשי Google XPrize פרסמו ציוץ בטוויטר שבו התחייבו לתת את המיליון הראשון לטובת החללית הישראלית הבאה. לדברי יונתן בש, אחד ממייסדי SpaceIL אמר בשיחה עם אתר הידען, כי במידה ויימצא תקציב, בניית החללית הבאה תארך כשנה וחצי, כאשר כל התכן קיים ונותר לייצר את הרכיבים מחדש, וכמובן, לתקן את הדרוש תיקון בהתאם לממצאי התקלה.

יונתן ויינטראוב, אחד משלושת יזמי הפרויקט אמר בשיחה עם אתר הידען: "היינו רחוקים עשר דקות לסיום המשימה הנומינלי. ראינו שהמהירות האנכית המשיכה לעלות כשהמהירות האופקית טרם סיימה להתאפס, ולכן היא הגיעה לקרקע במהירות של 900 מטר לשניה, מהירות מאוד גבוהה והתנגשה בו, דגל ישראל הגיע לירח, וגם התמונות שהילדים שלחו, אך לא בחתיכה אחת."

כפיר דמרי, שותף נוסף לשלשיית המייסדים אמר אף הוא בראיון איתנו כי יהיה צורך לחקור את שרשרת האירועים שהביאה להתרסקות, ובכל מקרה, המבצע הצליח עד כמעט הרגע האחרון, עורר את המודעות ללימודי המדעים בקרב בני נוער רבים, והראה את יכולתם של המהנדסים הישראלים ברמה גבוהה."
יריב בש, השותף השלישי לייסוד SPACEIL אמר כי "אנחנו מקווים ללמוד יותר על התקלות שהיו לנו, ונבנה חללית טובה יותר בפעם הבאה." על התקלה אמר בש כי ברגע שמד התאוצה חדל לפעול זה כמו שמכסים למישהו את העיניים ומבקשים ממנו לרוץ ישר, בוודאי שהוא לא יוכל, גם החללית לא יכלה להמשיך לנווט בלי מד התאוצה."

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שצפה בנחיתה על הירח עם ילדים בבית הנשיא בירושלים, דיבר אף הוא על ההישג ועל הטכנולוגיה הישראלית, שהביאה לכך שיקרה."

לוח הבקרה של החללית בראשית בעת ההתרסקות. הגברת מהירות במקום האטה. צילום: SpaceIL והתעשייה האווירית
לוח הבקרה של החללית בראשית בעת ההתרסקות. הגברת מהירות במקום האטה. צילום: SpaceIL והתעשייה האווירית

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שצפה בנחיתה על הירח עם ילדים בבית הנשיא בירושלים, דיבר אף הוא על ההישג ועל הטכנולוגיה הישראלית, שהביאה לכך שיקרה."

התמונה השניה והאחרונה ששלחה החללית בראשית לפני התרסקותה על הירח, ב-11 באפריל 2019. צילום: SpaceIL והתעשייה האווירית
התמונה השניה והאחרונה ששלחה החללית בראשית לפני התרסקותה על הירח, ב-11 באפריל 2019. צילום: SpaceIL והתעשייה האווירית

הקלטת השידור החי של הנחיתה המתוכננת, שהפך בבת אחת לשידור אירוע ההתרסקות

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

20 תגובות

  1. ל"מישהו"- חללית לדוגמא היא כמו מכונית. אם מישהו היה בונה היום מכונית מאפס בלי להסתמך על ההתפתחות הטכנולוגית של 150 שנה בנושא מכוניות, היתה יוצאת לו במקרה הטוב מכונית מקרטעת וגם יקרה מאוד.
    כך עם החללית – צוות הבקרה של spaceil עלה הרבה יותר במשכורות ובשעות עבודה מאשר צוות מנוסה, סיים עם מוצר פגום וגם לא השלים את המשימה.

  2. ורבין: לפי דבריך יכלו לתת לנאסא לשלוח חללית וזהו, הם כבר שלחו רכבים למאדים אז הם בוודאי היו מתמודדים עם זה. הרעיון היה ביצוע פרטי לא ממשלתי. חוץ מזה, שימוש בידע של התעשייה האווירית משמעותו הכנסת אנשים משלהם ובעלות מסוימת על הפרוייקט. להמנע מזה זו לא טעות, אלו גופים מאוד לא יעילים על סכנת קריסה, אוריינטציה צבאית וועדי עובדים, וזה בניגוד ישיר למטרת המשימה. אין עתיד לתוכניות חלל לא פרטיות.

    קשה לדעת האם התקלה היתה בעקבות הסתמכות על נתוני המדיד ללא יתירות (כלומר אלגוריתמיקה לא תקינה שגרמה לכיבוי תוכנתי של המנוע בעקבות מדידה שגויה), בשביל זה לא צריך 2 יחידות וגם לא את הידע של התעשייה האווירית. יותר סביר שמדובר בתקלה טכנית בה כשל במדיד גרם לכיבוי המנוע שלא כמתוכנת. זה גם סביר בגחח שריסט למחשב הפעיל את המנוע – אם ניהול המידע מהחיישנים מקבל מידע שגוי זה לא היה עוזר. אבל אי אפשר לדעת עדיין

    גיא: התקשורת היא כביכול אינטרנטית או מיתוג מנות אחר בקצב נמוך, לא רדיו אנלוגי בדומה לאפולו 11. אין אפשרות לשידור טלוויזיה רק הורדת קבצים

    קמ"ן: אין כמעט או בכלל אטמוספירה בירח.

    שואל השאלות: אין קשר. האוריינטציה לא היתה תקינה בגלל אי התקדמות הנחיתה כמתוכנן בעקבות הכשל הטכני במדיד, עוקב הכוכבים משמש לניווט לא אינרציאלי בחלל לא על פני הירח.

    ES: לכאורה בוצע בכוונה ריסט כללי למחשב כדי שיפעיל את המנוע למרות הכשל במדיד.

    מאיר שטרן: אם אני מבין נכון הנתונים שלך לא סותרים. היות שהתנועה היא בשני כיוונים, 500 קמש זה חישוב משוער של שניהם למהירות הירידה כלפי מטה בשעה. אבל גם אשמח להסבר ברור

  3. לא הבנתי מה קרה לצוות החללית למה לא מדברים עליהם? החללית לא מעניינת אותי. חיי אדם קודמים

  4. שלחו RESET לנסות להפעיל את IMU2 שגרם ל RESET כללי למערכת?
    או שזה פשוט קרה לבד, ללא התערבות מרכז בקרה.
    אם כן, איך הבקר ניסה לתפעל את התקלה ללא אישור?
    ורבין ידוע לך משהו?

  5. חמאס מודיעה על מעורבותה בכשל החללית..מפגיעה ישירה של רקטה..
    כנראה הם שם מזמן…!

  6. לא מבין מדוע לא השאירו מצלמה פועלת ומשדרת וידאו בזמן הנחיתה. יכלו להבין מה קרה. כאן לא יוכלו למצוא הקופסה השחורה ולשחזר.

  7. שאלה האם יש קשר בין הבעיה שהייתה בעוקב הכוכבים ובשינויים שנעשו בו לבין ההשפעה על יחידת מד התאוצה?ממה שהבנתי הבעיה התחילה באורינטצייה של החללית מה שגרם לאיבוד תקשורת.

  8. היה אפשר להסתפק בלווין תקשורת סביב הירח עם מצלמת 4k עם רזולוציה אופטית גבוהה
    ושליחת רובוטים קטנים מהלווין לקרקע שיבצעו עבודות מחקר

  9. מהנתונים הגיעו בשעת ההתרסקות שלהערכתי מנתוני החללית ששודרו, החללית התרסקה בשעה 22:23:02 במהירות אופקית 946 מטר לשניה או כ 3400 קמ"ש ובמהירות אנכית של 134.3 מטר לשניה. אלה הנתונים האחרונים ששודרו ונקלטו בשעה 22:23:01 בגובה 145 מטר מהקרקע. בזמן שעבר לנתונים להגיע לארץ מהירח (כשניה ושליש) החללית התרסקה על פני הירח כשתערובת הדלקים שלה מן הסתם התפוצצה. להערכתי רסיסי החללית מפוזרים על פני קילומטרים רבים

  10. לדעתי מדובר בבאג תוכנה יותר מאשר בעיית חומרה, אבל בהחלט יתכן שמנוע מבוסס לחץ הליום פחות מתאים לחלק של משימת נחיתה.

  11. היו שני מדי תאוצה בחללית. לו היה ניהול נכון של המידע, תקלה באחד מהמדידים לא יכלה להפיל את המשימה.
    המתכננים לא השקיעו בניהול מידע, כיוון שכולם היו חסרי ניסיון לחלוטין בבקרת לוויין בחלל.
    עמותת Spaceil נמנעה במודע מניצול ניסיון בבקרת חלל שנצבר בתעשייה האווירית במשך 35 שנה, וזהו לדעתי אחד ממחדליה החמורים.

  12. דוברות איחוד הצלה – ישראל*
    תאונה עם מעורבות חללית אירעה בירח.

    חובשים באיחוד הצלה סניף ירח העניקו טיפול רפואי ראשוני בזירת התאונה.

    אלי ביר נשיא וחובש באיחוד הצלה שהעניק סיוע רפואי ראשוני בזירת התאונה סיפר: "יחד עם צוות ניידת טיפול נמרץ הענקנו סיוע רפואי ראשוני לחללית כשהיא סובלת מפגיעה רב מערכתית.
    לצערנו נקבע מוות בזירת ההתרסקות

    לפרטים נוספים: נחמן טובול דובר און ליין של איחוד הצלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן