האם גם הדבורים מתמכרות לקפאין וניקוטין?

מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה מצא כי דבורים מעדיפות צוף עם ריכוז קטן של קפאין וניקוטין על פני צוף ללא חומרים אלה. “ייתכן ומדובר בפיתוח אבולוציוני שנועד לגרום להתמכרות של הדבורה”, אמרו החוקרים

דבורים מייצרות דבש

דבורים מעדיפות צוף בעל ריכוזים קטנים של ניקוטין וקפאין על פני צוף ללא חומרים אלה- כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת חיפה. “ייתכן ומדובר בפיתוח אבולוציוני שנועד, בדיוק כמו אצל בני אדם, לגרום להתמכרות של הדבורה”, ציין פרופ’ עדו יצחקי, אחד מעורכי המחקר.

בעוד שעיקר החומר ממנו עשוי צוף הפרחים עשוי מסוכרים, שמטרתם להעניק אנרגיה למאביקים הפוטנציאלים, ישנם סוגים של פרחים שבצוף שלהם יש גם כמויות של חומרים הידועים כרעילים דוגמת קפאין וניקוטין. במחקר הנוכחי ביקשו קבוצת החוקרים בחוג לביולוגיה אבולוציונית סביבתית ובמחלקה להוראת המדעים-ביולוגיה של אוניברסיטת חיפה באורנים בראשות פרופ’ יצחקי יחד עם פרופ’ גדעון נאמן, פרופ’ משה ענבר וד”ר נטריגין סינגרוולן לבדוק האם גם חומרים אלה “מפתים” את הדבורים או שהם תוצר שלא קשור בהכרח למטרה זו.

הניקוטין מופיע בטבע בצוף של פרחים בריכוזים של עד 2.5 מיליגרם לליטר, בעיקר במינים שונים של טבק. הקפאין מופיע בטבע בדרך כלל בריכוזים של 11-17.5 מיליגרם לליטר, בעיקר בהדרים, אולם בצוף פרחי אשכולית הוא מופיע בריכוז גבוה הרבה יותר של 94.2 מיליגרם לליטר. כדי לבדוק האם הדבורים מעדיפות צוף המכיל קפאין וניקוטין אפשרו החוקרים לדבורים לבחור בין צוף מלאכותי שהכיל סוכר בריכוז המצוי בפרחים בטבע וריכוזים שונים של קפאין וניקוטין לעומת צוף “נקי” שהכיל רק סוכר. ריכוזי החומרים נעו מהריכוזים הטבעיים ועד לריכוזים גבוהים הרבה יותר.

מהממצאים עולה כי דבורים מעדיפות באופן מובהק צוף שמכיל ניקוטין וקפאין. ריכוז הניקוטין המועדף על הדבורים היה 1 מיליגרם לליטר בדומה לריכוזו בטבע. ככל שהריכוז עלה על ריכוז זה הן העדיפו באופן מובהק צוף “נקי”. הדבורים העדיפו באופן מובהק צוף שהכיל 100 מיליגרם לליטר של קפאין, אולם מעבר לריכוז זה הן העדיפו באופן מובהק צוף “נקי”.

לדברי החוקרים, קשה לקבוע בוודאות האם החומרים הממכרים בצוף התפתחו במהלך האבולוציה כדי לייעל את תהליך ההאבקה, אולם אפשר לשער על פי הממצאים כי הצמחים שנבררו במהלך הברירה הטבעית היו אלו שפתחו ריכוזים “נכונים” של חומרים ממכרים אלה כך שהם יימשכו את הדבורים ולא יידחו אותם, מה שכמובן מעניק להם יתרון גדול על פני צמחים אחרים.

הם אף הדגישו שהניסוי הנוכחי הוכיח העדפה ולא התמכרות, וכעת בכוונתם לבדוק האם הדבורים אכן מתמכרות לניקוטין וקפאין.

1. בקרוב למכירה: זרעים של צמחים ששונו גנטית לבטא מסלול ביוכימי ל-1 מ"ג לליטר קפאין בצוף אך לא בתוצרת החקלאית.
    האם חקלאי יוכל לתבוע חקלאים שכנים שמשתמשים בזרעים אלו כי הם גונבים לו את כל הדבורים המאבקות?

2. הניסויים בוצעו בפקולטה לחקלאות ברחובות, במעבדת טריוקס, ע"י ד"ר אוהד אפיק וארז צור

3. לערן(1):
    זה מזכיר לי בדיחה (מבוסס על קטע מתוך הספר “Gina says”):
    אדם א’ ואדם ב’ משוחחים.

א’: למה שדבורים ייתמכרו לניקוטין?
    ב’: אבל הן לא מתמכרות לניקוטין!
    א’:אז מדוע הן לא מתמכרות לניקוטין?
    ב’: למה שדבורים ייתמכרו לניקוטין?
    א’: זה בדיוק מה ששאלתי!

4. ערן M:
    בכותרת יש סימן שאלה וכך גם במאמר כך שלא ברור על מה אתה מעיר.

יש, עם זאת, קצת בעיה בחלק מן הניסוחים שמרמזים כאילו ההעדפה היא התפתחות אבולוציונית של הדבורים בשעה ששום דבר במחקר אינו מלמד על כך וקריאה מלאה של הטקסט מלמדת שלמעשה מדובר בהתפתחות של צמחים שמנצלים את העדפות הדבורים.
    כאמור – זו בעיה בניסוח ולא במחקר עצמו.

5. "הם אף הדגישו שהניסוי הנוכחי הוכיח העדפה ולא התמכרות, וכעת בכוונתם לבדוק האם הדבורים אכן מתמכרות לניקוטין וקפאין".

לעומת הכותרת:

האם גם הדבורים מתמכרות לקפאין וניקוטין?