רקע על המאבק בין הבריאתנים למדענים

משפט הקופים ב-1925 היה תחילתו של מסע אנטי אבולוציוני שנמשך עד היום

עטיפת הספר עימותים גדולים במדע
עטיפת הספר עימותים גדולים במדע

"וידע קין את אשתו" מהיכן לעזאזל זו הגיעה? מתוך ההצגה 'משפט הקופים'.

קישור ישיר לדף זה: http://www.hayadan.org.il/rekaevo.html

בפרק "ה'בולדוג' של דארווין נגד סאם החלקלק מתוך הספר עימותים גדולים במדע מאת האל הלמן, הוצאת הד-ארצי – מעריב, 2001, כותב המחבר כי אף על פי שהצוות האבולוציוני בדייטון השיג בדיוק את מה שביקש להשיג ואף על פי שמדינת טנסי יצאה מן העניין בבושת פנים, לא נרתעו הכוחות האנטי-אבולוציוניים מן התוצאות כהוא זה. האמת היא שרק בשנת 1967 יכלו מחנכים ללמד את תורת האבולוציה באורח חוקי במדינת טנסי. יתר על כן המחלוקת המתמשכת הותירה את האבולוציה מחוץ לספרי הלימוד ולתוכניות הלימודים בבתי ספר רבים בארצות הברית, במיוחד במדינות הדרום. בעקבות משפט סקופס, הוגשו מידית תריסר הצעות חוק אנטי-אבולוציוניות, ושתיים מהן, במיסיסיפי ובארקנסו – התקבלו. לאחר מכן, אירעו שני אירועים בולטים שהוסיפו כוח למחנה של חסידי האבולוציה.

הלמן מפרט כי האירוע הראשון הוא פנים מדעי – מיזוג בין הגנטיקה, הסיסטמטיקה (מיון טקסונומי של קבוצות ביולוגיות) ופליאונטולוגיה והאירוע השני היה הצלחת ברית המועצות בשיגור הספוטניק שהחל את מרוץ החלל. אירוע זה חישמל את הממסד המדעי והוביל למאמץ מרוכז לשפר את הוראת המדע בקרב הצעירים האמריקנים. הוראה זו כללה הכרה בתיאורית האבולוציה כמסד הכרחי לחלוטין, עיקרון מארגן בסיסי, של הביולוגיה המודרנית.

החוק בארקנסו בוטל בהוראת בית המשפט העליון והבריאתנים החלו לשנות גישה כי הבינו שהיא מנוגדת לתיקונים הראשון וה-14 לחוקת ארה"ב. לכן הציעו פתרון מחוכם: הפיכת הדוקטרינה שלהם ל"מדע" – מדע הבריאה. מכיוון שגם המילה בריאה חשודה במקור דתי הם שינו שוב את השם וכינו את התורה שלהם תיאורית התכנון הנבון. באמצעות הגישה החדשה הם הצליחו להעביר חוקים פה ושם שחיבו ברוב המקרים את הוראת שתי הגישות גם יחד כמו החוק שהתקבל בשנת 1981 בלואיזיאנה ואולם בית המשפט העליון דחה את החוק הזה ברוב של 7 נגד 2.

השלב הבא, שבו אנו נמצאים עד היום הוא שלב מירור חהיים. הבריאתנים כקבוצה קולנית מסוגלים באמצעות הסתננות למועצות חינוך מקומיות ולקבוצות פוליטיות למרר את חייהם של מורי מדעי הטבע ושל המו"לים של ספרי הלימוד לביולוגיה בעבור בתי הספר. שתי הקבוצות הללו, הנתונות להטרדה רצופה ומתמשכת, מתפתות בסופו של דבר להתחמק מבעיה זו על ידי המעטה בערך המדע האבולוציוני או אף התעלמות ממנו, ובכך הן משחקות לידי הבריאתנים. כיום גם מנצלים הבריאתנים ויכוחים בקרב המדענים כדי להדגיש כי השקפתם הרבה יותר פשוטה ומיושבת.

שקרים שהם מפיצים במהלך ויכוחים כאלה יכולים להופיע בצורות רבות ושונות, בכלל זה מה שאפשר לכנות בשם "מדרונים חלקלקים" סביב הטיעון הבסיסי. אחד הרווחים בהם גורס שבמערכות בגופים חיים, כגון העין, הן כה "מורכבות באופן שאינן ניתנות לצמצום" וכה תלויות אלו באלו, עד שפשוט אי אפשר להאמין שכל המערכות הללו היו מסוגלות להתמזג באמצעות הברירה הטבעית ולהגיע לשלמות המתפקדת בהרמוניה עילאית. חייב להיות סוג מסוים של "תכנון נבון" במקום כלשהו. ריצ'ארד דוקנינס, בנסיונו להתמודד עם טיעונים בריאתניים כגון אלה הקדיש באחד מספריו לא פחות מ-59 עמודים לנושא העין בלבד.

תחום נוסף הוא תחום הפערים ברשימת המאובנים, עליו עמדנו במאמר "תפיסות שגויות של האבולוציה". ישנם בריאתנים שקצב מילוי הפערים על ידי המדע לא מספק אותם ולדעתם כל פער שאינו מתמלא מעיד על בורא.

מדרון חלקלק נוסף: הבריאתנות מקורה ב"טיעון התכנון", שהועלה לפני 200 שנה בידי התיאולוג הבריטי ויליאם פיילי. אם אתה מוצא שעון על האדמה, מה הסבירות שהוא נבנה במקרה? לא גבוהה, עליך להודות. באורח דומה, מה הסבירות לכך שבן אדם מופיע בצורה כזו? תיאורית התכנון הנבון המודרני משווה את הבולוציה עם יד המקרה וטוענת כי המורכבו לא יכולה שלא להיות פרי תכנון. דוקינס מדגיש כי רבים מהתיאורטיקנים של 'התכנון הנבון' המתקשים לקבל את האבולוציה הדאורוינית, פשוט מחטיאים נקודה חשובה (או מתעלמים ממנה) והיא כי "דארוויניזם אינו תורה של סיכוי אקראי. זוהי תיאוריה של מוטציה אקראית ושל ברירה טבעית מצטברת ולא אקראית".

לדברי הלמן, אימוצה של התורה הבריאתנית עלולה לגרום לתוצאות רציניות. על פי אחת ההערכות היא מחיבת ביסודו של דבר "לכל הפחות", הפניית עורף לכל האסטרונומיה המודרנית, לחלק גדול מהפיסיקה המודרנית ולרוב מדעי כדור הארץ. בנוסף, מתרבים הנסיונות להחיל את העקרונות האבולוציוניים על תחומים שונים כגון הרפואה, פיקוח על מזיקים, חקלאות ואפילו פסיכולוגיה ופסיכיאטריה, אנתרופולוגיה, תורת המוסר וסוציולוגיה (לדוגמה מקורות מדעי ההתנהגות) ואני אוסיף מהרצאתו של ד"ר דוד פסיג – גם העתידנות היא שלוחה של האבולוציה.
"…הבה נצא מנקודת הנחה כי הבריאתנים אכן ישיגו את מבוקשם. אין כל ספק שההוראה שתצמח מאימוץ כזה, תחליש את יכולתו של הציבור לשקול ולהעריך עקרונות מדעיים. על קרקע כזו, יהיה קל מתמיד להצמיח דפוסי חשיבה אוויליים." ואכן משאלי דעת קהל מראים כי כמעט מחצית מהאמריקנים מאמינים שאלוהים ברא את בני האדם במרוצת עשרת אלפים השנים האחרונות וכי 75 אחוזים מהאמריקנים אינם מסוגלים לענות בהצלחה על שאלון מדעי בסיסי של המוסד הלאומי למדע (הקרן הלאומית למדע), שמציג בין היתר שאלות כגון – האם בני אדם ודינוזאורים חיו באותה תקופה.
מה שקורה בשטח הוא חלק מהתעצמות האמונות הפונדמנטליסטיות, יחד עם חיזוק הרגשות האנטי-מדעיים של הציבור בכלל. ואף על פי שרמתו המדעית של בעל תואר בארצות הברית היא הגבוהה ביותר בעולם, הרי החינוך המדעי בכיתות הנמוכות יותר הוא גרוע מאי פעם. הממצאים הסותרים הללו אינם מבשרים עתיד מרנין בעבור אומה זו.

לרכישת הספר "עימותים גדולים במדע" באתר מיתוס

ידען דארווין והמאבק על האבולוציה
תפיסות שגויות אודות האבולוציה
מאמרים נוספים בנושא:
האבולוציה – עובדה שאין להפריכה
האבולוציה של האבולוציה
האבולוציה כתורה המסבירה תופעות החל מהתפתחות היקום ועד להתפתחות החברה – יובל נאמן
בריאה מול אבולוציה
בריאתנות או אבולוציה
אבולוציה של תיאוריות
תוכנית לימודים חדשה של האבולוציה באוהיו מטרידה את תומכי המדע
תפיסות שגויות אודות האבולוציה

יש 4 תגובות לדף זה
0:18 13/04/2004
השולח: ס.יהודה

ההתפתחות האבולוציונית של המאבק בתורת האבולוציה
0:30 13/04/2004
השולח: א.בליזובסקי

תומכי האבולוציה נשמע לי פרווה
0:45 13/04/2004
השולח: ס.יהודה

יש בזה משהו
1:53 13/04/2004
השולח: ד.אורן

ריצארד דוקינס

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן