מדען ישראלי העובד בנאס"א פיתח שריר מלאכותי

ד"ר יוסף בר-כהן, העובד בנאס"א נמצא בחזית המחקר בתחום הפולימרים האלקטרו-אקטיביים או בקיצור -שרירים מלאכותיים

שרירים מלאכותיים. איור: נאס''א

שרירים מלאכותיים יוכלו בעתיד להתחרות באליפות העולם בהאבקות ,WWF או לפחות בתחרות רשמית של הורדת ידיים. התרחיש המדע בדיוני הזה הופך למציאות ככל שהמדענים מתקרבים לבניית שרירים מלאכותיים לרובוטים שייראו ויתנהגו בדיוק כמו שרירים של בני אדם או בעלי חיים. מדענים ומהנדסים ברחבי העולם מתמקדים בטכנולוגיות המקבלות השראה מהטבע כגון שרירים מלאכותיים ואינטלגנציה מלאכותית.

בעתיד, רובוטים דמויי חרקים עשויים לצאת מפס הייצור כאשר הם אורזים את עצמם למשלוח. רובוטים אינטלגנטיים עשויים לקרוא ספר בקול רם, לדון במצב המניות ואפילו להחליף את הכלב כידידו הטוב ביותר של האדם.

"החזון שלי הוא שנראה אנשים ביוניים, בעיקר בני אדם בעלי שרירים מלאכותיים, ולחלופין נראה רובוטים המחקים את הביולוגיה, אומר ד"ר יוסף בר-כהן, חוקר בכיר במעבדה להנע סילוני של נאס"א.

מאז שנת ,1996 בר-כהן הוא המנטור והמקדם של הקשר בין טכנולוגיה וחומרים הקרויים פולימרים אלקטרואקטיבים, והידועים גם בכינוי "שרירים מלאכותיים". חומרים אלה מתכופפים, נמתחים ומתכווצים כמו שרירים ביולוגיים כאשר עובר בהם זרם חשמלי.

כדי לבצע הדמיה של הפולימרים האלקטרו-אקטיביים, זרק בר-כהן לחלל האוויר לפני כשלוש שנים אתגר למדענים ומהנדסים ברחבי העולם. הוא ביקש לראות אם מישהו יוכל לפתח זרוע רובוטית המבוססת על שריר מלאכותי שיוכל להתחרות בהורדת ידיים כנגד אדם ולנצח. "אתגר זה דורש מעקב אחר בעיות מכל מיני סוגים, הנמצאות בחזית הטכנולוגיה והנדסה, הן בתחום בקרת הרובוטים והן בתחום התבונה המלאכותית." אמר.

אף כי אף אחד לא הצליח בינתיים לענות על האתגר הזה, הצליחו המדענים להתקדם בחיפוש אחר דרכים לבקרה של זרוע רובוטית. בנוסף, מקווה בר-כהן לראות טכנולוגיות שישלבו בין השרירים המלאכותיים ופרוטזות ויאפשרו לנכים לבצע פעולות פיסיות באורח עצמאי.

מדענים ומהנדסים מלפחות 14 מדינות הצטרפו למאמץ לבנות פולימר אלאקטרואקטיבי אפקטיבי יותר מאלה הקיימים כיום, ויפתחו או לפחות יציעו רעינונות לפיתוח מנגנונים ומכשירים בעתיד. דוגמה לכך הוא מגב אבק, קרוב רחוק של מגב הגשם במכונית, שיכול לבצע מגוון משימות כמו למשל ניקוי קולטי השמש בחללית. מגב כזה עשוי להיכלל במשימות חלל עתידיות.

"פיתוח מגב אבק עשוי להיות אבן דרך חשובה עבור שדה המחקר של הפולימרים האלקטרואקטיביים, כאשר הם יהיו המכשיר הראשון שיציג את היכולת של החומרים הללו ליצירת פתרונות ייחודיים שאף חומר או מנגנון אחר יוכלו לבצע." אומר בר-כהן.

המדענים עשויים להשיג תוצאות במעבדות, אך תידרש עוד עבודה רבה לפני שהרובוטים יארזו את עצמם למשלוח הביתה וינקו את כלי האוכל שלנו לעיני כל האורחים בעת מסיבת קוקטיל. "אני תולה תקוות רבות בשדה הזה, אך ציפיותי להתקדמות יותר מציאותיות" אומר בר-כהן.

"התחום הזה דורש עדיין שיפורים רבים בתשתית וכן הבנה טובה יותר של התנהגות החומרים לפני שנוכל ליצור מהם מוצרים לקהל הרחב.

לדף הנושא באתר נאס"א (כולל התמונה)