מדענים יצרו חיידק מלאכותי

לראשונה הצליחו מדענים לתכנן ולבנות יצור מלאכותי מהונדס: חיידק, שגופו מבוסס על חומצת-אמינו – מאבני הבניין הבסיסיות ביותר של כל גוף חי. חומצת האמינו שימשה לחיידק ליצירת חלבון. אלא שאין לחלבון הזה אח ודוגמא כיום בטבע. הוא שונה.

עבודת המחקר שבוצעה במכון סקריפס בלה-הולה, קליפורניה, הוגדרה כ”אחד ההישגים המדעיים הגדולים ביותר של העת האחרונה”. הטכניקה בה השתמשו המדענים מבטיחה לפרוץ מסלולים חדשים ליצירת תרופות מתוחכמות בעתיד. תוך חסכון בעלויות.

החומר הגנטי, הדנ”א, של כל אורגניזם חי על פני כדור הארץ מבוסס על צופן הבנוי משלוש אותיות. הן מכונות “קודונים”. באמצעות צופן זה מיוצרים 20 חומצות האמינו של כל היצורים החיים. אלא שצוות המחקר האמריקני הביא את החיידק המלאכותי שהונדס – גירסה לזן – E.coli לייצר חומצת אמינו אחרת מהידועות. היא מסומנת כחומצה מס.,21 משמשת בסיס ליצירת חלבון חדש.

החיידק, כך נמסר, השתמש לבניית חומצת- האמינו רק בסוכר ובמים. המדענים הסבירו שלבניית החיידק המלאכותי הם נטלו גנים מחיידק אחר וגם גן שמקורו בזרע של יונק ימי. הוא נדרש להם לתהליך המטבולי (חילוף החומרים) ש מתבצע במהלךיצירת החלבון. חומצת האמינו מהסוג החדש פעלה כמו כל אחת מ-20 האחרות שידועות.