Youtube Twitter Facebook
  • חלל ואסטרונומיה
    • אסטרופיסיקה
    • אסטרונומיה
    • מערכת השמש
    • משימות חלל
    • אדם בחלל
  • סביבה ואנרגיה
    • מדעי הסביבה
    • מדעי כדור-הארץ
    • סוגיות סביבתיות
    • אנרגיה
    • תחבורה
  • מחשוב וטכנולוגיה
    • מדעים מדויקים
    • מיחשוב ורובוטיקה
    • ננו-טק
    • טכנולוגיה צבאית
    • עתידנות
  • ביולוגיה ורפואה
    • אבולוציה וטבע
    • רפואה
    • גנטיקה
    • המוח
  • חברה והיסטוריה
    • מדע וחברה
    • היסטוריה
    • הספקן
    • מדע בדיוני
    • מדענים
  • מדע בישראל
    • מחקר ופיתוח בישראל
    • ביוטכנולוגיה בישראל
    • ישראל בחלל
    • התעשיות הבטחוניות
    • אקדמיה וחינוך
  • חלל ואסטרונומיה
    • אסטרופיסיקה
    • אסטרונומיה
    • מערכת השמש
    • משימות חלל
    • אדם בחלל
  • סביבה ואנרגיה
    • מדעי הסביבה
    • מדעי כדור-הארץ
    • סוגיות סביבתיות
    • אנרגיה
    • תחבורה
  • מחשוב וטכנולוגיה
    • מדעים מדויקים
    • מיחשוב ורובוטיקה
    • ננו-טק
    • טכנולוגיה צבאית
    • עתידנות
  • ביולוגיה ורפואה
    • אבולוציה וטבע
    • רפואה
    • גנטיקה
    • המוח
  • חברה והיסטוריה
    • מדע וחברה
    • היסטוריה
    • הספקן
    • מדע בדיוני
    • מדענים
  • מדע בישראל
    • מחקר ופיתוח בישראל
    • ביוטכנולוגיה בישראל
    • ישראל בחלל
    • התעשיות הבטחוניות
    • אקדמיה וחינוך
כלי הרכב ייראו שונים מאוד ב-15 השנים הקרובות
ראשי » מחשוב וטכנולוגיה » מיחשוב ורובוטיקה » רובוטיקה » תבונה מלאכותית
אבי בליזובסקי 10 באוקטובר 2018 4 תגובות

כך אומר ד"ר נועם ארקינד, מנכ"ל ארבה רובוטיקס המפתחת מכ"ם למכוניות אוטונומיות

ד"ר נועם ארקינד, מנכ"ל ארבה רובוטיקס במפגש Silicon Club. צילום: איילת גרדמן
ד"ר נועם ארקינד, מנכ"ל ארבה רובוטיקס במפגש Silicon Club. צילום: איילת גרדמן

ד"ר נועם ארקינד, מנכ"ל ארבה רובוטיקס במפגש Silicon Club. צילום: איילת גרדמן
כלי הרכב ייראו שונים מאוד ב-15 השנים הקרובות. כך אומר ד"ר נועם ארקינד, מנכ"ל ארבה רובוטיקס במפגש ה-Silicon Club שהתקיים ב-18 בספטמבר 2018, ועסק בטכנולוגיות שישנו את חיינו בעשור הקרוב. ארבה רובוטיקס מפתחת מכ"ם ברזולוציה גבוהה שיגביר את רמת האוטונומיה של המכונית.
לדברי ד"ר ארקינד, ארבה רובוטיק שהתחילה כחברת רובוטיקה החליטה להתמקד בסוג אחד, אך חשוב של רובוטים – מכוניות אוטונומיות. החברה מפתחת מכ"ם בעל ביצועים גבוהים, שיאפשרו למכונית לקבל החלטות בעצמה.

כלי הרכב הולכים ומשתנים. בקרוב נראה הרבה יותר מכוניות חשמליות בכבישים, כך לדוגמה סין הכריזה שעד שנת 2020 כל המכוניות יוחלפו במכוניות חשמליות. שינוי נוסף הוא שכלי הרכב ידברו זה עם זה ועם הסביבה, ותהיה לכך השפעה הן על תעשיית הרכב והן על התשתיות. תלות זו מביאה עימה גם סיכון סייבר.

כמו כן, אם כלי הרכב יקבלו את ההחלטות לבד עד לרמה שבסופו של דבר ינהגו לבד, לא יהיה טעם שכל אחד יחזיק רכב לעצמו. נראה יותר שיתוף רכבים. לפיכך כלי הרכב האוטונומיים הראשונים הם מיניבוסים שסובבים בקו קבוע – שאטלים אוטונומיים. הפרויקטים היום הם עדיין סגורים ויקרים, הם דורשים חוות שרתים שלמה בתא המטען. כלי הרכב יוקפו בחיישנים מכל צדדיהם, ומערכת קבלת ההחלטות בודקת את נתוניהם ומשנה את ההחלטות בהתאם.

"המחיר היקר גורם לכך שפונקציות חדשות כמו נסיעה אוטונומית בפקק או תכונות בטיחות יגיעו קודם כל למכוניות היוקרה ורק לאחר מכן יגיעו למכוניות העממיות יותר. גם רגולציות בטיחות של תעשיית הרכב, כדוגמת NCAP, דוחפות קדימה את נושא החישה ויכולת קבלת ההחלטות. המכוניות תהיינה בטוחות יותר אפילו בשנתיים-שלוש הקרובות. לא צריך להיות עתידן כדי לראות שכל הטכנולוגיות הדרושות לפיתוח מכוניות אוטונומיות תבשלנה בקרוב, השאלה היא כיצד הציבור יקבל את הטכנולוגיה הזו."

מלבד החשש בציבור, יש עדיין בעיות שמונעות מהשוק הזה להתפוצץ. הראשונה היא עד כמה הטכנולוגיה בשלה הן מבחינת אמינות והן מבחינת עלות. החיישנים שבהם משתמשים היום ברכבים אוטונומיים יקרים מאוד. המון חיישנים על הגג, וכוח עיבוד גדול מאוד ויקר, והם גם לא ברמת אמינות גבוהה, וכפי שראינו אצל טסלה ואובר, הם עשויים לגרום לתאונות.
לדברי ד"ר ארקינד, כבר היום יש מכ"מים לרכב, אך הרזולוציה שלהם עדיין נמוכה. מכ"ם מסייע מאוד כבר כיום לשיוט ולעצירה אוטומטית, אך עדיין לא ברמה שתספיק לרכב אוטונומי. למכ"ם יש יתרונות רבים, הוא עמיד בתנאי סביבה קשים כגון ערפל, גשם, שלג, ואבק, והוא מסוגל לזהות עצמים בכביש ממרחק גדול, אפילו דרך המכונית שלפניו. "כך למשל, אם יש שני כלי רכב (בדוגמה הראה מכונית פרטית ואופנוע) שנוסעים זה לצד זה, הם עלולים להיחשב בעיני מחשב המכונית כעצם אחד, ולכן אנו גם משתמשים ביכולת הפרדת מטרות באמצעות דופלר. אם שתי מטרות זזות במהירויות שונות אפילו במקצת, אפשר להפריד ביניהן."

מכ"ם למכוניות אוטונומיות. איור: ארבה רובוטיקס
מכ"ם למכוניות אוטונומיות. איור: ארבה רובוטיקס

מניעת תאונות

"התאונות של טסלה ואובר, אלה שנגרמו באשמת הרכבים, קרו בגלל בעיות חישה. גם כאשר החיישנים ראו את המטרה, הם לא הצליחו לזהות שזו מטרה מסוכנת, כמו למשל כשהמכונית של טסלה פגעה במכונית כיבוי אש חונה. יכולת הפרדת המטרות אינה טובה. אם אדם היה עומד ליד המשאית לא היה סיכוי לראות אותו."
"בסופו של דבר יהיו מספר מכ"מים על הרכב, שמקצתם ייצרו תמונה של שדה ראיה צר ברזולוציה סבירה, ואחרים שדה ראיה רחב ברזולוציה נמוכה. המכ"ם שאנו מפתחים יתן תמונה ארבע ממדית – ויאפשר למחשב המכונית לקבל החלטות המתחשבות בשדה ראיה רחב."
"המכ"מים שיש היום לא יודעים לזהות גובה, ועלולים לגרום למכונית לעצור בגלל פחית קולה על הכביש. בצורה בה המכ"ם שלנו מתוכנן, הוא יוכל לזהות הבדלי גבהים. הוא יתן למכונית חיווי על מה שקורה מסביבה ברזולוציה של אלפי פיקסלים. זו רזולוציה מספיקה כדי לאפשר למכונית אוטונומית לקבל החלטות."
מכשירי המכ"ם שאנו מפתחים רואים בגלים מילימטרים, ואנו מאפשרים לקבל מספר גדול של ערוצים בנפח סיליקון קטן. המעבד מסוגל לטפל ב-72 תמונות מכ"מ בו זמנית. אנו מפעילים מכונית אחת לבדיקות, ויודעים למשל מהי צורת המעקים לצד הכביש – רק בעזרת גלי RF (רדיו), לזהות היכן נמצא כל עצם ומהירותו, ולהפריד בין העצמים גם כשהם צפופים.

כעת אנו עובדים במקביל גם על שילוב של חיווי המכ"ם עם מידע ממצלמה. כשיש לנו גם מכ"ם ברזולוציה גבוהה, וגם מצלמה – יש את כל הפרטים הדרושים לקבלת החלטות של עקיפה ועצירה.

"ארבה רובוטיקס מעסיקה כשישים עובדים, רשמה בסביבות עשרה פטנטים עד כה גייסנו 23 מיליון דולר, פיתחנו שלושה שבבים שנמצאים במכונית המבחן. אנו נמצאים בקשר עם כל חברות הרכב, מתחרים במכרזים של חברות רכב עולמיות. בשלב מסוים בתקופה הקרובה נעשה הקפאת מצב ונעבור לייצור."

עוד בנושא באתר הידען:

  • מניעת תאונות דרכים של מכוניות אוטונומיות: בינה מלאכותית לא תספיק – היא צריכה גם ללמוד
  • היחיו מכוניות אוטונומיות עם מכוניות נהוגות בידי אדם בו זמנית?
  • מכוניות ללא נהג כבר כאן אך הכבישים אינם מוכנים
ארבה רובוטיקס מכוניות אוטונומיות מכונית אוטונומית תבונה מלאכותית
אבי בליזובסקי

אודות המחבר - אבי בליזובסקי

עורך אתר הידען ([email protected])

4 תגובות

  1. אבי בליזובסקי 11 באוקטובר 2018 בשעה 16:41

    לא. כי כפי שאתה יכול לקרוא יש עוד דיווחים מאותו כנס ואף אחד לא שילם לי.

  2. י.פורת 10 באוקטובר 2018 בשעה 14:08

    לא חסר הכיתוב "מדור פרסומי"?

  3. kayrsr soze 10 באוקטובר 2018 בשעה 08:18

    בלי לפגוע, הכתבה היא סוג של סיכום כתבות קודמות ומתאימה לאתר כמו ynrt.
    אין פה חידוש או מדע.. סתמי

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) 10 באוקטובר 2018 בשעה 01:12

    "המכ"ם שאנו מפתחים יתן תמונה ארבע ממדית"
    מה המימד הרביעי? זה נראה לי יותר מרשים מכל הפרויקט

השארת תגובה

ביטול

חיפוש לימודים
  • תואר ראשון | תואר שני | קורסים
  • פסיכומטרי | ייעוץ לימודים
  • לימודי הנדסאים | לימודי תעודה
הנקראים ביותר בחודש האחרון
  • החלקיק האלוהי - בּוֹזוֹן היגְס והמצוד הגדול ביותר במדע: "לא סוף העולם"
  • אבן בניין של החיים אותרה באיזור היווצרות כוכבים בחלל
  • מותר האדם: מדעני מכון ויצמן מצאו מה מיוחד במוח האדם
מידע נוסף

קורס פסיכומטרי
לימודי אנגלית
עורך דין רשלנות רפואית ענת מולסון
מערכת CRM
תוכנה לניהול פרויקטים
תוכנת הנהלת חשבונות באינטרנט
בניית אתר רספונסיבי
online CRM system
icon maker
Website builder
עורך דין רשלנות רפואית יעוץ משפטי
מדרסים דורבן כף הרגל
חוות דעת רואה חשבון

20 שנות הידען
גלעיני זיתים מלפני 7,000 שנים מגלים כי אבותינו דאז כבר היו חקלאים
אבולוציה - עליית האדם
1 בספטמבר 2016 5 תגובות

גלעיני זיתים מלפני 7,000 שנים מגלים כי אבותינו דאז כבר היו חקלאים

"תחייתו" של נוסטרדמוס – 'הנבואות של נוסטרדמוס' נכתבו בשנים האחרונות כתרגיל מחשבתי שהתפשט באינטרנט ויצא מכלל שליטה
אסטרולוגיה
19 בספטמבר 2001 4 תגובות

"תחייתו" של נוסטרדמוס – 'הנבואות של נוסטרדמוס' נכתבו בשנים האחרונות כתרגיל מחשבתי שהתפשט באינטרנט ויצא מכלל שליטה

אתר המדע הגדול בישראל

  • אודות
  • צרו קשר
  • פרסום באתר
  • מדיניות פרטיות
  • תנאי שימוש
  • תגובות אחרונות
  • פיד RSS
  • ניוזלטר חד בחלל
  • ניוזלטר המיטב של אתר הידען

© כל הזכויות שמורות לאתר הידען ובעליו

פיתוח: wpPlugins.co.il

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס