סיקור מקיף

נוגד קוקיה

הפשוש ההדור מלמד את גוזליו בעודם בביצה שיר נקישות ספציפי, ואם הוא לא יודע לענות בשיר זה, סימן שמדובר בגוזל קוקיה, והוא מושאר לרעוב. תגלית שנעשתה במקרה

נקבת פשוש הדור אוסטרלי. מתוך ויקיפדיה
נקבת פשוש הדור אוסטרלי. מתוך ויקיפדיה

למקור התמונה

הקוקיה מוכרת לכולם ומשמשת כדוגמה לטפיל שאינו דואג לגוזליו, אלא משאיר דאגה זו לפודקאים מהסוג פריניה (המוכר פחות) מינים רבים שהמוכרים במחוזותינו הם הפשוש הגידרון והמדברון.

באוסטרליה נפוץ “פשוש הדור” (Malurus cyaneus) שכמו רבים בסוגו משמש כפונדקאי לטפילים כמו הקוקיה. הקוקיה צופה על קן הפשוש וכאשר ה”בעלים” לא בבית מתגנבת ומטילה ביצה בקן.

מאחר שכל קוקיה “לומדת” לייצר ביצים שדומות לביצי הפונדקאי אין הפשוש מבחין בפלישה. גוזל הקוקיה בוקע לפני “אחיו”, גדל מהר יותר, וזורק את גוזלי הפונדקאי מחוץ לקן. מסתבר כי לפשוש האוסטרלי יש “פטנט” למנוע מגוזלי הטפיל להשתלט על הקן.

חוקרים אוסטרלים מאוניברסיטת פלינדר שבאדלייד מפרסמים ב: “Current Biology” את תוצאות מחקרם, על פיו גוזלי הפשוש לומדים את חשיבות ההקשבה לאמם בעודם בביצה.

הגוזלים שטרם בקעו לומדים סיסמה המשמשת לזיהוי הגוזלים שמבקשים מזון, וכך מונעים ביזבוז אנרגיה בגידול פולשים זרים. הורים שמטפלים בגוזלים יאכילו אותם רק אם קריאתם ודרישתם למזון תכיל את הסיסמה, אם “דרישת המזון” אינה מכילה את הסיסמה לא יקבל הגוזל אוכל וימות.

לדברי החוקרים זו הפעם הראשונה שלימוד הורי מתגלה אצל צפורים. מדובר בגילוי מקרי בעת שצוות המחקר בדק את השפעת טריפה או דריסה על הפשוש.

בעת ניתוח סרטי וידאו שהוקלטו בקיני הפשוש התברר כי הדוגרת שרה לביצים. הנקבה הדוגרת משמיעה את קריאת הסיסמה ברציפות ובתדירות של 15 פעמים בשעה. הסתבר כי לגוזלים שבקעו יש קריאת בקשה למזון בעלת צליל יחיד. ניתוח הצליל הראה כי הוא מכיל את אותו “שיר” ששוררה הדוגרת לביצים.

הסתבר גם כי לכל קן (כלומר לכל דוגרת) יש סיסמה שונה, כדי לבדוק אם הסיסמה מולדת או נרכשת החליפו החוקרים בין הביצים במספר קינים והסתבר כי הגוזלים שבקעו קראו את סיסמת האם “המאמצת”, כלומר הגוזלים למדו את הסיסמה לפני בקיעתם.

סיסמת ההאכלה ממלאת תפקיד חשוב בזיהוי גוזלים טפיליים (שאינם פשוש) כמו הקוקיה שמטילה ביציה בקיני הפשושים. גוזל הקוקיה בוקע מביצתו לפני גוזלי הפשוש. אם ההורים יאכילו אותו הוא יגדל מהר וישליך את הביצים או הגוזלים האחרים אל מחוץ לקן, אלא שמאחר שאינו יודע את הסיסמה לא יקבל אוכל וימות תוך זמן קצר.

ניתן היה לחשוב שגוזל הקוקיה ילמד גם הוא את הסיסמה, אלא שמסתבר כי האם מתחילה בלימוד הסיסמה כ-10 ימים אחרי ההטלה. גוזלי קוקיה בוקעים אחרי כ-12 ימי דגירה, גוזלי הפשוש בוקעים חמישה ימים אחר כך לכן לגוזלי הקוקיה אין די זמן ללמוד את הסיסמה.

יתכן כי לסיסמה יש יתרונות נוספים אותם מתכוונים החוקרים לבדוק כמו למשל: ידוע כי נקבת הפשוש אינה “נאמנה” לזכר יחיד (כך גם מינים רבים אחרים), סיסמת האכלה מאפשרת לנקבה להבטיח כי גוזליה יעבירו את הסיסמה לדורות הבאים וכך ישמר “הקו התרבותי הנקבי”.
ברור כי ללימוד סיסמה יש עלות אנרגטית. כמו כן נקבה שדוגרת ומשוררת מסתכנת בחשיפה לטורפים ודורסים. לכן בודקים החוקרים את הקשר בין תדירות השירה לסכנת החשיפה, ההנחה היא כי באזורים בהם יש שכנות לדורסים תהיה תדירות לימוד הסיסמה נמוכה כדי למנוע תקיפה.

המחקר גילה במקרה צורת התגוננות מטפילות ויתכן כי יביא לגילויים נוספים בעלי חשיבות והשלכה על מינים רבים אחרים.

6 תגובות

  1. מאוד מעניין. בנוסף לשאלתו של שמחה, לא ברור לי איך הוסק שלגוזל הקוקיה לא היה זמן ללמוד את הסיסמה ולא שהוא פשוט לא “ידע” שצריך ללמוד אותה. כדי לבדוק זאת אפשר לשים בקן ביצים שכבר דגרו עליהן חמישה ימים ולבדוק האם לגוזלי הפשוש מספיקים יומיים כדי ללמוד את הסיסמה.

  2. לא ברורה המשמעות של הקטע המצוטט:
    יתכן כי לסיסמה יש יתרונות נוספים אותם מתכוונים החוקרים לבדוק כמו למשל: ידוע כי נקבת הפשוש אינה “נאמנה” לזכר יחיד (כך גם מינים רבים אחרים), סיסמת האכלה מאפשרת לנקבה להבטיח כי גוזליה יעבירו את הסיסמה לדורות הבאים וכך ישמר “הקו התרבותי הנקבי”.
    איזה יתרון אבולוציוני נותנת שמירה על “הקו התרבותי הנקבי”?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.