הפטרייה שנלחמת בסרטן

מחקר מגלה כי לחומר המופק מפטריית העץ Turkey tail, המשמשת בסין וביפן כחומר אנטי סרטני, יש יכולת לעכב תאי גזע סרטניים בערמונית

פטרית העץ. מתוך ויקיפדיה

דינה וולודרסקי | גליליאו

סרטן הערמונית הוא המחלה הממאירה הנפוצה ביותר בקרב גברים במדינות מערביות. אם המחלה מאובחנת בשלב מאוחר, שבו ניתוח כבר אינו אפשרי, החולים מטופלים בתרופות. אלא שרוב הגידולים מפתחים בסופו של דבר עמידות לטיפול והחולים מגיעים לשלב הסופני של המחלה.

הטיפול המקובל בסרטן הערמונית מתמקד בתאי סרטן ממוינים, ולפי מחקרים חדשים דווקא תאי גזע סרטניים(Cancer Stem Cells, CSC) הם האחראים ליצירת הגידול ולהתפשטותו. לתאי הגזע הסרטניים יכולת לחדש את עצמם ולהתמיין לתאים ממאירים. זאת ועוד, תאי הגזע הסרטניים עמידים ביותר לטיפולים כימותרפיים שונים.

חוקרים מאוניברסיטת קווינסלנד שבאוסטרליה ומאוניברסיטת הונג-קונג פרסמו את ממצאיהם באשר לטיפול בתאי גזע סרטניים של סרטן הערמונית. המחקר פורסם השנה בכתב-העת Plos One. החוקרים, בראשות פטריק לינג (Ling), הראו לראשונה שהגליקופפטיד (פפטיד-מְסוכר) PSP (כלומר: Polysaccaropeptide) המופק מהפטרייה המכונה Turkey tail, מעכב את תאי הגזע הסרטניים ומונע יצירת גידולים והתפשטותם. הפטרייה ידועה בתכונותיה הרפואיות.

עיכוב יצירת גידולים בערמונית
בשלב ראשון נערכו הניסויים בתרבית תאים שמקורם גידול של סרטן הערמונית. התאים טופלו ב-PSP במינונים שונים ולפרקי זמן שונים והחוקרים בדקו אם התאים מבטאים את הסמנים האופייניים לתאי הגזע הסרטניים. מניסויים אלה התברר כי ככל שמינון ה-PSP ומשך זמן הטיפול ארוכים יותר, כך יורדת כמות הסמנים המאפיינים תאי גזע סרטניים. בהמשך ביקשו החוקרים לבדוק את השפעת ה-PSP בעכברים חיים (in vivo) ולא להסתפק בניסויים בתאים.

לינג ועמיתיו הזריקו תאי גידול, המבטאים את החלבון הזוהר לוציפרז, לעכברים שמערכת החיסון שלהם מוחלשת. החלבון הזוהר אפשר מעקב אחר התאים בגוף העכבר. כל העכברים שקיבלו את התאים הסרטניים פיתחו גידולים שבועיים לאחר ההזרקה. לעומת זאת, כשעברו התאים הסרטניים טיפול ב-PSP טרם ההזרקה לעכברים, שלושה מתוך שמונה עכברים לא פיתחו גידולים אפילו ארבעה שבועות לאחר ההזרקה.

ה-PSP נמצא יעיל
בשלב הבא נבחנה השפעת החומר PSP על עכברים מהונדסים גנטית, המפתחים גידולי סרטן הערמונית באופן ספונטני. שמונה עכברים כאלה קיבלו במזון מינון של 300mg/kg של PSP למשך 20 שבועות. בתום תקופת הטיפול נבדקה רקמת הערמונית. לעומת גידולים שנמצאו בכל העכברים ששימשו קבוצת ביקורת וקיבלו רק מים ולא PSP, אף אחד משמונת העכברים שקיבלו PSP לא נשא גידולים בערמונית!

כלומר בעכברים אלה ה-PSP עיכב לחלוטין יצירת גידולים. יש לציין שמשך הטיפול הארוך של 20 שבועות היה חיוני, שכן ארבעה שבועות בלבד של טיפול לא הצליחו למנוע את הופעת הגידולים. עם זאת, המינון הגבוה וזמן הטיפול הממושך לא גרמו לתופעות לוואי כלשהן בעכברים.

המנגנון שבו פועל PSP טרם הוברר במלואו, אם כי החוקרים הראו כי הטיפול בתאי הגזע הסרטניים ב-PSP לא גורם לאפופטוזיס (מוות מתוכנן של תאים) או לעצירת מחזור חלוקות התא, אלא מעכב את הזִרחוּן של חלבון המכונה Akt וכן מוריד את הביטוי של החלבון ביתא-קָטֶנין (catenin). ייתכן שכך מתרחשת הפגיעה במסלול האחראי על חידוש תאי הגזע.

החוקרים מדגישים שבעבר נוסו תרכובות שונות כנגד סרטן הערמונית, אך אלה היו יעילות רק ב-70% , ואילו PSP נראה מבטיח מאוד משום שהצליח לעכב 100% מהגידולים, וזאת בלי שנצפו תופעות לוואי כלשהן. זוהי הפעם הראשונה שהוכח כיPSP יעיל כנגד תאי גזע סרטניים, וממצאים אלה יכולים לסייע בפיתוח תרופות חדשות לטיפול בסרטן הערמונית ואולי אף במחלות ממאירות נוספות.

דינה וולודרסקי היא בעלת תואר מוסמך במדעי החיים ממכון ויצמן למדע ותואר ראשון במדעי החיים מהאוניברסיטה העברית