האם זוהה הגורם למחלת האלצהיימר?

החלבון אמילואיד בטא עשוי להיות הגורם המעורר הידרדרות מנטלית

ייתכן שחוקרים איתרו את הגורם למחלת האלצהיימר – חלבון שנקרא אמילואיד בטא, שיוצר משקעים במוח. עכברים בעלי נטייה לשכחה, שיש להם רמות נמוכות של אמילואיד בטא, אינם לוקים במחלה, חושף מחקר חדש. ייתכן שלתרופה, שתקטין את רמות החלבון בבני אדם, תהיה אותה השפעה מגנה על בני אדם.

מעריכים כי כחמישה עשר מיליון איש בעולם סובלים מאלצהיימר, מחלת מוח ניוונית פרוגרסיבית, שגורמת לערפול הזיכרון והתנהגות לקויה.

מדענים יודעים מזה זמן רב, כי ניתן למצוא משקעים או צבירים של אמילואיד בטא במוחותיהם של הסובלים מאלצהיימר, אך הקשר בין החלבון לדמנציה (שיטיון) נותר בגדר תעלומה. איש לא ידע לספר אם משקעי החלבון הם הגורם למחלה או תסמין שלה.

ג'ון דיסטרהופט מביה"ס פיינברג לרפואה באוניברסיטת נורת'איסטרן, שיקגו, ועמיתיו חקרו עכברים בעלי נטייה למחלת האלצהיימר, כדי לנסות לענות על שאלה זו. ככל שהעכברים הזדקנו, רמות האמילואיד בטא עלו והזיכרון שלהם הדרדר – המכרסמים התקשו יותר לזכור את חבריהם לכלוב ומקומות שלמדו.

ואולם, כאשר אנזים, שנקרא BACE1, הושתק בעזרת הנדסה גנטית, העכברים לא סבלו מדמנציה ואובדן זיכרון. האנזים מסייע בבניית האמילואיד בטא, מסביר דיסטרהופט. בהעדרו רמות החלבון נותרות נמוכות ותאי העצב שומרים על בריאותם.

"זוהי ראייה, כי אמילואיד בטא, שצף לו במוח, עשוי לגרום לבעיות קוגניטיביות," אומר דיסטרהופט – כך לפחות המצב בעכברים.

"מודל הדמנציה של העכברים הוא בערך הכי טוב שיש," אומר סימון לאבסטון מהמכון לפסיכיאטרייה בלונדון, "אך הוא אינו מושלם." המכרסמים מפתחים חלק, אך לא את כל הסימנים של אלצהיימר. אובדן הזיכרון שלהם פחות חמור מאצל בני אדם.

להסרת האנזים BACE1 אין כל השפעות לוואי נראות לעין. ייתכן ,אפוא, כי תרופות, שחוסמות את האנזים, תהיינה בטוחות גם לשימוש בבני אדם, אומר לאבסטון. תרופות כאלה כבר קיימות, אם כן הצעד הבא הוא בדיקתן על בני אדם. טיפולים כאלה עשויים לעכב ואפילו להפוך את השפעות הדמנציה.

כמו כן המחקר עשוי לסייע ליישב ויכוח ארוך ימים. ישנם חוקרי אלצהיימר, שחושבים, כי אמילואיד בטא מעורר דמנציה, בעוד שאחרים חושבים, כי חלבון אחר בשם טאו גורם לתסמיני המחלה.

ייתכן שאמילואיד בטא גורם להצטברות טאו, שעשוי בתורו לגרום למחלה, אומר דיסטרהופט. השלב הבא יהיה בדיקה האם תרופות, שמונעות את BACE1 , מונעות גם הצטברות טאו.

"אני מאמינה, כי זו אינה המילה האחרונה בדיון," אומרת סוזן סורנסן, ראש קבוצת המחקר באגודת האלצהיימר בלונדון. המחקר מראה בבירור את היתרונות של השימוש בבעלי חיים מהונדסים גנטית במחקר של מצבים נוירולוגים מסובכים לבדיקה כגון מחלת האלצהיימר.

קישור לכתבה המקורית ב-Nature