סיקור מקיף

חג החנוקה: זיהום אוויר חמור מהתעשיה בחיפה ומכלי הרכב בשלוש הערים הגדולות

כך עולה מדיווח של המשרד להגנת הסביבה * כנראה ששום דבר לא השתנה מאז חשש מנהל המיון בבני ציון (אז רוטשילד) בשנות השמונים לחזור על דבריו אלי לפיהם כל פעם שזיהום האוויר מתגבר, רבים מגיעים לחדר המיון

חיפה. מתוך ויקיפדיה
חיפה. מתוך ויקיפדיה

לפני למעלה מ-20 שנה (1983-1990) כתבתי בעיתון כלבו בחיפה והייתי אחראי על תיק איכות הסביבה. באחת ההזדמנויות אמר לי מנהל חדר המיון ברוטשילד – שלפי החלוקה בשנים ההם טיפל בתושבי נוה שאנן כי כל אימת שמתקבל דיווח על זיהום אוויר חריג, ובמיוחד בימים שבהם מתרחשת תופעת האינברסיה ההפוכה, רבים מתושבי השכונה הנמצאת על קו המעוף של הזיהום מהמפעלים במפרץ סובלים מאסטמה ומחלות ריאה אחרות ומציפים את חדר המיון. באותו זמן אמר גם אחד מבכירי משרד הבריאות בתשובה לשאילתה בכנסת כי מצב הבריאות של תושבי חיפה החשופים לזיהום קשה. מאוחר יותר חזרו שניהם מדבריהם ככל הנראה בגלל לחץ פוליטי, אבל הזיהום נמשך, עד היום.
אתמול חשף המשרד לאיכות הסביבה שני דוחות – האחד שעסק ספציפית בזיהום האוויר מהתעשיה באיזור חיפה, והשני על זיהום האוויר מהתחבורה בשלוש הערים הגדולות.

בדיקת מזהמים באוויר באזור חיפה

בשנתיים האחרונות עורך המשרד להגנת הסביבה בדיקות סביבתיות לבדיקת מזהמי אוויר שאינם נמדדים בתחנות הניטור הפרוסות ברחבי הארץ.

בדגימות איכות אוויר מקיפות שערך המשרד להגנת הסביבה במהלך שנת 2008 במפרץ חיפה נמצאו ריכוזים גבוהים של חומרים רעילים ומסרטנים בחלק ניכר מהדגימות. את הדגימות יזם המשרד להגנת הסביבה לאחר קבלת נתונים ממשרד הבריאות המציגים תחלואת סרטן חריגה בנפת חיפה.

הפרויקט כלל מעל 20 נקודות מדידה ברחבי המפרץ והסביבה, באזורי תעשייה, קריות, קריית טבעון, כפר חסידים ונווה שאנן ובוצע במשך שנה שלמה, כולל ארבע סדרות של דיגומים, אחת לכל עונה. תוצאות עונות האביב והקיץ פורסמו בתחילת 2008, ולאחרונה הושלם ניתוח התוצאות של עונות החורף והאביב (פברואר ואפריל 2008).

נבדקה שורה ארוכה של מזהמים ונמצאו ריכוזים גבוהים מתקנים או מערכי יחוס שנתיים או יממתיים במזהמים הבאים: אבק מרחף, מנגן, מימן כלורי, בנזן (מסרטן), מתילן כלוריד, פורמלדהיד (מסרטן), אצטאלדהיד ובנזו-א-פירן. עם זאת, לא נמצאו חריגות בדיאוקסינים פורנים.

הפעולות שנוקט המשרד להגנת הסביבה לצמצום הזיהום בחיפה: בעקבות ממצאי הבדיקות בחיפה אותרו המפעלים המהווים פוטנציאל לפליטת מזהמי האוויר שנמצאו חורגים: בית הזיקוק לנפט בע"מ, גדות מסופים לכימיקלים בע"מ, גדיב תעשיות פטרוכימיה בע"מ, דור כימיקלים בע"מ, כרמל אולפינים בע"מ, פז שמנים וכימיקלים בע"מ, פרוטרום בע"מ, תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ, חוות אחסון וניפוק דלקים של פז נפט בע"מ, סונול ישראל בע"מ, דלק בע"מ.

חלק מהמפעלים משתמשים בחומרים הללו, וחלקם רק מאחסנים ומשווקים אותם. המשרד להגנת הסביבה עדכן בימים האחרונים את תנאי רישיון העסק של המפעלים הנ"ל והעבירם לרשויות המקומיות הרלבנטיות.

בדיקות בצירי תנועה ראשיים בערים חיפה, תל אביב וירושלים

במהלך חודשים מרץ ואפריל 2008 נלקחו 21 דגימות אוויר בסמוך לצירי תחבורה ראשיים בערים: ירושלים, חיפה, תל-אביב (וכן בנקודת רקע אחת בשמורת אפולוניה בהרצלייה שבה לא נמצאו חריגות). בכל עיר נערכו מדידות בשני אתרים, משך כל דיגום 24 שעות. בכל נקודה בוצעו 3 סדרות של בדיקות יממתיות בימים עוקבים. נבדקו: אבק מרחף, מתכות, חומרים אורגנים נדיפים ופוליארומטים (PAH).

בדגימות נמצאו ריכוזים גבוהים של מזהמים שחלקם מסרטנים. כך לדוגמה נמצאו חריגות רבות מהתקן השנתי והיממתי של אבק מרחף, כאשר הריכוזים הגבוהים ביותר התקבלו בחיפה. במתכות מנגן, ניקל (מסרטן) ועופרת נמצאו ריכוזים הגבוהים מערך הייחוס היממתי או השנתי בחלק מהבדיקות. ברוב הבדיקות נמדדו ריכוזי בנזן (מסרטן) העוברים את ערכי הייחוס היממתיים ו/או השנתיים. בדיקת מתכות בת"א ובירושלים בוצעה גם בינואר 2007 והתוצאות מובאות בנספח 2. (באותה מתכונת: דיגום יממתי בשתי נקודות, 3 סדרות עוקבות בכל נקודה).

פעולות המשרד לצמצום פליטות מתחבורה:

המשרד להגנת הסביבה פעל לעדכון הדרישות במבחן הרישוי השנתי ברכבי הבנזין והועברה טיוטת תקנות (על ידי משרד התחבורה) לצמצום הזיהום לאישור הכנסת. בימים אלו פועל המשרד להגנת הסביבה מול חברות הדלק לצמצום פליטת אדי הדלק לאוויר בעת תדלוק כלי הרכב בתחנות. (אדי הדלק מכילים בין היתר את החומר המסרטן בנזן, אשר נמצא בריכוזים גבוהים בבדיקות שנערכו).

תגובת מגמה ירוקה לנושא הזיהום מכלי הרכב:הזיהום הכבד נובע מכמות המכוניות הפרטיות הגדולה, ופקקי התנועה אשר רק מוסיפים למשך שהותן על הכביש. המדינה משקיעה משאבים רבים בהרחבת כבישים ובניית מחלפים; אנו מצפים משר התחבורה להבין שפרוייקטים אלו רק דוחים את הבעיה לעוד מספר שנים.

לדברי התנועה, הפתרון האמיתי לבעיה הוא מעבר מאסיבי של כל האוכלוסיה, ולא רק השכבות החלשות, לשימוש בתחבורה ציבורית. כל אוטובוס "מוריד" מהכביש עשרות מכוניות, וכל רכבת מורידה מאות. כדי להפוך את התחבורה הציבורית לאלטרנטיבה של ממש לרכב הפרטי, על שר התחבורה לפעול לשיפורים משמעותיים במצב התחבורה הציבורית הנוכחי.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

15 תגובות

  1. לתמיר:
    על מה אתה מבסס האמירה הנחרצת בזו?

    הנתונים שאני מכיר שונים משמעותית,
    על הערים בעולם שעודד תחבורה ציבורית מבוססת אוטובוסים על פני רכבים פרטיים,
    הרוויחו תושבים בריאים ומאושרים יותר ומערכת יעילה ונוחה לכולם,
    זה קרה בקורטיבה ובפורטלנד, למה לא אצלנו?

    עיין בסרט הזה: http://theworld.nana10.co.il/Article/?ArticleID=558388

  2. בתור אחד שנפגע מהזיהום הזה, הייתי מצפה
    מאיזה שהוא עורך דין אמביציוני שייקח את המושכות
    ויוביל תביעת ענק נגד בעלי אותם מפעלים( בתי זיקוק, דשנים, כימיקלים וכו')…

  3. זה שאני צודק עדיין לא מפחית מהמצב העגום בו נמצא הכדור שלנו על כל החיי והצומח
    שעוד נותרו עליו וכל זה בשם ה"קידמה" שהוא בעצם סוג של ניוון חולני וסופני.
    קרן האור היחידה היום הוא דווקא המשבר הכלכלי שמנמיך את גובה הלהבות.

  4. אבל היה עוזר אם התחבורה הציבורית בישראל הייתה שפויה

    ובאשר לאנשים שמתרעמים על בתי המשפט והמזהמים הכבדים – הם צודקים גם כן שחייבים ענישה רצינית מאד כדי להפחיד את מנהלי המפעלים

  5. אף אחד לא שם לב שאת החג הממשמש ובא כותבים ב כ ולא ב ק?

    תכתוב חנוכה אז אולי יתיחסו לכתבה ברצינות!

  6. לכל המגיבים הצדקנים וגם לאלו שהתעצלו להגיב.
    בדקו בבקשה מתי נהגתם ברכבכם ולא היתה לכם שום חלופה של תחבורה ציבורית,
    מתי נהגתם כאשר יכולתם ללכת רגלי ,מתי נהגתם כי סתם בא לכם והדלק הוא על
    חשבון המעביד ותמיד טוב לדפוק אותו.
    ביושר רב נזכה לחטוף את אחד ממיני הסרטן או כל מחלה הקשורה בזיהום שאנו מיצרים
    בהתאם לרמת החיים ,רמת הניוון,רמת העצלות,רמת הנהנתנות,ורמת הראוותנות שלנו.
    הכל מגיע לנו גם הבצורת.

  7. הגיע הזמן שיכניסו את החוק לתוקף ושבתי המשפט ישלחו מנהלים לכלא
    רק הרתעה ניצחת תפסיק לעודד עבריינים סביבתיים

  8. לא יאומן כמה זיהום וכמה סבל שאפשר לחסוך קורה ! פשוט בושה. אני מאחל למנהלים המזהמים חסרי המצפון להרקב בכלא !
    בושה !
    וכל הפוליטיקאים המושחתים שרק מדברים ולא עושים כלום ! מפקירים אותנו לחסדי המזהמים !

  9. חייבים להחמיר באופן קיצוני את הפיקוח עליהם ואת האכיפה- מפעלים מזהמים צריכים לשלם 20 מליון ש"ח פיצוי למערכת הבריאות והמנהלים לכלא ואז נתחיל לחיות בלי סרטנים למינהם- ביזיון שהחוק המחמיר לא נכנס לתוקף- גדעון עזרא כנראה לא שם על האזרח החולה. שיילך הבייתה !

  10. כולנו מקבלים סרטן ורק המנהלים של החברות המזהמות ישנים בלי בעיות מצפון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן