סיקור מקיף

על נושאים “אקטואלים”

בין פסח ליום העצמאות עם ישראל ממנגל המון ומלכלך את סביבתו. האם אפשר גם אחרת? וגם – מה עם המים?

ברביקיו. מתוך ויקימדיה, צילום: Elena Chochkova ברשיון CC
ברביקיו. מתוך ויקימדיה, צילום: Elena Chochkova ברשיון CC

מים

ועדה מכובדת בדקה בדיקות, חקרה עדים, תישאלה מומחים והגיעה למסקנה : “משק המים בישראל נוהל ברשלנות, בחוסר מקצועיות, ללא תכנון עתידי וללא התיחסות נכונה לנתונים הטבעיים”. הללוליה. לשם כך מונו שופטים ומכובדים ?
שנה וחצי של בדיקות, חקירות, תישאולים ומחקרים נתנו … י ו ק. שכן, עם כל הענווה והצניעות, את המסקנות המכובדות של הוועדה הכבודה, ניתן היה לקרוא בעשרות פרסומים שכתבו כתבי-סביבה (ואני ביניהם),  עשרות פניות של גופים ירוקים וחוקרי סביבה קראו לתיקון המצב, אותו מצב שהוגדר ככזה ע”י הוועדה המכובדת.
אז לשם מה הוקמה הוועדה ? לשם מה היה צורך בתשלומי שכר במשך שנה וחצי?  הרי תוך חצי יום יכול היה תחקירן חרוץ להפיק את אותם “לקחים” ולהגיע לאותן מסקנות. מסתבר כי הביזבוז שבהקמת הוועדה ומסקנותיה הוא המשך ישיר להתנהלות הקלוקלת אותה בדקה הוועדה, אז, מה הועילו שופטים, אנשי וועדה וחכמים בתקנתם?
בעקבות פרסום מסקנות הוועדה יצאו גורמים רשמיים בהצהרות כי ‫”‬עד 2013 יאוזן משק המים של ישראל”,  ואני חוזר ואומר כי, משק המים בישראל אינו מנוהל, או במקרה הטוב מנוהל ע”י בעלי ענין כאשר הענין אינו ציבורי,  במילים אחרות משק המים בישראל מתנהל כמו ב”רפובליקת בננות”, לכן אם לא תוטל אחריות אישית על ה”מנהלים”, אחריות שביטויה יהיה עונש על כשלון …. ב-2013 נשתה … הצהרות.
נ.ב. בעתונות ראינו איך “עם-ישראל” היה עסוק בימי הפסח,  עסוק בזיהום : חופי הכינרת, חופי הנחלים, חופי הים וכל מקור מים וצל,  ונשאלת השאלה, האם לעם שמזהם את מקורות המים וסביבתם ….  מגיעה הספקת מי שתיה …. נקיים ?
ים אדום?
בקירוב לפסח ראוי לזכור כי משה הוביל את בני ישראל ממצרים לסיני, לשם כך הם חצו את : ים-סוף. כך כתוב במקורותנו,  כלומר ים סוף מפריד (הפריד) בין מצריים למדבר סיני,  הזהוי המקובל הוא הזרוע (הקדומה) המזרחית של הנילוס ואיזור האגמים המלוחים שהיום נחצה ע”י תעלת-סואץ, שכן ים-סוף על שם הסוף (והקנה) שגדל בגדות.
טעות גאוגרפית בזיהוי שנוצרה במשך דורות העבירה את המיקום לזרוע המערבית שמתפצלת מהאוקינוס ההודי וכך במשך הדורות קיבל המפרץ העמוק שמפריד בין אפריקה לחצי האי ערב את השם ים-סוף. אותו מפרץ מתפצל למפרץ-סואץ ממערב ומפרץ-אילת ממזרח, עכשיו, יואילו חכמינו ויסבירו לי מדוע באופן קבוע מתמשך ומוטעה מתעקשים ‫”‬מתקשרי” / כותבי הזמן החדש לקרוא למפרץ אילת “הים-האדום” ?
בשפות ארופאיות נוצרה טעות בתרגום מאנגלית לגרמנית (וחזור), כך הפך הסוף לאדום, אחרי שקראו לו אדום נימצאו גם הסברים מדוע.אין זה מצדיק את הנסיון (התקשורתי) הקלוקל לעברת שם לועזי שמקורו בטעות גאוגרפית שעליה התישבה טעות מילולית, שתי טעויות שיצרו מצב, סיפור, מסורת והסברים שאינם אפשריים גאוגרפית או היסטורית.
הנסיון לשלב מילים בלעז בשפה העברית … עילג דיו גם ללא שגיאות  לכן, ראוי שכל מי שמשתמש בשמות גאוגרפים יקרא למקומות בשמם העברי המקובל (גם אם מוטעה): ים-סוף ומפרץ-אילת.
אני נידרש לר”מ בעקבות הפסח ובהתקרב יום העצמאות שכן בחג האחרון ניתן היה לשנות את שמו של מפרץ אילת ולקרא לו מפרץ הטינופת והפלסטיק.  פסח הוא חג-החירות, על פי מה שראינו, על פי כמויות הזוהמה שהושארה בסביבה, החירות היא חירותם של בני-ישראל המטיילים ו”המפקנקים” לזהם את סביבתם בכל אשר הם.
שריפת בשר
לפי זמן מה ביליתי מספר שעות על גבעת תצפית מעט צפונה לדרבן (דרא”פ), בצפיה וציפיה לכשלשה מיליון סנוניות שיורדות ללינת לילה בחישות קנה וסוף,  סביבי ישבו צפרים /צופים רבים, רובם מצוידים בסלי “פיקניק” ומשקאות,  אחרי שהסנוניות נחתו והערב ירד, קמו הצופים ועזבו את המקום …
המקום נשאר נקי ומסודר כאילו לא היה שם איש, ראיתי ומיד נזכרתי בארועים המוניים בארצנו כשהבולט בהם הוא: יום העצמאות, אם התקרב יום העצמאות ניתן לומר אחרי שנים רבות של נסיון, כי בני ישראל חוגגים בעיקר ע”י חריכת ושריפת בשר.
הפעילות השורפת מתרחשת בשטחים פתוחים, בחניונים, בחופים ובגנים וגם תחת כל עץ רענן בכל אשר הוא, גם אם זה באמצע כיכר עירונית, בשולי כבישים, באיי ומגרשי חניה, בשטחים חקלאיים ובגינות חקלאיות. בני ישראל שורפים בשר בלהט דתי כאילו היתה זו עוד מצוות עשה.
רבות כבר נכתב על ההכבדה הסביבתית הכרוכה בגידול, הובלת והכנת הבשר, בעיקר בשר בקר,  אם נוסיף על כך רק את הקנאות בה שורפים בשר בסביבתנו …. דיינו,  אבל כמוסיפים את הלכלוך, העשן, הרעש, הסרחון והזוהמה הנלווים ללשריפה,  את כמויות האשפה שהחוגגים מייצרים ומפזרים בסביבה …. מקבלים מפגע סביבתי בקנה מידה “תנכי”.
יומיים אחרי חגיגת הבשר (ב 22 לאפריל) חל יום כדור הארץ הבין-לאומי, יום שבו אמורה המודעות לשמירת הסביבה להיות בראש מעיני … כולם,  אולי זה יהיה יום (חובה) בו כל שורפי-הבשר ומטנפי הסביבה יצאו לשטח ובמקום מצרכי “פיקניק” ואמצעי זיהום אחרים יקחו איתם ר ק אמצעים לנקות את הזוהמה שהשאירו ביום שריפת הבשר?
סוף דבר
ברור לי כי המבקרים/קוראים הקבועים באתר הידען אינם אלה עליהם צריכה להיות מופנית הביקורת ועל-כך איתם הסליחה, אבל זו הבמה שניתנת לי, זה המקום בו יש באפשרותי לבקר, להתריע ולספר על עוולות המטנפים את סביבתם בתקווה שמכאן יתפזרו ויחלחלו הדברים,ובא לציון ולסביבה גואל.

לתמונה ולרשיון שלה

16 תגובות

  1. אבי, בעיקר אם הטענות שם לא נכונות אתה צריך להתיחס. הבעיה שהן נכונות, לכן קל יותר (ובוודאי נכון יותר כדי לשמור על עמימות השקר) לא להתיחס.

    לגבי מימון… בנתיים המדענים שמשקרים נמצאים בצד שלכם, הצד שמקבל מימון פי אלפים יותר מ”הצד” השני. אפילו יש ארגון (פוליטי מלוכלך כמו שעוד לא נברא על פני הכדור) שעצם קיומו ותקציבו תלוי בשקר, בית חם לשקרנים, מי שיפתח שם את הפה ויגלה מה שקורה שם יקבל טיפול היישר מהיקוזה הפדחית. מזכיר לי שהיה לפני כמה ימים איזה פירסום של ה”ירוקים” על מימון של הצד הכופר, אפילו בכתבה אפשר היה לראות את הסתירות הפנימיות וטקטיקת ההפחדה הילדותית.

    היתה תקופה שחשבתי שאולי השקר יגרום נזק ממשי, עכשיו לאחר הועידות וההתנהלות האחרונה של השקרנים אני לא מודאג בכלל. השקר בדעיכה, ואיתו תמיכת הציבור (התקציבים יעלמו מהר מאד).

  2. לתמיר, הבלוג השחור לא מציג שום דבר מבחינה מדעית אלא את האינטרסים של בעלי ההון. אין להם שליטה על המדע, בניגוד למשל לשליטה שיש להם על הפוליטיקאים. את התוצאות של זה אנחנו רואים בפרויקט הולילנד לדוגמה.
    אילו היתה שם טענה נכונה אחת הייתי מתייחס אליה.

  3. אסף. הגישה הקומוניסטית היא הגישה הטהורה והמדהימה ביותר שקיימת, חבל רק שהיא בלתי מעשית לחלוטין.
    מצחיק שאנשים עדיין מחזיקים בגישה הזו כמוטו לחיים, גם אני כשהייתי צעיר (ממש צעיר) חשבתי כך, רק שמאז החכמתי והבנתי, אף אדם שפוי לא יקבל (ולא צריך לקבל) פחות חופש על חשבון הזיות סביבתיות. זה מה שהופך את הירוקים לדת, גם הדתיים ה”רגילים” מנסים לגביל פעילות אנושית מסיבות הזוייות.

    ישנן מטרות בלתי אפשריות להשגה, רדיפה אחריהן, מלבד העובדה שזה פאטתי, גורמת נזק נרחב בכל הסביבה הרעיונית שקשרה לנושא, וכך גם הרעיונות הנכונים וברי ההשגה שלך (ושלי), אלה שבאמת ימנעו פגיעה סביבתית שיכולה וצריכה להמנע, יורדים לטמיון.
    כך שבעצם פגעת בעצמך ובי.

  4. אבי, תודה על התעניינות בבריאות שלי, הכל סבבה 🙂
    אני מבין אותך לגמרי. אכן הבלוג הוא שחור. שחור מבחינת כל מי שטעוניו ההיסטריים מוקעים ונחשפים במלא מערומייהם.

    הייתי מצפה מאדם שאמור לנקוט גישה מדעית לחיים, שיקח את הטיעונים שמנוגדים לטענותיו ויוכיח בעזרת הוכחות קונקרטיות שהם לא נכונים. התעלמות כפי שקורה היום מראה על אי יכולת להגן על טיעוניכם.

    הבלוג השחור עושה את הפעולה הזו לכם באופן מוצלח ומדעי ביותר. בגלל זה הוא כ”כ ירוק.

  5. לתמיר.
    לא הייתי טורח להגיב לו לא היה היום “יום כדור הארץ”
    “יום הסביבה”, לכן , לכבוד סביבתנו :
    אחד לאחד :
    1 – יבואו חכמים ויסבירו לי מה בין “שריפת בשר” שמסמלת
    בעולם המערבי את תרבות הצריכה ההרסנית (האמריקאית) ,
    מה בינה לחגיגת עצמאות (ישראלית)?
    2 – יש הבדל עצום בין “לחיות כמו חיות” לבין איזון סביבתי
    ואני טוען (תמיד) שאין לי ו(גם לא לך) זכות לפגוע בחיות, בצמחים,
    בסביבה , זכות שמיגבלותיה הן האפשרות לחיות בנוחות
    (יחסית) , לשם כך (שוב) יש צורך באיזון,
    3 – בערים שיושביהן מכבדים את עצמם “זונחים מכוניות”
    ועוברים לתחבורה פחות מזהמת – (אופניים או ציבורי),
    4 – הירוקים בעד קידמה , קידמה שתהיה מאוזנת אם צרכי ה”מתקדמים” וסביבתם הטבעית,
    5 – היום ברור לכל בר-בי-רב כי הקידמה אינה חייבת להיות
    על-חשבון הסביבה , להיפך הוכח שוב ושוב כי שמירה על
    סביבה צועדת יד-ביד אם קידמה תכנולוגית , כלכלית וחברתית.
    6 – הקיצוניות שמשתקפת ברשימותי נובעת מההרס הקיצוני
    עליו אני מתריע , מכמויות האשפה (הקיצוניות) אותן מייצרים
    ה”חוגגים” וה”מפקנקים”
    7 – ולבסוף , אחרי יום העצמאות ראיתי את אותם מראות של
    הררי אשפה שפוזרו ע’י “שורפי הבשר” ,
    כל מי שגורם לטינופת צריך להרגיש (“בצד השני”) מותקף מהכתוב,
    מי שפוגע במטרתך ( ובמטרתי ) “לחיות בעולם שבו החיים
    (קלים…?), נקיים, בריאים וטובים יותר” ,
    הם אלה שפוגעים בסביבתינו !
    בין היתר ע’י פיזור אשפתם בסביבתנו .

  6. אבי, הבעיה עם הנושא ה”ירוק” כפי שמובא כאן (דוגמא לרוח הנושבת “שריפת וחריכת בשר”) ובעצם בכל המאמרים של הכותב (מה לעשות, גם לוויכוחים יש הסטוריה) הוא שאין לאדם זכות לחיות אלא באותה הצורה המדוייקת כפי שהחיות חיות. לכאורה בלי פגיעה ועם איזון סביבתי (דבר שכמובן מופרך לגמרי) וכמובן, צימחוני.

    זה אוטומטית מעמיד אנשים כמוני בצד השני ולא נותן להצטרף למאבקים צודקים. לפי כל הגדרה אבסולוטית אני אדם “ירוק” מאד, דואג לסביבה הכללית והפרטית בצורה קנאית (לא זרקתי זבל בשטח מעולם), אבל יש להבחין בעובדה אחת פשוטה, האדם חיי אחרת, ואין חזרה אחורה, לא נגור יותר במערות, או בתים מקש, לא נזנח את המכונית, לא את “חריכת ושריפת הבשר” ולא נחזור לגדל את מזוננו לבד.

    משום מה ה”ירוקים” חושבים שכל מה שלא מסתדר בתמונת עולמם הפרהיסטורית האוטופית (והשגויה לחלוטין) הוא רע, מצחיק שעצם היכולת שלהם לדון בנושא ולהביא את הרעיונות הילדותיים שלהם לציבור מגיע מאותה התקדמות שהאדם השיג, אותה התקדמות שגובה “מחיר” מהסביבה.

    אין אפשרות לקיים חיים מודרנים ללא “מחיר” מהסביבה, גם העולם הטבעי גובה “מחיר” סביבתי בלעדנו, הדבר היחיד שיש לדאוג לו הוא ש”מחיר” יהיה כזה שהסביבה תוכל לשלמו תמיד (למעננו). ההטפות לביטול המחיר הסביבתי הזויות וגורמות נזק רב, הם לא מאפשרות לשפר את הדברים שניתן לשפר ולהתמקד בבעיות האמיתיות. בסופו של דבר הם גורמות לעיקוב רב ביותר בביצוע הפעולות והשקעת המשאבים הדרושים במקומות הנכונים.
    הם בעצם יורים לעצמם ברגל (הבעיה שזו הרגל שלנו גם).

    אמנם ישנם אנשים שמתנהגים בצורה שמזהמת את הסביבה בצורה מוגזמת ומיותרת, יש לטפל בנושא עם הסברה ואכיפה מתאימה, לא מתוך התנשאות וביטול אורח חייהם כי אז תשיג את המטרה ההפוכה, הם יקבלו את ערכים שלך כערכי אוייב.

    אין לרעיונות הקיצוניים האלה מקום מכובד. מבחינתי הכותב נמצא בדיוק באותו הסטטוס של זה שרוקן את כל הזבל שלו אחרי הפיקניק באמצע החניון, ומה שהכי מעצבן פה זה שהכותב פוגע במטרתי לחיות בעולם שבו החיים קלים, נקיים, בריאים וטובים יותר.

  7. ביום העצמאות צריך ללבוש מסכות אב”כ , אי אפשר לנשום מרוב עשן וסירחון

  8. לתמיר, מה לא בסדר במאמר של אסף? הוא בקושי נגע בנקודה הרגישה שלך של התחממות כדור הארץ אלא בעיקר בזבל שמשאירים אחריהם הישראלים. מה מסקנתך שניתן לזהם מים וללכלך את הסביבה באופן חופשי גם כשמדובר בסביבה הקרובה שלנו?

  9. אני מרחם עליך. אתה רואה את העולם בשחור לבן.
    מצחיק שאתה מקבל במה באתר שמתיימר להיות “מדעי”.
    אתם הורסים את המדע ומוציאים למדענים שם רע.

  10. הדרך הכי טובה לחגוג היא בבית ועם מנגל חשמלי. נכון שזה לא בטבע ואין אותו טעם של פחמים אבל זה שומר על הטבע יפה שנוכל להמשיך להנות ממנו ומזהם הרבה פחות. למרות שגם בשביל חשמל צריך לשרוף פחם אבל כמו עם המכונית החשמלית כל הרעיון הוא להוציא את הזיהום מהערים ומהריאות שלנו אל תחנות הכוח.

  11. מה משמעות הדברים אם הר הגעש באיסלנד ימשיך להתפרץ במשך, נניח, שנה – כפי שקרה ב 1822?

  12. לאנונימי: רק בשביל הרקורד, לאסוף אשפה לשקיות ולהשאיר בשטח זה אמנם יותר טוב מכלום, אבל זה לא ממש נקרא להשאיר נקי. לעתים קרובות תוך רגע וחצי הכל מתפזר, מהרוח או מחיות שמגיעות בעקבות הריח.
    להשאיר נקי זה לקחת את השקיות ולזרוק אותן לפח האשפה, גם אם זה אומר שצריך להעמיס אותן על האוטו ולנסוע עד לפח הקרוב. (ואני אפילו לא אזכיר מיחזור ועניינים כאלה).

  13. כשאני הגעתי לכנרת בסוף פסח לא ראיתי אשפה בכלל.
    במקום זה ראיתי כמה שהישראלים המלכלכים שלך אספו את כל האשפה שלהם לשקיות
    וביום האחרון לפסח הגיע טרקטור לנקות הכל…
    כתבי הטלויזיה שהגיעו לחוף, צילמו את השקיות ואמרו כי החופים מטונפים.

    אל תאמינו לכל מה שאומרים לכם בחדשות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.