הגשושית אתנה נחתה ליד הקוטב הדרומי של הירח אך הקשר עמה בעייתי

Intuitive Machines, חברה אמריקנית פרטית מנסה להנחית גשושית על הירח בחיפוש היסטורי אחר מים וקרח

עדכון: 21:00

אינטואיטיב מאשינס (Intuitive Machines) השלימה היום (6 במרץ 2025) נחיתה מרשימה ליד הקוטב הדרומי של הירח, אך מצבה של הגשושית הפרטית "אתנה" עדיין לא ברור לחלוטין. בשעה 12:31 (שעון מזרח ארה"ב) נגע כלי הנחיתה לפני השטח באזור הקרוי מונס מאוטון, הנמצא כמאה מייל בלבד מהקוטב הדרומי – קרוב יותר מאי פעם לקטב הירחי.

הצוות הקרקעי דיווח כי הקשר עם "אתנה" נשמר אחרי הנחיתה, והמערכות החיוניות מתחילות בהפקת אנרגיה סולארית. עם זאת, עדיין לא ידוע אם היא ניצבת זקופה לחלוטין או נטתה בזווית, דבר שיקבע את איכות התקשורת בהמשך. תרחיש דומה אירע בשנה שעברה עם הנחתת "אודיסאוס" של החברה, שבמהלך נחיתתה נפגעה אחת הרגליים וגרמה לה להישען הצדה.

המשימה, המכונה IM-2, פועלת בחסות תכנית Commercial Lunar Payload Services (CLPS) של נאס"א, במסגרתה הזמינה הסוכנות מקום להטסת מטעני מחקר וטכנולוגיה בשווי 62.5 מיליון דולר. המטרה העיקרית היא בחינת אפשרות לשאוב משאבים מהקרקע הירחית, בדגש על מים קפואים שנמצאים ככל הנראה במכתשים מוצללים לצמיתות סמוך לקטבים.

על "אתנה" מותקן מקדח ייעודי (PRIME-1), שאמור לקדוח לעומק של כשלושה מטרים ולשלוח דגימות לבדיקה במערכת ספקטרומטרית. לצדה נושאת הנחתת מספר כלי רכב רובוטיים, ובהם "גרייס" – מיני־גשושית שתוכל לקפוץ באמצעות מנועים קטנים בין אזורים שונים, כולל לתוך מכתש מוצלל שאי אפשר להגיע אליו בכלים גלגליים.

נכון לעתה, לא ניתן לומר אם "אתנה" נחתה בצורה שתאפשר למקדח ולרובוטים לבצע את משימותיהם. הצוות הודיע כי יחשוף פרטים נוספים במסיבת עיתונאים מתוכננת לשעה 16:00 (21:00 לפי שעון גריניץ'). המידע שייאסף עשוי לשמש הכנה חשובה לנחיתת בני אדם באזור הקוטב הדרומי בשנת 2027, במסגרת תוכנית ארטמיס של נאס"א להקמת תשתיות קבועות על הירח.

עדכון: 20:00 משהו השתבש בנחיתה. נעדכן בהמשך.

הדיווח שקדם לנסיון הנחיתה

Intuitive Machines וסוכנות החלל האמריקנית נאס"א משתפות פעולה בפיקוח על הנחיתה של הגשושית אתנה, שנמצאת כעת במסלול סביב הירח. הגשושית תנסה לנחות בשעה 17:30 לפי שעון GMT (19:30 לפי שעון ישראל).

הניסיון מגיע לאחר שהגשושית הראשונה של החברה נחתה על צידה בשנה שעברה.

נחתת הירח Nova-C של החברה אמורה לנחות באזור מונס מואטון, רמה ירחית ליד הקוטב הדרומי של הירח, כחלק מיוזמת CLPS (שירותי מטען ירחיים מסחריים) של נאס"א וקמפיין ארטמיס שמטרתו להקים נוכחות ארוכת טווח על הירח.

הנחתת נושאת הדגמות טכנולוגיה ומחקרים מדעיים של נאס"א, כמו גם מכשירים שונים, כולל רובוט קופץ שיטייל לעבר מכתש גדול הנמצא בצל תמידי.

המשימה של נאס"א ו-Intuitive Machines הושקה במטרה להחזיר בני אדם לפני השטח של הירח. סוכנות החלל מתכננת לשלוח אסטרונאוטים לשם בשנת 2027 במסגרת תוכנית ארטמיס.

החללית אתנה במהלך ההכנות לנחיתה על הירח. צילום: Intuitive Machines
החללית אתנה במהלך ההכנות לנחיתה על הירח. צילום: Intuitive Machines

Intuitive Machines הצליחה להגיע לירח בשנה שעברה, אך הגשושית התהפכה. הפעם, הכוונה היא לנחות בהצלחה ולמסור מטען של נאס"א קרוב יותר לקוטב הדרומי של הירח מכל משימה אחרת עד כה.

מה צריך לדעת על נחיתת אתנה על הירח:

  • תזמון: הירידה של אתנה לפני השטח של הירח תחל בקרוב, והתוכנית היא לנחות בסביבות 12:30 בצהריים לפי שעון מזרח ארה"ב. נאס"א תתחיל בשידור חי בשעה 11:30 באתר שלה, או שתוכלו לצפות כאן.
  • יעד: מונס מואטון, הר שולחני שטוח כ-160 קילומטרים מהקוטב הדרומי של הירח. זה יהיה הקרוב ביותר לקוטב הדרומי מכל גשושית שנחתה עד כה.
  • שבוע עמוס: Intuitive Machines היא החברה השנייה שמנסה לנחות על הירח השבוע. Firefly Aerospace, חברה נוספת מטקסס, הצליחה להגיע לאזור מארה קריסיום שבירח ביום ראשון בבוקר.
  • תוכנית נאס"א: הלקוח המרכזי של שתי המשימות הוא נאס"א במסגרת תוכנית CLPS (שירותי מטען ירחיים מסחריים), שמעסיקה חברות פרטיות כדי לקחת מטענים מדעיים וטכנולוגיים של נאס"א לפני השטח של הירח.
  • מטען: המטען המרכזי של אתנה הוא מקדח עבור נאס"א, שיחפור בקרקע הירח כדי לבדוק אם ישנם מים קפואים ותרכובות אחרות באמצעות ספקטרומטר מסה.
  • רוברים: בנוסף למקדח, הגשושית נושאת רובוט בגודל של כלב קטן שיבחן רשת סלולרית של נוקיה על הירח, ושני רוברים קטנים נוספים — אחד שפותח על ידי MIT והשני על ידי חברה יפנית. כמו כן, תיבדק מערכת טיל מונחה בשם "הופר" שתוכל לחקור אזורים שקשה להגיע אליהם עם רוברים.

ה-Micro Nova Hopper של Intuitive Machines — המכונה "גרייס"

ההופר נושא מצלמות, מד חום וכלי שמזהה מים. הוא נושא גם אנטנה לבדיקת רשת הסלולר של נוקיה לתקשורת בין ההופר, הנחתת ורובר נפרד.

מסלול: כ-14 שעות לאחר נחיתת אתנה, ההופר יקפוץ כ-20 מטרים מהנחתת. לאחר מכן, יבצע קפיצה ארוכה יותר של כ-50 מטרים. לבסוף, ההופר יבצע מעוף שטוח בגובה של כ-90 מטרים לעבר מכתש מוצל קטן, כ-18 מטרים עומק, ויקפוץ החוצה שוב.


מקדח TRIDENT — המטען המרכזי של אתנה

המקדח יאפשר לראשונה למדענים לבחון את המים הקפואים מתחת לפני השטח של הירח. הוא יוכל לקדוח עד לעומק של מטר אחד.
המקדח נבנה על ידי Honeybee Robotics מקליפורניה והוא מסוגל לפעול גם כמקדח רגיל וגם במצב של "פטישון" כשהוא פוגע בסלעים או קרח.
הניסוי: המקדח נושא גם שני חיישני טמפרטורה. אחד ממוקם בקצה המקדח והשני שמונה אינצ'ים מעליו. חימום מיוחד ימדוד את מעבר החום ביניהם, דבר שיכול להצביע על נוכחות מים קפואים בקרקע.


שם היעד: מונס מואטון

מונס מואטון הוא הר בגובה של כ-6,000 מטרים, בגודל של כ-100 קילומטרים. הר זה נקרא כך לכבוד מלבה מואטון, מתמטיקאית אפרו-אמריקנית שעבדה בנאס"א.


בעיות במהלך הנחיתה הקודמת של Intuitive Machines

בשנה שעברה, הגשושית הראשונה, אודיסאוס, הצליחה לנחות אך התהפכה.
בזמן הנחיתה, אודיסאוס היה במצב מאוזן במקום מאונך, מה שגרם לו להתהפך לאחר הנחיתה.
הגשושית המשיכה לפעול ושידרה נתונים, אך לא יכלה לבצע את רוב הניסויים המדעיים שתוכננו.


מסקנות ומבט לעתיד

אם אתנה תצליח לנחות בצורה יציבה, היא תסלול את הדרך למשימות מסחריות עתידיות על הירח, כולל תוכניות לשיגור אסטרונאוטים בשנת 2027 במסגרת תוכנית ארטמיס של נאס"א.

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.