מיליארד תרופות חדשות שלא התגלו עדיין

טבליות אספירין. צילום: ויקיפדיה האיטלקית

בדומה לאסטרונומים המונים את גרמי-השמיים במרחב המוכר לנו של החלל החיצון, כך כימאים בשוויץ מדווחים על הממצאים המעודכנים ביותר של סקירת מרחב הכימיקלים – העולם הכימי שבו עשויות להתגלות תרופות הפלא של העתיד. החוקרים מסיקים, בהתאם לשלב האחרון של מניה זו, כי יש כתשע מאות ושבעים מיליון כימיקלים המתאימים למחקר תרופתי.

המחקר מציג את המאגר הפומבי הנגיש הנרחב ביותר של פרודות תיאורטיות שאי-פעם פורסם, מציינים החוקרים.

החוקרים, Jean-Louis Reymondו- Lorenz Blum, מסבירים כי החוקים של קישור כימי מאפשרים ליסודות בסיסיים כגון פחמן, מימן, חמצן, חנקן ופלואור ליצור ביניהם מיליוני תרכובות שונות. מאגר זה, המכונה, “היקום הכימי”, או “המרחב הכימי”, הוא בעל יכולת כבירה לשמש כבסיס לגילוי תרופות, במיוחד של פרודות קטנות – כאלה המורכבות מעשרה ועד חמישים אטומים בלבד. רוב התרופות היום מורכבות מפרודות קטנות שכאלה. אולם, עד היום, מדענים לא ניסו לבחון באופן מקיף את הפרודות המאכלסות את המרחב הזה.

במאמר, החוקרים מתארים את הפיתוח של מאגר חיפושים חדיש הקרוי GDB-13, שבו יכולים המדענים להיעזר בחפשם אחר תרופות חדישות. המאגר כולל את כל הפרודות המכילות עד שלושה-עשר אטומים של פחמן, חנקן, חמצן, גופרית וכלור, בהתאם לעקרונות מדעיים המגדירים את היציבות הכימית ואת סבירות הכנתן הסינתטית של פרודות אלו.

החוקרים זיהו יותר מתשע מאות ושבעים מיליוני אפשרויות של מבנים כימיים, שרובם מעולם לא הוכנו במעבדות בעולם. חלק מפרודות אלה יוכל להוביל לתכנון, פיתוח וייצור של תרופות חדשות, מסבירים החוקרים.

1. חנן:
    היית מתמקד בזה?
    ומה מונע ממך להתמקד בזה?
    האם זה העיסוק בחייזיות?

2. ומה עם מליוני חשבונות הבנק הרדומים, שנמצאים בשווייץ וטרם הוחזרו ליורשי בעליהם היהודים? אני הייתי מתמקד בשאלה הזו לפני תיאוריות פילוסופיות על מליוני ומיליארדי "משהו", שטרם גילינו…

3. שאלה – האם לא כדאי גם לייצר מכונה שתבדוקתיצור את כל התרכובות הנ"ל ותסווג אותם בהתאם לתכונותיהם? יכול להיות שניתן לעשות זאת ע"י מחשב בלבד ללא עירבוב החומרים בפועל?
    לעניות דעתי זה יכול לעזור למצא תרכובות חדשות ולהשתמש בהם לפני שעוד "גילו" אותם.

4. כותרת המאמר מטעה ופופוליסטית. לא מתאים לאתר רציני. הרי הכוונה הייתה שיש מספר גדול של צירופיים כימיים שעדין לא נוסו במעבדה. ייתכן שאף אחד מהם לא יתגלה כתרופה ואף יתכן שכולם יתגלו כסוגי רעל. בבקשה לדייק